Puhelinvertailun etusivun ulkonäkö

Discussion in 'Tiedotteet ja palaute' started by Hate029, Jul 16, 2013.

  1. Hate029

    Hate029 Member

    Joined:
    Aug 7, 2011
    Messages:
    93
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Onko tuo etusivu missä uutiset näkyvät, tarkoitus säilyttää nykyisessä olomuodossaan? Jotenkin tämä "foorumin" teema sopisi paremmin siihen. Tulee aina sellainen pieni "järkytys" kun siirtyy uutisista foorumille tai toisin päin. Vai onko kenties tarkoitus suunnata enemmän tämän hardwarepuolen etusivun tyyliin? Väriteema luultavasti eri siinä tapauksessa.
    Muutenkin onko tarkoitus pitää Afterdawn, Tom's Hardware ja Puhelinvertailu ulkonäöltään erilaisina vai kenties tulevaisuudessa yhdennäköistää niitä lähemmäs toisiaan? Meni miten meni, kannatan kuitenkin tavoitetta saada sivut samannäköisiksi sekä mobiililaitteilla, että tietokoneilla.
     
  2. teppoI

    teppoI Moderator Staff Member

    Joined:
    Apr 30, 2005
    Messages:
    4,166
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    48
    PV:n uutisosiota ollaan uudistamassa -- dRD kertoi tuosta aimmin toisaalla (eli tarkemmin sanottuna täällä). Kunhan uusi graafikko aloittaa hommat, niin tämäkin projekti lähtee etenemään. THG:sta saatua palautetta/kokemusta nähtäneen myös uudessa PV:ssä.
     
    Hate029 and apek like this.
  3. dRD

    dRD I hate titles Staff Member

    Joined:
    Jun 10, 1999
    Messages:
    8,312
    Likes Received:
    191
    Trophy Points:
    143
    teppoI tuon tiivistikin. Eli nyt ei ole oikein mitään ideaa siitä, vielä miltä tuleva PV:n ulkoasu tulee näyttämään. Jotain pointteja kuitenkin:
    • ulkoasu tulee olemaan yhtenevä PV:n uutisosion ja forumeiden välillä
    • kumpikaan nykyisistä ulkoasuista (uutisosio / forumit) ei tule säilymään nykyisellään
    • kaikki osiot tulevat olemaan responsiivisia, eli mukautuvat käytettävään selaimeen/laitteeseen
    • THG:sta tullaan ottamaan joitain ideoita, mutta PV:ssä aika isossa roolissä näkisin mm. meidän omien arvostelujen näkyvyyden nostamisen esiin nykyistä paremmin. Myös Edukas.fi:n kautta annettujen käyttäjäarvioiden highlightia toivoisin.
    • nykyinen etusivu, jossa kaikki uutiset ovat "auki", ei tule jatkumaan, vaan uutisten esilletuontia tullaan tiivistämään
    • visuaalisuutta/todella isoja kuvia tullaan käyttämään paljon pidemmissä artikkeleissa
    Kun uusi graafikkomme aloittelee, annetaan hänelle pitkälti vapaat kädet rakennella se visuaalinen ilme ja ote. Sen jälkeen sitten heitellään kananmunilla ja mädillä tomaateilla ja kerrotaan miten se ja se ja se pitäisi tehdä eri tavalla. Ja siitä sitten tapellaan pari kk, toteutetaan pari kk ja sitten betalaunchaillaan, tutkitaan testin pohjalta analytiikkaa, muokataan ja sitten oikeasti launchataan.
     
    Hate029, Kuveerty and apek like this.
  4. Hate029

    Hate029 Member

    Joined:
    Aug 7, 2011
    Messages:
    93
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Vastaukset selkeyttivät hienosti asiaa. Käyttäjät näyttävät olevan suuressa roolissa, mikä on tietenkin hyvä (ainakin näin käyttäjän kannalta). Ehdottomasti betatestaus on ollut hyvä idea, koska se antaa etukäteen tilaisuuden tutustua sivuston tulevaan ilmeeseen ja tarjoaa mahdollisuuden myös vaikuttaa sen toimivuuteen. Peruskäyttäjien arviot laitteista ovat sikäli hyviä, että tarjoavat vähän toisenlaista näkökulmaa kuin tavalliset arvostelut.
    Vielä täytyy toivoa, että uutisten, arvioiden ja keskusteluiden taso säilyy vielä tästä eteenpäinkin. Henkilökunta ainakin tuntuu panostavan sen verran juuri näihin asioihin, joten uskon tason säilyvän.
     
