Terve! Tämä on ensimmäinen viestini tänne, ja lähinnä juuri tämän ongelman takia liityin tälle keskustelualueelle, sillä luottamukseni tämän alueen asiantuntevuudesta suomen kielellä on korkea Eli ongelma on tämä: latasin Steamista Portal Bundlen eli tietenkin mukana tuli Portal 2. Eilen sitten päätin aloittaa sen pelaamisen, vain huomatakseni että koko systeemi kaatuu muutamassa sekunnissa. Aluksi näkyy latausruutu normaalisti, mutta homma pysähtyy kun pitäisi siirtyä päävalikkoon. Musiikki jämähtää, ja parin sekunnin jälkeen tietokoneeni buuttaa koko järjestelmän. Olen pyöräyttänyt tarvittavat testit yhteensopivuuden varmistamiseksi ja kyllä pitäisi toimia. Ennenkuin jaarittelen enempää, tässä koneen tiedot: Käyttöjärjestelmä: MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 CPU: AMD FX-4100 RAM: 4 GB Dual-Channel DDR3 Näyttis: AMD Radeon HD 7700 Series Olen kokeillut avata pelin ikkunoituna, yhtaikaa Steamin yhteisöhässäkän ollessa päällä, taustaprosessit poissa, järjestelmänhallitsijana, yhteensopivuustilassa, uudelleenasennuskin on tehty ja useasti myös tiedostojen eheytys on suoritettu. Minulta alkaa mennä jo usko ja toivo asian kanssa, joten toivon todella että jollakulla on asianlaitaan ratkaisu, sillä kuten yleensä, minuakin haittaa "hukkaan" heitetty raha.
Onko näytönohjaimen ajuri päivitetty? Entäs DirectX? Tee myös seuraava toimenpide varmuuden vuoksi: Right click Portal 2 in your library in Steam Click on Properties In the "Local Files" tab, select "Verify Integrity of Game Cache.." En muista miten osa noista termeistä on suomennettu steamissä, jos sinulla on suomi steamin käyttökielenä, mutta toivon mukaan ymmärrät mitä tuossa sanotaan.
Kaikki ajurit ovat viimeisimpien versioiden mukaan, ja "Verify Integrity of Game Cache" on sama kuin tiedostojen eheyden tarkistaminen ja korjaaminen, sillä Steam "korjaa" ne samalla tarkistuksella, vaikka eihän se muuta sitä miksikään.
Mitään vastaavaa en pikaisella googletuksella löytänyt. Yksi vaihtoehto on, että uusin näyttiksen ajuri ei pelitä kunnolla portal 2 kanssa. Vaihtoehtona on myös portalin uudelleenasennus.
Uudelleenasennuskin suoritettu jo kertaalleen, ja tosiaan googlesta en löytänyt vastausta koska ongelmaa oli samankaltaista mutta yhtä selkeää vastausta ei ole saatavilla. Ratkaisun metsästys jatkuu...