Olen ottanut kuvia G9:lläni käyttämällä ISO-herkkyyttä 1600. Ihan koemielessä. Onkohan minulla huono näkö vai minkä vuoksi en ole huomannut häiritsevän paljon kohinaa 10x15 tai 10x13 - kokoisissa kuvissa? Mutta miten saisin liian keltaisuuden pois kuvista, jotka on otettu kirkkaassa päivänvalossa? Kohteena kukkiva pihlaj.
Voitko pistää linkkiä kuvaan? Säädät kamerasta värien lämpöä pienemmälle tai teet sen tietokoneella jälkikäteen säätämällä valotusta tai punaisia sävyjä pienemmälle.
10x15 tai 10x13, aika pienet on resoluutiot . No tarkotat varmaan senttejä... Eli oot teettänyt niistä oikeita kuvia. Ei ton kokosissa kuvissa oikeen mitään kohinaa voi nähä.
Kiitos vinkistä, jonka ain keltaisuuden vähentämiseksi. Photoshop Elementsillä kyllä saa aikaan "vaikka mitä", mutta olisi kiva saada sellaisia kuvia, jotka eivät kaipaa editointia. Tietysti, jos ostaa esim. Canon EOS 1 Mark III:n, niin asia hoituu isolla setelitukolla. Mutta kaltaiseni sunnuntainäppäilijä kyllä saa valokuvatarpeensa tyydytetyksi huomattavasti halvemmalla. Joo, olen tettänyt paperikuvia koossa 10x15 ja 10x13. Ei ole rakeisuutta, ei... Mistähän sen rakeisuudn löytävät ne, joiden mielestä se on G9:n heikkoyus?
Itselläni on kanssa tuo Canon Powershot G9. Ota kuvia täydellä tarkkuudella, oliko se nyt 3000 x 4000 ja katso niitä täysikokoisina, niin kyllä varmasti huomaat paljon kohinaa 1600 herkkyydellä. Olen täysin tyytyväinen kameraan, mutta mitä ISO-arvoon tulee, käytän korkeintaan ISO 400.
Olet oikeassa, Ddarud. Otin kuvia 1600:lla. Kun suurensin niitä hyvin voimakkaasti, sain rakeisuutta esille. Onneksi valokuvaamiseen liittyvät tarpeeni ovat sellaisia, että en juuri koskan tarvitse niin paljon suurennusta. Mutta pidän kyllä mielessäni nyrkkisäännön, että yli 400 herkkyyksiä pitää karttaa. Vielä kun onnistuisi saamaan värit sopivan kylläisiksi, olisin hyvin tyytyväinen. Teoriassa tiedän, että sopiva valkotasapaino ja My colors-valikon oikea valinta hoitavat asian kuntoon, mutta täytyy opiskella lisää. Täytyy vissiin uskoa, että G9 on hyvä laite (ks. esim Digikuva 17/2007), mutta vaatii perehtymistä. Onko muuten kenelläkään ollut vaikeuksia saada RAW-tiedostoja avatuiksi Photoshop Elementsisä? Minulla on versio 4, eikä se suostunut avaamaan
Oletko päivittänut sitä? Sinun pitää päivittää Adobe Camera Raw, niin luulisin että saat sen avulla kuvat auki.