  5. dRD

    dRD I hate titles Staff Member

    Joined:
    Jun 10, 1999
    Messages:
    8,312
    Likes Received:
    191
    Trophy Points:
    143

    Tämä on tavoite. Käytännössä kaikki firman liikevaihto pistetään sivuston sisällön kehittämiseen, aina. Oli se sitten teknistä kehitystä tai sisällöntuotantoa. Ja aina kun jostain syystä liikevaihtoa on saatu nostettua, ollaan palkattu lisää toimittajia, että saataisiin enemmän sisältöä (ja isommalla otannalla/laajemmalla katsantokannalla). Näin on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessakin, onhan tämä kohtuuhyvin toiminut jo 14v ajan :)
     
  6. Taeco

    Taeco Active member

    Joined:
    Aug 11, 2011
    Messages:
    483
    Likes Received:
    134
    Trophy Points:
    53
    Jos nyt laittaisi vähän palautetta jo etukäteen.

    AD:n etusivu näyttää lähinnä siltä, että sinne on laitettu vähän kaikkea, minkä sinne on vaan saatu ahdettua. Monesta kohtaa löytyy linkkejä samoihin paikkoihin. Esim. AD:n puolella "välilehtirivi" ja ylhäällä olevat linkit ovat pitkälti samat. Puhelinvertailun puolella puolestaan "Puhelinvertailu", "Etusivu" ja "Uutiset" -linkit vievät samaan paikkaan. Sensijaan Puhelinvertailun kaksi "Uutiset" linkkiä vievät eri paikkoihin (toinen AD:n uutisiin, toinen Puhelinvertailun). Lisäksi siellä aivan tarpeettomia elementtejä, kuten päivämäärä ja aika, jotka kaikilla on jokatapauksessa kännykässä ja tietokoneilla näkyvissä.

    Uutisten oikealla puolella oleva palkki seuraa vahvasti AD:n etusivun tarinaa: siinä on vain peräkanaa toisinsa täysin liittymätöntä sisältöä läjäpäin ja jokaisen "sisältölaatikon" välissä yksi mainos. Sivupalkista näyttäisi lisäksi löytyvän "suosituimmat puhelimet" kahteen kertaan. Käyttäjäarvioissa pyörii jotain vuosia vanhoja arvosteluita puhelimista, joita ei enää edes myydä. Miksi on tarpeellista näyttää sarja profiilikuvia imisistä, jotka tykkäävät AD:sta Facebookissa tai G+:ssa?

    AD:n puolelta löytyy jokaisen uutisen jälkeen linkit seuraavaan ja edelliseen uutiseen. Sen lisäksi siitä löytyy "aiheeseen liittyviä uutisia", jotka hyvin harvoi liittyvät aiheeseen ja ovat vain viimeisimpiä uutisia. Toisinsanoen samat linkit löytyy, kuin sivupalkista oikealta.

    "Käyttäjien sivu" -alueelle ei näyttäisi tulleen uutta sisältöä aikoihin. Tai näin ainakin päättelin siitä, että etusivulla suositeltu sisältö on vuodelta 2008. Joko palvelua kannattaa jatkokehittää, jotta sitä joku käyttäisi, tai harkita sen sulkemista. Sensijaan Tom's Hardwaren puolelle ei löydy linkkiä ollenkaan (etusivua lukuunottamatta, mutta etusivun sekavuudesta johtuen sitä tuskin kovin moni suuremmin lukee). Siellä kuitenkin on sisältöä vähän tiuhemmin.

