RAMin lisäys HP BRIO BA 600 koneeseen

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by dack, May 7, 2003.

1. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    Hermo palaa, olen nyt kokeillut 5 eri sdram muistia kyseiseen koneeseen.Olen ostanut muistikonfiguraattorien suosittamia specifioituja muisteja ja yhden jopa liikkeestä (Trancendin kampa), ja se tilattiin englannista asti. Mutta eipä käy!Päivitin BIOSin, molemmat väylät toimii (testattu) Viimeisin DIMM kampa sentään kävi koneeseen tosin ei vanhan (64MB)kamman kanssa ja muistikin puolittui 256:sta 128:n. HP:n asiakaspalvelu on ihmeissään, kun muistit ei käy eivätkä osaa avuttomat edes neuvoa ja kehottavat ostamaan HP:n omaa muistia, n. 200-300 €, hah!Vosiko BIOSia jotenkin virittää tms, kaikki neuvot ovat kalliita!

2. edotl

edotl Member

Trophy Points:
    16
  3. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    Kiitos linkistä, täytyy ryhtyä suomentelemaan ja tutkimaan asiaa, palaillaan.

4. jaabo68

jaabo68 Member

Trophy Points:
    16
    Onko muistikammoissa ollut piirit molemmin puolin? monet merkkikoneet ovat kelpuuttaneet uusista muisteista vain 2-puolisia muisteja, ja jos piirejä vain 1 puolella niin silloin muistin määrä näkynyt vain puolena esim. 256Mb näkyy 128Mb.
    kokeile hommata jostain esim. Spectekin/Hynixin/Spacwalkerin muistikampa missä piirit molemminpuolin, SDRAM muistit ovat nyt melko kalliita, etenkin missä piirit 2-puolisesti, noin hinta 256Mb on 60€.
    Sillä ei useinkaan ole merkitystä onko uusi muisti 133MHz, vaikka koneessa olisikin väylä vain 66MHz tai 100MHz. 133MHz muistit toimineet minun asentamina aina (asennuksia noin 50kpl eri koneita ja useita eri merkkejä) vaikka koneen muistiväylän nopeus olisikin ollut 66 tai 100...

Last edited: May 8, 2003
  5. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    Eipä ole Kingstonin 256 Mb eikä alkuperäisessä Hyundain 64 Mb muistikammassa piirit molemmin puolin, tämä oli taas uutta tietoa.

6. jaabo68

jaabo68 Member

Trophy Points:
    16
    joo, vanhemmissa muisteissa voi olla ja useimmin olikin piirit vaan yhdellä puolella (mutta vanhemmat muistit ovat yleensä max 128Mb ja useammin vielä koko on 64Mb , tällöin piirit voivat olla vain 1 puolella, ja joidenkin muistivalmistajien uudetkin 128Mb kammat toimivat vaikka piirit vain 1 puolella, tällöin kuitenkin piirejä on ollut 8 kpl havaintojeni/kokeilujen mukaan, niin toiminut, jos piirejä vain 4 kpl niin ei tod.näk. toimi,
    ainakaan minulla ei toimineet merkkikoneissa, klooneissa sitten toimineet oikeastaan kaikki)
    Kingstonin muistit olen samoin todennut toimimattomiksi, tosin taisi saada Kingstoniltakin semmoista mallia mikä ehkä kävisi ... tässä pientä lisä tietoa
    Kingston
    133MHZ NON ECC CL3 DIMM 16MX8
    VALMISTAJAN KOODI: KVR133X64C3Q/256

"256 MB PC-133 muistimoduuli, 16-chippinen ja kaksipuoleinen. Tukee myös vanhempia BX- ja 810-piirisarjan emolevyjä. Cas Latency 3.(Cas Latency (CL) tarkoittaa odotusaikaa, jonka muistimoduuli tarvitsee ennen kuin tieto on luettavissa. SDRAM- ja DDR-muisteilla Cas Latency on yleensä 2, 2,5 tai 3 ja teoreettisesti mitä pienempi arvo sitä nopeampi muisti.)" tuon uskoisin toimivan, hinta vaan varmaankin päälle 85 €

7. pjh

pjh Regular member

Trophy Points:
    26
    Samanlaisia kokemuksia kuin jaabo68;lla, eli vastaavaan HP;n koneeseen saatiin toimiva muisti vasta neljännellä yrittämällä juuri tuolla Kingstonin mallikohtaisella ja kalliimmalla kammalla. Silloin kamman tyyppi oli muistaakseni KTH6501/256.

8. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    Nyt alkaa polttaa...Onkohan se ilmoittamasi kampa sama kuin mitä www.data-systems.comin sivuilla muistikonfikuraattori tarjoaa? Se on nimittäin ainoa kampa, mitä en vielä ole kokeillut, maksaa n. 131 €?Eli sinulla se kävi HP Brio BA 600:seen?! Jos se tosiaan toimii, täytyy hankkia se! Pitää koittaa sitten hukata jollekin toimimaton Kingstonin 256 mb kampa, joka näkyy koneessani vain 128 mb:na.Tämänkin kyllä piti käydä, sain vielä tutulta kauppiaalta melko edullisesti, mutta mutta...

9. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    Siis osoite on suomessa: www.data-systems.fi, missä on muisitkonfiguraaattori (korjaus äskeiseen)

10. Pera

Pera Guest

Päivitä biossi voi olla ettei vanha biossi tue yli 64M kampaa

11. pjh

pjh Regular member

Trophy Points:
    26
    dack: Piti ihan tarkistaa. Muistin muistin (!) väärin, eli se olikin taas uusi tyyppi KTH-VL133/256. Ja kone missä se saatiin toimimaan on HP Brio BA400, joka pitäisi olla kyllä samalla emolla/piirillä kuin tuo BA600. Mutta älä syytä mua, jos tuokaan ei sinulla toimi...

12. jaabo68

jaabo68 Member

Trophy Points:
    16
    minä olin katsovinani että Kingstonin muisti KTH6501/256 kyllä käy vieläkin, ainakin Kingstonin MEMORY CONFIGURATOR antaa ton muistin
    hintaa oli noin 120-130 €, tai tietysti ostopaikastahan toi on kiinni...

Mulla olisi myydä ylimääräinen ja käyttämätön Spacewalkerin PC133 256Mb CL3 muistikampa, takuu 1v. hintaan [bold]85€[/bold] , sopivuustakuulla, jos ei toimi ni rahat saat takaisin, kuitin kirjoitan tietysti ja hinta sis. ALV:n 22%, jos et asu pääkaupunkiseudulla ni postilla voin laittaa, silloin hintaan lis. PK-kulut.

Spectekin muistit toimineet HPeissä, Compaqeissa, Fujitsuissa, Maceissä yms. ja klooneissa 100%. 1 vuoden takuusta vastaa tietysti minun muistin hankintapaikka eli GNT Finland, eli muisti sieltä ostettu ja käyttämätön.

13. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    jaabo68:Melkein kiinnostais kokeilla, jos sitä mieltä olet että sen tarjoamasi muistikamman pitäisi toimia. Saan kohta käsiini aikaisemmin ostamani Kingstonin muistikamman koodit, niin ilmoitan tähän, jos jollain olis ymmärrystä, miksi se ei toimi.Aika pahasti on jo tullut kynsille jokatapauksessa tässä muistiasiassa, että jos lopulta sais toimivan kamman niin kyllä olisi upeeta!

14. jaabo68

jaabo68 Member

Trophy Points:
    16
    pieni arvaus mikä Kingstonin muistikampa aikaisemmin kokeilemasi oli, TUOTEKOODI: KVR133X64C3/256 tai KVR133X64C2/256
    32MX64 133MHZ CL3 , 256 MB PC-133 yksipuoleinen ja 8-chippinen muistimoduuli.(noissa erona Cas Latency aika, ekass 3 ja jälkimmäisessä 2)
    nita oon itse 2 kuukauden sisään kokeillut vanhempiin koneisiin, IBM:ään mm. ja näkyi vaan 128Mb:nä, kloonissa toimi niinkuin pitikin, sit vaihdoin muistiin missä piirit molemmin puolin ja kaikki toimineet, kokeilin useampia koneita ja muisteja ristiin ja kaikki 2-puoliset toimi kaikissa koneissa merkistä riippumatta ja 1 -puoliset toimineet sitten noin 75% koneissa...
    (joissain koneissahan tulee sitten biossissa jo ylärajakin vastaan jos koneessa on 128 tai 256 Mb jo ennestään, tossa sun koneessa muistin max. määrä taisi olla 512Mb, mut voi olla et toimii isommallakin määrällä ok)

kyllä uskallan luvata että Spacewalkerin muisti toimii, sen verran monta niitä olen asentanut

15. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    jaabo68:Bingo, kokeilemani muisti on KVR133X64C3/256 ja se näkyy vain 128 mb:na. Ei täällä ois ketään sen tarvitsijoita, möisin pois? Olen myös valmis ostamaan sinulta sen muistin palautusoikeudella.Kuinka tästä eteenpäin?

16. jaabo68

jaabo68 Member

Trophy Points:
    16
    joo, minne/miten haluat saada muistikamman, jos asustelet hki-espoo-vantaa niin silloin voidaan sopia joku tap.paikka missä saat muistin, mutta posti on perillä maanantaina tai viimeistään tiistaiksi saat sen, pistän muistin hyvän pakettiin (kotelo+solumuovia lisäksi)ja kirjoitan laskun jossa maksuaikaa 7 vrk. ja se samaan kuoreen ja jos muisti ei jostain syystä toimi koneessasi niin lähetät takaisin...ja jos haluat muistin pitää eli se toimii jne. niin maksat laskun pois, miltä kuulostaisi?
    jos homma sopii, niin jatkokeskustelu privat meilinä missä sovitaan tarkemmin

17. tpi

tpi Member

Trophy Points:
    11
    Mulla toimi briossa aikoinaan kingmax:in muistit

18. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    Asustelen kauempana, joten postitoimitus taitaa olla paras homma ja kauppa kuulostaa reilulta.Odotan...

19. jaabo68

jaabo68 Member

Trophy Points:
    16
    jep, pistä mun mailiin tiedot minne lähetän muistin, pistän sen postiin huomenna, niin on sulla tiistaina, maksuaikaa saat 7 vrk. ja jos ei toimi niin pistät muistin takaisin, sillä selvä.

Last edited: May 17, 2003
  20. dack

dack Member

Trophy Points:
    16
    Jep, toimitaan niin.

Share This Page