Prosessori kuumenee

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Berdu, Aug 3, 2004.

1. Berdu

Berdu Member

Trophy Points:
    11
    Minulla on ollut nyt tämä ongelma lähes vuoden, ja sitä täälläkin joskus käsittelin:

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/48494

Ylläolevaan keskusteluun en voinut enää kirjoittaa (liian vanha?), joten ajattelin aloittaa uuden jos jollakulla olisi uusia ehdotuksia tai vastaavanlainen ongelma.

Ongelmani on se että AMD Athlon 2600 -prosessorilla varustettu koneeni sammuttaa itsensä saavutettuaan noin 60-63 asteen lämpötilan. AMD -prossujen pitäisi sietää huomattavasti kovempaakin rääkkiä.

Normaali lämpö koneella on noin 45 astetta, mutta raskaita pelejä pelatessa lämpö usein kohoaa lähelle kuuttakymppiä ja joskus ylikin --> kone sammuu.

Ajattelin että vika voisi olla shutdown temperaturessa, eli lämmössä jossa kone on asetettu sammumaan. Minun biosissani ei tälläistä optiota ikävä kyllä ole, joten en voi sitä säätää.

Mikäli joku tietää mistä tälläinen sammahtelu saattaisi johtua, ja miten sen voisin estää niin olisin kovasti kiitollinen. Jos joku keksii kuinka saan tuon lämpörajan nostettua vaikka johonkin 70 asteeseen, niin lupaan lähettää tälle henkilölle nipun punaisia ruusuja ja kauniin kortin jossa on koiranpentujen kuvia.

P.S. Unohdetaan nyt ne vinkit kuinka saisin koneeni lämpöjä alemmaksi uusilla tuulettimilla/tahnoilla jne. (Jos MIKÄÄN muu ei auta eikä ongelmaan löydy muuta ratkaisua niin vasta sitten perkele ostan uuden tuulettimen.)

2. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Mikähän emolevy on kyseessä?

3. Berdu

Berdu Member

Trophy Points:
    11
    MSI MS-746F Ultra (MS-6717) ddr audio

4. Jazon

Jazon Member

Trophy Points:
    11
    No itselläni on myös AMD Athlon prossa. Lämmöt on idlenä 58 °C ja rasituksessa lähemmäs 70 °C. Sammutuslämpätila näkyy olevan 85 °C. Silti minullakin on ollut samantapainen ongelma -> kone sammuu. Ekalla kerralla vika oli powerissa (se oli rikki, ei riittämätön), hankin uuden niin ongelma hävisi. Toisella kerralla muistipalikka oli rikki. Memtest 86:lla selvisi sekin. Mutta nämä olivat vain minun ratkaisuja, varmaan oletkin jo ottanut nuo huomioon ? Ja päivittänyt BIOS:in ?

Jos buuttailu johtuu lämmöstä, yleensä kone pysyy pystyssä pelatessa kun ottaa kotelon sivupaneelit pois. Ei tietty mikään hyvä ratkaisu, mutta näin sen ainakin saa selville. Tai siis näin ainakin kaverini koneessa :).

5. .W.

.W. Regular member

Trophy Points:
    26
    Mitenkään kantaa ottamatta itse ongelmaan, mutta toisissa koneissa komponenttien (emolevy, kiintolevyt, prossa, ym. turha sälä kotelon sisällä) jäähdytys pelaa huonommin, tai ei pelaa lainakaan jos koteloa rupee avaamaan, että toi sivujan avaaminen voi joissain kohdin olla huonostakin. Mulla yhden kotelon avaaminen johti kiintolevyjen ylikuumenemiseen, kun koteloon sisääntuleva ilma kotelon suljettuna oli johdettu sopivasti levyjen kohdalta sisään. Kotelo avattuna poweri imi ilmat muualta.

6. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Onko BIOS:issa mitä valintoja/tietoja noista lämpötiloista ja jännitteistä?

7. Berdu

Berdu Member

Trophy Points:
    11

Tälläistä löytyi Biosista PC Health Statuksen alta. Itse en näistä ymmärrä mitään, toivottavasti nämä antavat jotain osviittaa. Nämä arvot siis boottauksen jälkeen, kone ollut käynnissä noin tunnin ennen boottausta.

CPU Fan Speed: 2890
    System Fan Speed: 1430
    System temperature: 37c
    CPU temperature: 47c
    Vcore: 1.640
    Vcc3: 3.250
    Vcc: 5.0
    +12: 12.800
    -12: -13.200
    Vsat: 3.088 (tuon Vsat:n saatoin kirjoittaa väärin, jotain tuon suuntaista siinä luki)

8. lettas

lettas Moderator Staff Member

Trophy Points:
    93
    oliko uusin bios?

9. extralow

extralow Active member

Trophy Points:
    66
    Ettei sitä kaada näytönohjain?

Share This Page