    Kaipaisin ehkä jopa vielä minimalistisempaa ulkonäköä, kuin Tom's Hardwaressa nyt on. Se on toki tyylikäs, mutta näyttää mielestäni edelleen hiukan viimeistelemättömältä. Esim. sivulla on paljon neliön muotoisia elementtejä, mutta silti jotkut elementit ovatkin pyöristettyjä, joka rikkoo mielestäni vähän sivun tyyliä. Asetteluakin voisi hiukan hioa: "etusivun" voisi poistaa kokonaan ja pitää "uutiset" -sivua etusivuna. Etusivulla on käytännössä sama sisältö hiukan eri lailla aseteltuna. Itse uutiset-sivulta oikealta sivupalkista löytää käyttäjien kommentteja ja en ole ihan varma miksi. Lukeeko joku täysin kontekstistaan irrotettuja kommentteja uutisten etusivulta? Lisäksi sijaintisi "polku" (esim: Koti→Uutiset→Joku uutinen) sivun yläreunassa on melko tarpeeton, kun navigointipalkista kuitenkin näkee kaiken aikaa, missä päin sivustoa kulloinkin on. Artikkeleista löytyy myös joitain kummallisuuksia: Miksi sosiaalien verkostojen jakolinkit ovat ennen ja jälkeen uutisen, yhdet linkit riittäisivät, uutisen jälkeen? Vielä viimeisenä voisin esittää sellaisen toivomuksen, että linkit edelliselle ja seuraavalle uutiselle voisivat olla ennen kommentteja, kuten AD:n puolella.

    Kyse ei ole siitä, että onko yksittäinen elementti tiellä. Kyse on mielestäni siitä, että onko se elementti tarpeellinen. Sivua ei pidä mielestäni täyttää tarpeettomalla sisällöllä vain täyttääkseen tyhjä tila. "Vähemmän voi olla enemmän"

    Nämähän ovat mielipideasioita... mutta ajattelin jakaa omat aatokseni.

    E: tarkensin vähän...
     
    Hate029 and dRD like this.
  7. dRD

    dRD I hate titles Staff Member

    Joined:
    Jun 10, 1999
    Messages:
    8,312
    Likes Received:
    191
    Trophy Points:
    143
    Totta. Ongelmahan on juurikin se, että meillä on näitä eri osa-alueita niin julmettu määrä -- ja niitä kaikkia halutaan tuoda esiin tuossa etusivussa. Meiltähän löytyy kuitenkin:

    -uutiset 3 eri sivulla
    -forumit 3 eri sivulla
    -kysy/vastaa -osio
    -hintavertailu, käyttäjien tuotearvioineen
    -softadonaukset

    Hyviä pointteja.

    Kappas, en ollut edes ajatellut tuota :)

    Mjoo, sinänsä validi pointti, nuokin voisi dropata jatkossa pois.

    Jälleen, kaikkea yritetään tuoda esille. Mutta joo, sellainen "ajattele millä (ali)sivulla ollaan ja mieti mikä käyttäjää juuri sillä sivulla voisi kiinnostaa"-ajattelu pitäisi olla tulevaisuudessa enemmän lähtökohtana. Nyt ajatuksena on se, että esim. yksittäistä uutista lukevaa kiinnostaisivat:

    -muut uudet uutiset
    -aiheeseen liittyvät uutiset
    -uusimmat käyttäjäkommentit sivuston kaikkia uutisia ajatellen (itselleni tämä on tärkein seikka monessa sivustossa)

    Tuon logiikkaa pitää parantaa, pistetään fiksauslistalle.

    Parantaa tykkäysprosentteja, FB:n osalta tutkittu.

    Mjoo, nuo voisi ottaa pois, jos related newsejä ei ole valittu. Nyt jos related newsejä ei ole käsin valittu, haetaan muistaakseni uusimmat.

    Tarkoitus sulkea tai tehdä siitä jonkinlainen keskitetty paikka, josta voi katsella mitä käyttäjä X on tehnyt sivuillamme.

    Totta. Tarkoitus olisi rakentaa iiiihan ylös, sen nykyisen mustan palkin tilalle jonkinlainen yhtenevä palkki, jossa olisi linkit vain kuhunkin pääsivustoon ja mahd. jonkinlainen hälytyskeskus.

    Pistetään eteenpäin.

