Moro, ensinnäkin toivottavasti meni oikealle alueelle.. Prosessorin tuuletin tosiaan lakkasi toimimasta, käynnistin koneen niin tuli tekstiä "CPU fan error". Paljon löytyi googlesta "apua", mutta lähes kaikki koskivat koneen itse koonneita, joilla tuo error tuli. Tähän asti oon tehnyt jo tällaista, itse tuulettimen oon irroittanut, ja tuulettimen ja siilen(?) välistä pölyt ottanut paineilmalla pois, myös noita liittimiä olen kokeillut sen mitä uskaltanut, ja pitäisi olla paikallaan. Lisäksi oon onnistunut ensimmäistä kertaa elämässäni mennä BIOSiin ja sieltäkin jotain säätöjä kokeillut tuulettimiin liittyen. Eipä ole auttanut. Onko tässä enää muuta tehtävissä vai pitääkö tuo koko tuuletinlaite irroittaa tosta ja ostaa uusi tilalle? Kyseessä tämmöinen kun Scythe Ninja 3 Rev.B. Olisko vielä jotain vinkkejä? Olisi todella mahtavaa, jos ei oma monen tunnin pituinen "korjaussessio" olisi mennyt kokonaan pieleen ja täältä vielä löytyisi halvin mahdollinen ratkaisu, eli se että korjaisi sen itse! Jos kuitenkin joutuu vaihtamaan niin, mitäs mieltä olette onko tuo kuinka vaikea operaatio tuo vaihto, vai kannattaako viedä suosiolla jonnekin huoltofirmaan vaihtoon. Tuo Scythen malli taitaa olla ihan passeli? Hyvin toimi ainakin sen n. 3 vuotta tähän asti
Jos tuulettimen johto on ehjä ja liitin on kunnolla paikoillaan, niin luultavasti tuuletin on yksinkertaisesti rikki (toinen vaihtoehto on, että emon liitin ei jostain syystä toimi). Uusi Scythen tuuletin maksaa 11€: http://www.jimms.fi/tuote/SY1225HB12M-P Toinen hyvä ja halpa vaihtoehto on AC:n flekti: http://www.jimms.fi/tuote/AFACO-120P0-GBA01
Onko emon manuaalia? Eli löydätkö,onko emossa aux fan, lisätuulettimen liitintä tai vaihtoehtoisesti kotelon tuulettimia? Eli testaat sitä prossu tuuletinta toisessa liittimessä. Tai kotelotuuletinta prossun liittimessä. Näin selviää tuuletin vai emon liitin viallinen.
Ei kyl taida löytyä manuaalia.. Tuo koko kotelo on etenkin tuosta ylhäältä niin ahdas, ettei sinne emolevylle oikein edes kunnolla näe ellei rupea jotain irrottelemaan. Ylipäätään jos tuota tuuletinta lähtee irrottamaan emolevystä, onko siihen joku niksi vai pitääkö se vain vetäistä irti? Tarviiko tuossa siis ostaa vain tuo tuuletinosa? Ei siis kokonaista tällaista: JIMMsin tuote SCNJ-3100 , tuosta tarkasta mallista en ole enää edes ihan varma, saattaa olla myös tuo Ninja 3 Silent Version.. En pystynyt linkkaamaan, koska oon uusi käyttäjä.
Ilman muuta voi vaihtaa vain tuulettimen. Kannattaa tosiaan koittaa ensin selvittää kummassa vika on, tuulettimessa vai emossa. Tuuletin on todennäköisempi, mutta emossakin voi olla vikaa.
Eli, löysin netistä manualin tuohon emolevyyn, ja sieltä löytyi CHA fan, CPU fan ja PWR fan. CHA faniin johto ei yltänyt (en jaksanut irroittaa taas tuuletinta), mutta kokeilin tuohon PWR:iin. Pientä probleemaa aiheutti se, että tuon tuulettimen johto oli 4-pinninen, ja ainoastaan tuo CPU fan paikka oli 4-pinninen. mutta ilmeisesti oikeat kolme sain törkättyä oikeisiin paaluihin. Jota kuinkin tämän näköinen on tuo tuulettimen johdon pää: .|...|, tökkäsin sitten nuo paalujen välissä olevat reiät sinne.. Meni oikein? Mutta ei lähtenyt tuuletin pyörimään! Aiemmin päivällä käynnistin muuten koneen, ja tuuletin pyöri ehkä 15 sekuntia alussa, mutta sitten sammui.. Nyt ollaan siis ilmeisesti tultu siihen tulokseen, että tuuletin on paskana. Itse mietin, että tilaisin saman tuulettimen tuohon kuin tuo entinen (on pitänyt ainakin tähän asti prossun viileänä).. JIMMS -> SY1225SL12HPVC Tämä siis kyseessä. Osasin ainakin kerran jo sen irroittaa ja laittaa takaisin tuohon "siilen" kylkeen, joten eiköhän se onnistuisi toisenkin kerran! Miltäs kuulostaa?
Opiksi jatkossakin. Tästä mallia miten 3/4 pin tuulettimet kytketään ristiin 4/3 pinniseen liittimeen. Ja takometri on pyörimisnopeus anturi. Ja neljäs pinni on PWM eli pulssimodulaatiolla nopeuden säätöä. 3 pinnisen tuulettimen nopeutta voi säätää vain jännitteen muutoksella, jota emo harvemmin suoraan tekee, siksi säädin paneleita käytetään.
Mutta siis, laitan nyt ilmeisesti uuden samanlaisen tuulettimen tilaukseen. Toivottavasti osaan asentaa ja lähtee pyörimään se uusi.. Onko mitään niksiä, miten sen saisi helposti tuonne CPU fan liittimeen kiinni? Meinaan toi siili on niin perkeleen isosti siinä edessä ettei ihan sormilla taida saada. Enkä viitsisi sitä siiltä irroittaa, saattaa taidot loppua kesken ja hajotan vielä koko koneen. Mitä ammattilaiset käyttäisivät? Jotain pihtejä..?
Pinsetit, kärkipihdit. Hätätilassa vois yrittää saksilla nipistää kevyesti, ei leikaten. Sinitarraa (purkkaa) tikkuun ja sillä uittaa liitin paikoilleen, toivoen että tarra tulee tikun mukana pois. Jos tosiaan sormet ei mahdu sinne.