Puhelimen kuvausvalo

Discussion in 'Yleistä keskustelua kännyköistä' started by Quiote, Jul 12, 2007.

1. Quiote

Quiote Moderator Staff Member

Trophy Points:
    46
    Elikkäs olisi aikeissa hommata Nokian uusi kapula 6300

Mutta, siinä ei ole kuvausvaloa.

Nykyisessä kapulassa (k700i) on kuvausvalo, mutta ei tullut äkkiseltään mieleen tilannetta missä se olisi oikeasti ollut tarpeellinen...

Joten tekeekö semmosella ylipäänsä mitään?

2. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Nokia 6300:n kuvanlaatu on sen verran surkea, ettei ole väliä onko kuvausvaloa vai ei. :)

3. Quiote

Trophy Points:
    46
    2mpix? surkea kuvanlaatu? en oikein tajua...

4. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Sitten sinun pitää vain nähdä sillä otettuja kuvia itse, kenties sitten ymmärrät, ettei 2 megapikseliä ole mikään laaduntae varsinkin jos esim. kenno on mitä on.

Last edited: Jul 12, 2007
  5. kerbo

kerbo Regular member

Trophy Points:
    48
    Kyllä ainakin N72:n 2:n megapikselin kameralla saa hyviä kuvia! Mutta eipä sillä kuvausvalolla pimessä hyviä kuvia saa.

Päivänvalossa tulee ainakin hyviä kuvia!

6. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Tuosta ei olekaan minulla kokemusta, joten en voi ottaa kantaa. 6300:n kamerasta sen sijaan on, ja kyllä sillä kännykkäkuvia ottaa vaikka jostain tapahtumasta jos pitää äkkiä kuvia saada. Mutta sellaisia laadukkaita kuvia sillä ei saa, että olisi mitään väliä onko kuvausvalo vai ei. Sitä paitsi, useasti nuo kuvausvalot ovat lähinnä vitsi :)

7. Quiote

Trophy Points:
    46
    Niin, no jos nykyisessä kapulassa on 0,3 mpix kamera ja sillä ottaa ihan mukiin meneviä kuvia, niin eiköhän se 2mpix kamera ole ihan eri luokkaa joka tapauksessa.
    Faijalla on E70 ja siinä on 2mpix kamera, ja tulee nättejä kuvia, esim. jussina otin hämärällä kuvan auringon laskusta missä puut näkyi ihan mustana, ei mitään epätarkkuutta, ja rannasta kun otin kuvan, näkyi kuvassa kaislatkin ihan terävästi, ei mitään virhettä...

8. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    No mitä vielä odotat sitten, osta känny pois ja ihastu kuvanlaatuun ;)

9. Quiote

Trophy Points:
    46
    No sen verran odotan,
    että 6500 classic tulee kauppoihin (tulossa välillä heinä-syys) ja ostan sitten sen. Ja jos kamera ei vastaa odotuksia 2mpix kamerasta, lohtua tuo se että kamera on hankinnassa myös.

10. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Joo, sellaiseksi varakameraksi tyyliin "pitää saada kuva eikä ole muuta kameraa käsillä" varmaan ihan pätevä :)

Ehkä tuttuakin, mutta ei kannata liikaa sitten tuijotella megapikseleihin jos kamera on puhelimessa tai sitten pienessä kompaktikamerassa, joissa niiden pienen kennon takia pikseleiden määrän nostaminen liian korkeaksi alkaa jopa pilaamaan kuvalaatua.

Itse ostin Canon Ixus 850 IS:n, ja muuten hyvä pikkupokkari, mutta kuvissa on välillä yllättävän paljon kohinaa. Onneksi ne saa ohjelmalla pois jos tarpeen.

Last edited: Jul 13, 2007
  11. kerbo

kerbo Regular member

Trophy Points:
    48
    Vähän menee offiks, mutta en jaksa uutta ketjua tehdä!

Kun yamaneko näytät tietävän kameroistakin yhtäsuntoista niin suositteleppa jotain hyvää digikameraa hintaluokkaan 2-300 e!!

Missä tuotteessa hintalaatusuhde kohtaa?? Ja miten eri merkit eroavat toisistaan? Esim. Nikon,canon,casio yms... kaikilta löytyy noita 7.1 megapikselin kameroita tossa 2-300 e luokassa.

12. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Itse asiassa en tiedä mitenkään erityisesti kameroista, varsinkaan eri merkkien eroista. Mutta sen mitä olen omin silmin nähnyt ja sitä kautta lukenut "megapikselimäärä/liian pieni kenno" -ongelmasta, niin tiedän että alkaa tuo 7 megapikseliäkin olemaan liian iso pieniin kennoihin. Järjestelmäkameroissa kaiketi ei olla vielä tultu liian suuriin megapikselilukuihin, joten ne lienee turvallisin ja muutenkin paras vaihtoehto. Ei tosin ole hintahaarukkasi rajoissa.

Mitä sitten suositella? Vaikea sanoa kun ei tiedä toisen tarpeita.

Itse valitsin kompromissin; haluaisin kyllä ottaa kuvia laadukkaalla digi-järjestelmäkameralla, mutta en jaksa kantaa sellaista lomareissussa mukana. Niinpä ostin testejä voittaneen Canon Ixus 850 IS:n, ja olen aika varma, että kuvalaadullisesti parempia kompaktikameroita on olemassa, vaikka ihan hyvä on tuokin. Eli testeihin ei voi sokeasti luottaa niihinkään.

Paras olisi itse tutkia ja vertailla. Itse olen saanut tutustua (Suomessa kenties ei niin suosittuun merkkiin) Casion muistaakseni 5 ja 6 megan kameroihin, ja ne ottivat tosi hyviä kuvia. Mutta sitten menin kuitenkin ostamaan eri lehdissä olleiden testien perusteella tuon Canonin. Että silleen.

Last edited: Jul 13, 2007
  13. kerbo

kerbo Regular member

Trophy Points:
    48
    No täytyypä käydä liikkeissä tutkimassa eri kameroita ja jos jostain sattuisi löytymään vielä asiantunteva myyjä. Elikkä siis suoraan kunnon kameraliikkeeseen ja sieltä neuvoa kysymään ja sitten käydä ostamassa kyseinen kamera sieltä mistä halvimmalla saadaan ;)

Casiolla näyttäisi olevan aika tyylikkään näköisiä slim kameroita. Täytyypä käydä katselemassa.

Share This Page