    Todennäköisintä on, että erillinen uutisalueen etusivu poistuu kokonaan. Jenkkien THG siirtyi tägipohjaiseen navigoinriib tuossa hiljattain, jossa sisältöä ei enää jaotella artikkeleiden ja uutisten välillä, vaan sivulla on vain etusivu ja "tägisivut", jotka listaavat ko. tägin alle lisätyt sisällöt.

    Aika moni käy lukemassa jälkikäteen uutisia uudestaan, niihin tulleiden kommenttien toivossa.

    Breadcrumb on osa hyvää käytettävyyttä ja tulee pysymään käytössä jatkossakin. Jacob Nielsenin artikkeleita kannattaa lukea muutenkin :)

    Lisäävät jakojen määrää, testattu.

    Hyvä pointti, lisätään listalle.

    Samaa mieltä, lähtökohtaisesti tulevissa sivustoissa tullaan painottamaan minimalistisempaa lähestymistapaa. Toki kaikkea mitataan ja mittausdata on loppukädessä se tärkein kriteeri jolla päätöksiä esteettisen suunnittelun jälkeen kehitetään.


    Kiitän, hyviä pointteja.
     
    apek and Hate029 like this.
  8. Taeco

    Taeco Active member

    Joined:
    Aug 11, 2011
    Messages:
    483
    Likes Received:
    134
    Trophy Points:
    53
    Jep, ymmärrän toki, että on kiva esitellä, mitä kaikkea kivaa olisi tarjolla, mutta se ei tietyn rajan jälkeen enää toimi. Kun tietoa on liikaa, käyttäjä ohittaa helposti kaiken. "Tuossa kohtaa oli levällään kaikkea erikoista sisältöä, mikä minua ei kiinnostanut... enpä mene sitä vilkaisemaan" ja näin jää kaikki lukematta siltä alueelta. Nimenomaan se sivupalkki on sellainen, mistä en itse oikein jaksa etsiä mitään muuta tietoa, kuin linkkejä muihin uutisiin. Sitä on siinä vain yksinkertaisesti liikaa.

    Jep, hälytyskeskuksessa ilmoitukset uutisiin, joiden kommenttiosioita seuraat, ettei tarvitse sähköpostilaatikkoa niillä täyttää. :) Ja mielellään sama kuin täälläkin, eli jos viestejäsi siteerataan, niihin vastataan tai niistä tykätään, niin ilmoitusta. Siellä ei tällä hetkellä voi viesteistä tykätä tai niitä kiittää, joka on harmillista.

    Onko siihen joku syy, miksi sitkeästi annatte rekisteröimättömien käyttäjien terrorisoida uutisosioiden viihtyisyyttä lukuisista valituksista huolimatta?

    Mielestäni näkee jo uutissivua selaillessa aika selkeästi siitä puhekuplan numerosta, että onko kommentteja tullut. Mutta tämä "uusien kommenttien toivossa sivulla seikkailu" on mielestäni nimenomaan se ongelma. Kun saisi siihen (toistaiseksi olemattomaan) hälytyskeskukseen ilmoituksen uusista kommenteista, ei niitä tarvitsisi kytätä. Itsekin käyn aina uutisia katsomassa läpi, josko keskustelu olisi kehittynyt. Uutisien perässä voisi myös lukea, kuinka monta lukematonta kommenttia uutisessa on, siltä varalta, ettet seuraa sitä. Tai sitten samalla lailla kuin täällä, eli että on vain punainen pampula merkkaamassa, että on ainakin yksi lukematon kommentti. Sitä klikkaamalla pääsisi sitten suoraan lukemaan kommenttia.

    I have to disagree. Mutta jos sitä joku tosiaan kaipaa, niin hyvä on sitten:)
     
  9. Hate029

    Hate029 Member

    Joined:
    Aug 7, 2011
    Messages:
    93
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Tämä on ehdottomasti hyvä kysymys! Parantaa viihtyvyyttä huomattavasti kun turhasta terrorista päästään eroon. Muutenkin hyviä ehdotuksia Taecolla.
     
