Pystyykö Recovery dvd levyllä mikä tuli tietokoneen mukana asentaan windowsin tyhjälle kovalevylle ? ?
Merkkikoneissa on erilaisia Recovery systeemejä. Vaikea siksi sanoa aivan yksiselitteisesti. Kun nämä Recoveryt on tarkoitettu saman koneen esiasennetun Windowsin uudelleenasentamiseen (uusasentaminen) niin ne vaativat yleesä sen alkuperäisen apua alkaakseen toimia. Merkkikoneiden valmistajat kun haluavat estää juuri sen, että niillä Recoveryillä ei Windowsia voi asentaa muihin koneisiin. Entäpä sitten, jos kone käynnistetään alkuperäisellä esiasennetulla ja Recoveyltä asennetaan uusi Windows saman koneen toiselle kovalevylle? Sitähän voi kokeilla, mutta luulen että sekään ei onnistu ja voikin käydä niin, että Recovery formatoi sen "oikean" kovon ja asentaa siihen itsensä uudelleen sekä ohjelmat häviää. XP:n asennusmedia ei ole kovin vaikea kysymys. Koska lisenssi on konekohtainen, voi oikean levyn aina jostakin lainata. Vaikka lainaisi vanhan XP SP1 levyn, niin siitä saa tehtyä Verkkoasennuspaketin avulla XP SP2 ISO imegelevyn, jolla voi sekä asentaa että korjata. Recoveryillä ei voi yleensä korjata.
Esimerkiksi Fujitsu-Siemens:n recovery-CD with XP2 on ihan täysiverinen Windows XP.Voi asentaa ja toimii myös palikoista kasatuissa koneissa.Ongelmana noissa recovery-CD:ssä on ,jos vaihtaa osia.Pelkästään muistin lisääminen vaatii uudelleen aktivoinnin.Aktivoiminen ei ole iso homma,klikkaa kerran aktivoi windows ja se on siinä.
Mulla oli IBM Aptiva ja sen 'Järjestelmän palautus levy' cd asensi format C: pohjalta winukan ja kaikki ohjelmat (eikä antanut karsia 'WallStreet pörssikurssit', 'naperon värityskirja' sälää pois asennuksesta) Ja kovo oli alkuun osioitu 1 osa, eli datat meni. Kun halkaisin kahtia, niin ei se kitissyt 'c aseman koko ei kelpaa'. Koneen rauta voi olla silleen viritelty, että viilatut ajurit löytyy vain siitä mukana tulleesta mediasta. Toisen käyttiksen asentaminen takkuaa joltain osalta tai ei asennu ollenkaan. Tää saatto olla mun aptivassa syy. Tai sit joku komponentti oli sopivasti risa, ettei testiohjelmat vikaa löytäneet. Loogisempaa on että RAMin määrää lukuunottamatta poikevaan rautaan se ei asenna. Tai emo/prossu sarjanumero pitää olla sopivassa haarukassa. (että niillä Recoveryillä ei Windowsia voi asentaa muihin koneisiin) vaatii uudelleen aktivoinnin Taitaa olla ihan xp:n peruskauraa. Muisti on ainoa osa jota voi muuttaa ilman uudelleen aktivointia. Osa xp versioista voi vaatia sen muistillekkin. Tutki sen dvd levyn sisällöstä, löytyykö sieltä oikeaa tietoa tekstinä. ("älä koskaan poista kovalevyltä ....tiedostoa/kansiota". Jos sulla tyhjä kovo on, niin äkkiähän sä sen kokeilet. Vai oletko aikeissa formatoida nykyisen levysi? Myös koneen myyjää voit käskyttää ottamaan selvän valmistajalta. 'Luuletko että ostan sulta jatkossa mitään, jos et selvitä ja kerro mulle!'
Siinä Fujisu-Siemensin systeemissä on yleensä erillinen CDlevy Drivers & Utilities, jossa ovat mm. raudan vaatimat ajurit. Valitettavasti kaikki Recoveryt eivät ole näin selkeitä ja toimivia. Emme tiedä, millaista kysyjä tarkoittaa. Omasta merkkikoneestani poistin kyllä heti kättelyssä alkuperäisen esiasennetun ja asensin "oikean" XP:n. Sen jälkeen on käytettävissä normaali XP etuineen ja haittoineen. Eduista tärkein Recoverysysteemiin nähden on se, että sitä voi myös korjausasentaa.
Recovery nimeä kantavia cd, dvd, tai kovalevyosio on varmaan ziljoona eri versiota mitä ne tekee. Itse kerroin 133MHz Pena IBM Aptiva mukana tulleen toisen cd:n toiminnasta. Win95 oli se ibm käyttis. Vain dos ja win3 asentui toimivina siihen. Mikään 98 ("täysversio", oem, päivitys, jne.) ei pelittänyt. Suurin osa kaatui jo asennusvaiheessa. On ihan hullua tyytyä ostaessa konetta esiasennettuun käyttikseen. 'Anna mulle joku täysasennus media mukaan samaan hintaan, tai mä menen ja ostan muualta!'
Erittäin todennäköisesti saat vastaukseksi, että hae sitten muualta. OEM ja täysversion hintaero kun sattuu olemaan sen verran suuri. Windows XP Home Edition Fin täysi versio Windows XP Fin Home Edition SP2 suomenkielinen OEM-versio Pois lukien nyt Vista tuosta, koska sen voi nykyään ostaa ns. kokonaisena OEM versiona.
No katsos kun OEM versio ei normaalisti sisällä täydellistä asennusmediaa, vaan ainoastaan palautusosion ja/tai levyn.
Tiedän 2 epänormaalia konetta. Toinen pakettina kaupasta OEM täysasennus media cd mukana. Toiseen ostettin 2 vuotta myöhemmin vain OEM XP cd. (Kahden koneen sisäverkko on "mahdoton" homma mikkisoftan ohjeilla, jos käyttikset eivät ole sama versio) Noissa rompuissa menee Product Keyt ristiin asennuksessa. Saatiin siis saman sarjan levyt. Esiasennetut käyttikset toimitetaan recovery levyllä tai se pitää itse tehdä. Ja mielellään ekassa käynnistyksessä. Jos xp sekoaa, niin ei se recovery oikein synny.
Mjoo omistan itsekkin ihan täydellisen version joka on OEM, mutta nämä ovat nykyään todella harvinaisia. Nykyään OEM versiot toimitetaan esiasennettuina recovery-levyn kera.
Esiasennetuissa levyissä kauppias voittaa. Asiakkaalle hinnoitellaan listahinta winukasta. Itse ne saa winukan halvemmalla, koska ne saa vain yhden asennuslevyn ja listan Poduct Key tunnuksia (ja ne kotelo tarrat), joilla joka kone saa yksilöllisen Keyn. Kannattaa vaatia esiasennetussa paketissa kopio siitä asennuslevystä, jolla ne sen teki. Yhdellä Keyllä sitä levyä on vaikea asentaa laitomasti moneen koneeseen.
Joissain malleissa on kovalevyllä "piiloitettu" osio, jonka recovery cd vain käynnistää. Siinä tapauksesta siitä ei olisi apua ensimmäisen viestin kirjoittajalle