1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Rakentaa vai ostaa valmis kone - hinta

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by Virkamies, May 4, 2011.

1. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Pakettikoneella siis mentiin sittenkin...

2. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Ihan mielenkiinnosta, millaisen setin ostit?

3. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Annoitko liikkeen tilata osat ja kasata, vai otit heiltä pakettikoneen? En kyllä ymmärrä ratkaisuasi, kun muutenkin sua avitettiin täällä ostamaan järkevämpää konetta?

4. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    Hieman offtopicina muistelen vieläkin kun joskus vuosituhannen vaihteessa minullakin oli koneessa Intelin SE440BX emo ja Pentium II 350MHZ prosessori.
    http://www.anandtech.com/show/148

Siihenkään aikaan Inteliä ei "piireissä" arvostettu, mm. heikkojen kellotusmahdollisuuksien vuoksi mutta minulla tuo toimi varsin vakaasti ja luotettavasti monta vuotta. Tosin ei se ollut edes kovin halpa, muistaakseni.

Historian havinaa... =)

5. Virkamies

Virkamies Member

Trophy Points:
    13

Ei pakettikonetta vaan kone omien toiveiden mukaan. Täältä saadut vinkit on otettu huomioon. Kiitos kaikille.
    Hinta kipusi yli 1,6ke mutta maanantaina luulen olevani tyytyväinen saatuani koneen.

6. Axu_

Trophy Points:
    143
    Onko kokoonpano jotenkin salaisuus, vai viitsitkö kertoa millaisen hankit? :D

7. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Vähän pelkään että myyjä on luvannut "erikoisemman koneen", mutta tosiasiassa kyseessä on pakettikone johon on vaihdettu vain muutamia osia. Luulen myös että firma on ottanut aika hyvän siivun hinnassa itselleen.

8. Thor1993

Thor1993 Regular member

Trophy Points:
    26
    Kyllä ainakin tän kylän paikallinen pienehkö liike joka koneita myy kasaa ihan järkeviä kokoonpanoja pyydettäessä. Merkkikoneita myy _todella_ vähän.
    Toivottavasti sama pätee tuolakin päin suomee.

9. Smanci

Smanci Regular member

Trophy Points:
    46
    Myyjät on myyjiä.

10. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Ei siinä mittään, jos ne vaan tilaa osat ja kasaa sen, mutta sama olisi hoitunut ihan niissä nettikaupoissakin, eikä olisi pitänyt mistää kivijalkakaupasta käydä pyytelee?
    Ja kokoonpano olisi kyllä mukava tietää :)

11. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    Vaikka nettikaupoissa nykyään saa hyvällä hinta/laatusuhteella koneita kasattua niin ei kannata kuitenkaan täysin yleistäen moittia kivijalkakauppojakaan. Tiedän että näitä on hyvin erilaisia ja joillakin paikkakunnilla löytyy sekä hyviä että huonoja, näin yksityisen ostajan kannalta katsoen.

Minulla on aivan lähellä yksi vanha liike joka palvelee pääasiassa yritysasiakkaita ja sieltä en juuri koskaan ole saanut mitään kovin edullisesti enkä edes uskaltaisi pyytää sieltä tarjousta. Toinen, uudempi firma palvelee yritysasiakkaiden lisäksi hyvin myös yksityisiä, tosin kokoonpanohinnoilla eivät täysin pysty nettifirmojen kanssa kilpailemaan koska sinne voi tuoda jopa itse tilattuja osia ja silloinhan he eivät voi komponettien hinnoilla yhtään kompensoida työkustannuksia niin kuin nettifirmoissa voivat tehdä. Mutta minusta 100 euron kokoopanoveloitus ei aina ole kova jos saan sillä hyvää palvelua ja juuri ne osat jotka haluan juuri sillä tavalla kytkettynä jne.

Viimeksi kyllä tilasin nettikaupasta toista tonnia maksaneen kokoonpanon (ilman näyttöä/näppistä jne) ja vaikka homma muuten meni aika hyvin niin jouduin itse korjaamaan muutamia kytkemättömiä osia ja korjaamaan huolimattomastu tehtyä työtä. Vaihtoehtoisesti minun olisi pitänyt autolla viedä kone nettifirman Helsingin pisteeseen josta sen olin hakenut (30km), odottaa viikon että ne kuskaa sen Turkuun työn alle ja sitten taas takaisin Helsinkiin ja minä taas noutamaan.

Kyllä omalla paikkakunnalla olisi joskus aiva mukavakin tehdä kauppaa jos vähääkin on mahdollisuus että joutuu osien tai kokoonpanon kanssa sumplimaan.
    Hyvästä palvelusta voi kyllä hieman maksaakin.;)

12. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    100e ei ole paha ? Jos neljänneksellä saa toisesta kaupasta ?
    http://www.lapstore.fi/product_info.php?products_id=37014

Lisäksi tuota ei tarvitse edes ottaa ollenkaan. Koneen voi helposti kasata itse, eikä siihen tarvitse kursseja käydä. Tällöin maksat 100e turhasta, sekä joudut odottamaan että saavat koneesi kasattua. Yhdeltä firmalta menee tähän päivästä viikkoon, riippuen ruuhkasta.

Ymmärrän jos halutaan jeesata oman paikkakunnan kauppaa, mutta totuus on se että reippaasti siitä joutuu maksamaan.

13. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Japsu1: Jos kyseinen kauppa oli 30km päässä, miksi et konetta noutanut sieltä? Postissa ne osat irtoilee ja johdot voi irrota, juuri siksi kannattaakin itse noutaa / kasata itse.
    100e on järjetön hinta. Täysin saman homman ne tekee kivijalkakaupassa, kuin nettikaupoissa...