  10. dRD

    dRD I hate titles Staff Member

    Joined:
    Jun 10, 1999
    Messages:
    8,312
    Likes Received:
    191
    Trophy Points:
    143
    Tuo on ihan hyvä idea, että mahdollistettaisiin seuraaminen myös sivuston hälytysten kautta eikä pelkästään mailien kautta. Vaatii kyllä aika rankkaa koodipähkäilyä, että tuon saa sujuvaksi, nopeaksi ja kattamaan kaiken mitä meillä ylipäätään voi seurata. Toivottavasti nyt loppukesä/syksy näyttää siltä, että voimme myös development-puolelle harkita lisävoimia, nyt on devaus turhan pahasti hidastunut viimeisen vuoden, parin aikana, johtuen resurssipulasta.

    Rekisteröitymättömät käyttäjät tuottavat kuitenkin enemmän lisäarvoa näkemyksemme mukaan PV:n kommentteihin kuin niiden aiheuttama haitta on. Toki tätäkin aspektia tullaan miettimään vakavasti uusiksi, kun sivuston yleisuudistus tulee työn alle.

    Tässä tulee määräongelma. Eli seuraan (siis teknisesti, subscribe) vain uutisia, joihin olen itse osallistunut, mutta haluan seurata kaikkea kommentointia, joka uutisia koskee. Pelkkä kahlaaminen uutinen kerrallaan tekisi tuosta mahdotonta.

    Mutta jälleen, thanks palautteesta. Toivon todella, että PV:n betasta saadaan aikanaan järkevää keskustelua, fiksuja ideoita sisään ja saadaan kerralla nysvättyä siitä "täydellinen". download.fi:n suhteen aikanaan public beta oli aika täydellinen menestys, siellä eka beta aiheutti ison palautevyöryn, mutta palautteen perusteella tehdyt muutokset käänsivät kelkan täysin päinvastaiseksi ja pidämmekin sitä käyttäjätyytyväisyyden osalta ehkä parhaana sivustonamme.
     
    Taeco likes this.
  11. Taeco

    Taeco Active member

    Joined:
    Aug 11, 2011
    Messages:
    483
    Likes Received:
    134
    Trophy Points:
    53
    Siellä uutispuolella on aktiivisia käyttäjiä, jotka käyttävät tahalteen sitä rekisteröitymättöminä lukuisilla eri nimimerkeillä ja kommentoivat samaa uutistakin eri nimillä vain saadakseen omille jutuilleen lisää kuuluvuutta. Olisi kiva, kun olisivat rekisteröityneitä, niin voisi heti nimen lukemisen jälkeen skipata se viesti ja siirtyä lukemaan seuraavaa viestiä. Vielä parempaa olisi, jos tältä foorumilta tuttu "älä huomioi"-ominaisuus olisi sielläkin, niin vakiopeikot voisi laittaa pannaan ja ei tarvitsisi enää niiden juttuja lueskellassa pilata omaa päivää.

    Ajattelin aluksi, että tuo "älä huomioi" ei voisi toimia kovin hyvin tälläisessä paikassa, kun en ollut sellaista ominaisuutta ennen kohdannut foorumilla. Se osoittautui kuitenkin mainiosti toteutetuksi ja erittäin hyödylliseksi.

    Saattaa ehkä vaikuttaa vähän kyyniseltä tai kylmältä tavalta lähestyä asiaa, mutta mielestäni netti on rentoutumispaikka, enkä voi rentoutua, jos jotkut varta vasten yrittävät pilata tunnelmaa tai muuten eivät noudata netin hyvien käytöstapojen etikettiä.
     
    jani1987 likes this.
  12. SUPERHAMSTERI

    SUPERHAMSTERI Member

    Joined:
    May 22, 2011
    Messages:
    40
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    18
    Sama keskustelun kohdalla.

    Ja muutenkin kyseenalaistan vähän tarvetta hajottaa sivustoja.
    Toki jokaisella on oma aihealueensa, mutta kaikkia kolmea sivustoa seuraavana toivoisin yhtenäisempää kokonaisuutta. Vaikka joku vesileimasysteemi (esim. Nauha uutisen kulmassa) merkkaamaan mistä juttu on.

    Ja oletan, että nämä foorumit pelaavat jatkossa enemmän yhteen?

    Mutta pakko vielä kehua, että sisältö on kyllä parasta alallaan ;)
     
    Taeco likes this.

Share This Page