Project X: ohje ja kysymys

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by Maiklmoor, Sep 20, 2008.

1. Maiklmoor

Maiklmoor Member

Trophy Points:
    11
    Löysin pitkän etsimisen jälkeen englanninkielisen ohjeen ProjectX:lle:
    http://www.doom9.org/
    Sieltä valitaan Guides / TV Capture & DV cameras / ProjectX reference.
    Ohje koskee vähän vanhempaa versiota ohjelmasta, mutta lienee käyttökelpoinen myös uudempienkin versioiden ymmärtämiseen.

Valitettavasti en löytänyt ohjeesta apua omaan ongelmaani, kun en saanut tolkkua siitä mitä ohje sanoi ProjectX:n audio-asetuksista. Tarkoitukseni olisi tuoda ProjectX:ään avr-tiedosto (Procaster-digiboxista) ja prosessoida se m2p-tiedostoksi (=mpeg), jotta voin jatkokäsitellä sitä Magix Movie Edit Pro -editointiohjelmassa. Alkuperäisessä avr-tiedostossa, kuten myös prosessoidussa m2p-tiedostossa, on 2 ääniraitaa, joista haluaisin poistaa toisen. Magixissä en voi tätä valintaa tehdä, koska se "pakkosyöttää" 1. ääniraidan (joka on siis minun kannalta väärä).

Eli, löytyykö ProjectX:n ääniasetuksista jotain vaihtoehtoa, jossa voisin valita sen prosessoivan vain haluamani ääniraidan m2p-tiedostoon? Itse en sellaista ohjeesta (enkä itse ohjelman namiskoista) ole löytänyt, mutta audioasiat nyt muutenkin menevät vähän yli hilseen.

P.S. Tiedän kyllä, että demuxaamalla saisin kuvan ja molemmat ääniraidat erotettua, ja sitten deletoitua väärän ääniraidan. Mutta kuvan ja oikean ääniraidan remuxaaminen Magixillä ei onnistu synkkaongelmien vuoksi.

2. arskaxx

arskaxx Active member

Trophy Points:
    66
    Olishan tuohon ihan suomenkieliset ohjeetkin, vieläpä aika lähellä ;)
    http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/projectx_dvb.cfm

En itsekään ole löytänyt asetusta, jolla saisi turhat ääniraidat blokattua pois, voihan sellainen silti olla.

Kokeile kuitenkin demuxata sillä ProjectX:llä ja sen jälkeen ImagoMPEG-Muxer ohjelmalla yhdistät kuvan ja halutun ääniraidan yhdeksi mpg-fileeksi, saattaa toimia.

Last edited: Sep 20, 2008
  3. Maiklmoor

Maiklmoor Member

Trophy Points:
    11
    Kiitoksia, täytyy kokeilla tuota ImagoMPEG-muxeria.

Olin kyllä tietoinen noista suomenkielisistä ProjectX-ohjeista, mutta nehän eivät ole mikään varsinainen manuaali, vaan kertovat miten ProjectX:llä tehdään eräs tietty temppu. Jos haluaa tehdä ohjelmalla jotain muuta, niin siihen on vaikea löytää ohjetta muuta kuin saksaksi.

4. Maiklmoor

Maiklmoor Member

Trophy Points:
    11
    Itte kysyy ja itte vastaa...

Löysin ratkaisun eka viestin ongelmaani täältä:
    http://freqi.net/tutorials/projectx/

Ratkaisu ei ollutkaan audioasetuksissa, vaan piti valita oikeat PID:t työstettäväksi (ohjeen kohta Preparing sources). Eli sieltä valitsee sitten haluamansa kuvan ja ääniraidan.

Share This Page