Projektorin lampun testaus

Discussion in 'Televisiot' started by katmanni, Sep 13, 2007.

1. katmanni

katmanni Guest

Kertokaa, miten testataan dataprojektorin lamppu?
    Projektori on Compaq MP1600, lampun valmistaja Osram, valmistajan tuotekoodi: L1550A. Lampun tyyppi: 2000h, UHP, 120W

Olen antanut kertoa itselleni, että yleismittari ei auta jos on kyseessä korkeapainelamppu, mutta koska olen näissä asioissa tollo, en tiedä onko tuo lamppu sellainen. Joka tapauksessa mittarilla mitattuna lampun kantojen välillä ei ole yhteyttä. Lamppu ja polttimo ovat päällepäin ehyet, eikä niissä näy mitään erityistä vikaan viittaavaa.

Tuon varaosalamppu on ihan törkeän hintainen (n. 500,- kuluineen), joten en ole alkuperäisvaraosaa ostamassa jos lamppu osoittautuu vialliseksi, vaan päätin että kokeilen pelkän polttimon vaihtoa, mistä on loistava kuvitettu kertomus www.paha.netissä.

2. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    ota sitten kuva laita tänne kun se lamppu poksahtaa sinne sisään ja ja projektori on hajoo lopullisesti

3. katmanni

katmanni Guest

En laita kun pitäisi ensin testata tuon alkuperäisen lampun kunto. Neuvoja ei ole vielä kuulunut, taitaa olla hieman harvinaisempi juttu.

Yleensä täältä saa apua ja asiantuntevia neuvoja, mutta tuo sun reply on aika turha. Jos sulla on oikeasti jotain neuvoja esim. korjattujen lamppujen kestosta, niin laita siitä tietoa.

4. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    sori ny jos vedit porkkanan nenään mun vastaus oli se mitä tarkoitin

eli älä leiki tulella siinä sormet palaa

oma kokemus video tykeistä alkoi 1999 ja kun sillon ei ollut "koti teatteri" tykkejä alle mun budjetin joten kaikki mitä käytin oli DATA tykkejä ja koska data tykit on pää sääntöisesti tarkoitettu toimisto \ yritys käyttöön niin varo-osien (lamppujen) hinnat ovat törkeän kalliit

minun kolmas video tykki oli Mitsubishi XD-200u todella hieno kuva XGA reso ja nykimätön liikkuva kuva ainut vika oli että uus lamppu maksoi 560€ + posti kulut joten pitkään mietin jotakin MacGyver viritystä mutta tutun sanat tekivät siitä lopun

1 : kaikki video tykki lamput ovat korkea paine lamppuja

2 : lamppu on tyhjiössä koti konstein ei pysty tyhjiötä tekemään

3 : viallinen lamppu räjähtää tykin sisään rikkoen koko lampun kiinitys kohdan ( mulle kävi näin osto lampulle jollon lampun myyjä oli vastuussa )

tuttu on \ ollut 7 vuotta ATF huolto liikkeessä töissä korjaavat \ asentavat työkseen lähinnä data tykkejä yrityksiin

minä ainakin uskoin hänen sanaa voit toki yrittää jos haluat minä luotan tuttuni kokemukseen

tiedän suur piirtein mitä mietit tosta sun tykistä ite samassa tilanteessa kun Mitsubishi XD-200u lamppu hajosi hammasta purren oli tykki myytävä pois ja sitten ostin optoman niissä oli halvat lamput nyt on Optoma HD72 uus 3000h kestävä lamppu maksaa 199€ kpl tätä tykkiä en vaihta pois

kirjoitin paljon mutta ei mitään apua sun ongelmaan jos ajoit koti konstein uusia lamppuja tehdä [​IMG]

5. katmanni

katmanni Guest

Tuossahan on jo asiaa.
    Hain lisää tietoja netistä ja tässä oli mun mielestä aika hyvää faktaa UHP lampuista, mukana myös varoituksia ja turvaohjeita:
    .

Sen verran ymmärrän nyt että jos ryhtyy tuohon lampun korjaukseen, täytyy olla täysin identtinen varapolttimo, muuten voi hajota paitsi lamppu, myös se projektori.

Laitan projektin toistaiseksi jäihin ja käyn tinkaamassa Optoman HD70 mallia, mikä on hieman edullisempi versio tuosta Sokarin kehumasta mallista.

6. wipe2000

wipe2000 Senior member

Trophy Points:
    118
    Mikähän sen lampun räjäyttää, kun käyttöikä alkaa olla täynnä, vai onkohan tuo sittenkin lähinnä legendaa?
    Luulisi, että muiden kaasupurkauslamppujen tavoin valo alkaisi himmentyä tai sammuilla, kun tunnit alkavat olla täynnä.

Siis en väitä, etteikö lamppuja olisi räjähtänytkin, mutta tapahtuuko se käyttötuntien loppumisen takia, vai jonkin materiaalivian vuoksi, vähän milloin sattuu?

Jos muuten lamppu oikein käytettynä räjähtää ja rikkoo projektorin, niin haiskahtaa omaan korvaani tuotevastuulain alaiselta asialta, eli lampun myyjän/valmistajan piikkiin pitäisi mennä(?).

7. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    joo tuo HD 70 on todella ostamisen arvoinen parilla tutulla on se ja harmittaa että maksoin tästä 2000€ kun ton HD70 saa 999€ tosin sillon kun ostin juuri tulleen Optoma HD72 niin ei tuo Optoma HD70 ollut vielä tullut markinoille

olen täällä AD eri topiceissa kehunut tota HD70 tutulla on se ja PS3 ( itellä ei vielä ole ) kuva on yhtä hyvä kun mun mallissa

minusta tuo HD70 on tän 999€ arvoinen

Optoma HD70 koti sivut
    itellä on kerran "räjähtänyt" lamppu tykin sisään se oli uus olin just laittanut sen sinne oli ehkä 5min päällä kun "räjähti" vein tykin ja lampun osto liikkeeseen oli kuulemma lampun materiaali vika mitä olen kuulut niin tosi harvinaista
    niin se menikin myyjä heti pisti tykin huoltoon ja sain testi tykin lainaksi huollon ajaksi ei maksanut mulle mitään no vaivan viedä tykkiä edes takas

Share This Page