14. Japsu1

Japsu1 Active member

Trophy Points:
    66
    RatCon ja Muff77

Kerron tässä vain oman mielipiteeni, eli ei se ole paha hinta jos se on 10% kauppasummasta. Jos minulla on varaa ostaa tonnin kone niin siinä se satanen menee kyllä samalla JOS SAAN SILLÄ VASTINETTA.

Olen kyllä vuosikymmenten aikana lisännyt ja vaihtanut koneisiin komponenttejä aina tilanteen mukaan enkä myöskään epäile ettenkö osaisi myös koko koneen kasata. Käytännössä en siihen kuitenkaan ryhdy, en suinkaan jeesatakseni paikkakunnan kauppiasta vaan itseäni. Koska olen aivan liian pikkutarkka ja hidas noihin hommiin enkä voi olla monta päivää ilman toimivaa tietokonetta menettämättä osan tieneistäni niin maksan mielihyvin tuon summan hyvästä palvelusta.

Muff77
    Ymmärsit väärin. Tilasin koneen siis Turussa sijaitsevasta nettikaupasta jossa toimitusvaihtoehtona oli myös nouto Helsingin myyntipisteestä. Valitsin tämän juuri siksi (vaikka asun Tuusulassa) etten halunnut postin kuljettavan konettani. Ja suostuin korjaamaan nuo puutteet itse koska sain puolet kasausmaksusta takaisin eikä minun tarvinnut olla ilman toimivaa konetta päivääkään koska virheet eivät estäneet koneen peruskäyttöä.

Eli halusin vaan tällä kertomuksellani tuoda esiin sen seikan että tarpeita on erilaisia eikä kaikki välttämättä haluaa eikä tarvitse ostaa halvinta. Kauppa on yleensä kahden kauppa ja jos molemmat on tyytyväisiä niin "so what?"
    Uskon että "Virkamies" Oulussakin osaa parhaiten itse arvioida ostoksensa hinta/laatusuhdetta, ei meidän tarvitse sitä kyseenalaistaa. Itse en ole koskaan ollut Gigantin kanssa täysin samaa mieltä tuosta heidän typerästä sloganista jota en edes viitsi tässä toistaa.

Sitäpaitsi Virkamies totesi että täältä saadut vinkit on otettu huomioon ja esitti asiallisesti kiitoksensa. Eikö tämän pitäisi meille riittää? Tottakai minäkin olisin utelias kuulemaan hänen koneensa kokoonpanon mutta kunnioitan hänen oikeutta olla myös kertomatta sen jos katsoo parhaaksi näin...

Vielä tuosta "järjettömästä hinnasta". Minusta täällä säännöllisesti ehdotetaan esim. näytönohjaimia jotka maksavat jopa enemmän kuin laadukas prosesori. Siinä taas on minun mielestä useimmiten se satanen liikaa ja ohjaimessa minulle aivan turhia ominaisuuksia mutta en viitsi sitä kuitenkaan järjettömäksi haukkua jos joku halua tuostakin maksaa. =)

15. Tnoi

Tnoi Regular member

Trophy Points:
    26
    Ittelläni on kyllä pääosin jäänyt melkoinen kusetuksen maku suuhun kun on noissa "kivijalka" kaupoissa vieraillut. Suurin osa jotain konkurssin partaalla olevia puljuja joissa on töissä joku olevinaan asiantunteva myyjä, joka elää jotain pentium 3 aikakautta. Koneet on kalliita ja rauta paskaa. Myyvät jotain "tehokoneita" jollain 700e hintalapulla ja on joku amd athlon x 2, paska näyttis ja 2 gigaa rammia sisässä.. Mutta ihmiset ostavat kun eivät tiedä itsekkään mitä ovat ostamassa tai mitä pitäisi ostaa.

Tietenkään ei pidä liikaa yleistää. Onhan niitä hyviäkin liikkeitä olemassa, mutta vähän on huono maku jäänyt itselleni.

Mut hyvä jos sait mieluisan koneen. :)

16. Virkamies

Virkamies Member

Trophy Points:
    13
    No niin kone on ollut käytössä noin viikon ja hyväksi todettu.
    Emolevyksi vaihtui Asus Rampage III Extreme ja prossu on Intel Core i7 920 ja muistia 12 gigaa. Virtalähde riittävän isoksi valittu.

Viikonlopun kuvauskeikka Kuusamossa tuotti noin 500 kuvaa. Photshopilla tein kymmenen 70 cm x 80 cm kokoista (290 megaa/kpl)julistetta ja kaiki olivat auki yht`aikaa. Kuvien säätämisessä kone ei tökkinyt lainkaan. Samoiten voi avata photariin 100 A4 kokoista n. 25-30 megaista kuvaa aivan huoletta. Musavideoiden koostaminen 300-500 megaisista tiedostoista käy leikiten.

Hyvästä liikkeestä saa palvelua, opastusta ja sellaisen koneen kun haluaa.

17. Virkamies

Virkamies Member

Trophy Points:
    13
    Lisäys vielä.

Käyttis ja ohjelmat ovat 120 gigan ssd-levyllä joten kone ja ohjelmat käynnistyvät pikaisesti.

18. Axu_

Trophy Points:
    143
    Aikamoisen setin ne sulle kauppas.
    E: Minkälainen on muuten kauppiaan mukaan valittu "riittävän iso virtalähde"? Kiinnostaa ihan sen takia, että millaisia virtalähteitä ne koneisiin myy.

Last edited: May 25, 2011
  19. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Myi vanhat rojut kaupasta pois. Ei noi siis missään nimessä ole huonoja osia, mutta ne on jo vanhaa rautaa, ylihinnoiteltua jne.. uutta halvemmalla ja tehokkaampaa (sandyt). Kaupassa ne saa aina kaikkeen päähän työnnettyä.

Share This Page