(ratkaistu) Wlan yhdistetty mutta selaus ei toimi

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by VilleVauva, Sep 23, 2012.

  1. VilleVauva

    VilleVauva Member

    Joined:
    May 31, 2010
    Messages:
    55
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Elikka homman nimi on tämä:
    Meillä on asunnossa dna:n toimittama 2M netti. Netti toimi mun Acer aspire one:lla, jossa on xp, kun sen yhdisti suoraan seinästä koneeseen kuin myös veljen hp:n kannettavassa, jossa ubuntu käyttis. Tämän jälkeen hankittiin netgearin reititin, jolloin saatiin netti toimimaan langattomasti. Veljen koneella kaikki toimii moitteettomasti mutta minun koneessa ei.
    Acer antaa ilmoituksen, että "langaton verkkoyhteys on nyt yhdistetty" ja ominaisuuksista näkee kaikki nopeudet ja ajat. Kuitenkaan firefoxilla tai explorerilla ei pääse googlen aloitus sivua pidemmälle. Kun painaa yhteyksistä "korjaa" antaa windows virheilmoituksen, että seuraavaa toimintoa ei voitu suorittaa loppuun "Ip-osoitteen uusiminen". Asia ei korjaantunut ipconfig /release tai renew komennoilla. Ip-osoitteet ovat kuitenkin samat kuin veljen koneessa.
    Olen saanut netin toiminaan kerran sillä tavalla, että vedin piuhat ensin reitittimeen ja sitten reitittimestä koneeseen ja kaikki toimi. Nyt en saa nettiä toimimaan sillä tavallakaan vaan ainoastaan suoraan seinästä.
    Olen kokeillut yhdistää ilman palomuuria ja palomuurin kanssa mutta ei onnistu. Lisäksi olen yrittänyt asentaa service pack 2:n uudelleen mutta windows ilmoittaa, että kyseinen päivitys on jo asennettu.
    Olisiko kenelläkään hyviä ideoita miten saisin netin toimimaan myös langattomasti?

    Kun yhteyttä muodostetaan ilmestyy tuonne oikeaan alakulmaan ilmoitus, että "vajaa tai puuttuva liitettävyys" hetkeä ennen kuin yhteys muodostetaan. Tämän jälkeen yhteys on muodostettu ja kaiken pitäisi toimia vaan ei toimi. Ilmoitus vilahtaa siellä vain hetken eikä sitä ehdi edes klikata saati lukea ellei ole nopea ja odota ilmoitusta

    Ratkaistu: Vika oli ilmeisesti mun läppärissä ja homma ratkesi, kun postin langattoman verkkokortin ja asensin uudelleen, jonka jälkeen asensin uudet ajurit ja lopuksi vielä servicepack 3:n. En tiedä mikä noista oli se ratkasevin mut nyt toimii
     
    Last edited: Oct 9, 2012
  2. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    "Ip-osoitteet ovat kuitenkin samat kuin veljen koneessa"

    jos koneissa on samat osoitteet ja molemmat koneet samaan aikaan kytkettynä motukkaan (ja vieläpä päällä) niin ongelma on siinä.

    jos ne on samat osoitteet niin sitten jommassa kummassa koneessa (tai molemmissa) on määritelty kiitenä osoite. Toinen vaihtoehto on, että motukassa mac-osoitteen perusteella annetaan jotain ip-osoitteita tai dhcp:n asetukset vithuillaan.
     
  3. VilleVauva

    VilleVauva Member

    Joined:
    May 31, 2010
    Messages:
    55
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Aceri ei pääse nettiin, vaikka veljeni hp ei olisi käytössä. Komennolla ipconfig/all kone näyttää samat ip osoitteet kuin veljeni koneella. Olen kokeillut myös ipconfig/flushdns mutta sekään ei auta asiaan.
    On olemassa joku "nettisivu", jonne kirjaudutaan samoilla salasanoilla kuin yhdistytään wlaniin ja sieltä näkee "netti yhteyden tiedot". (Kuten termeistä voi päätellä olen aika poropeukalo näiden asioiden kanssa). Olen yrittänyt naputella myös manuaalisesti samoja ip, dns ja dhcp osoitteita acerin asetuksiin mutta en ole onnistunut saamaan nettiä toimimaan. Liekkö se edes noin mahdollista?
    Olen myös yrittänyt kaikenlaisia konsteja, mitä googlaamalla on löytynyt ongelmiin "ip-osoitteen uusiminen" ja "vahaa tai puuttuva liitettävyys". Ilmeisesti tässä tarvittaisiin jo asioista ymmärtävän apua.

    Tällä hetkellä molemmissa koneissa on asetuksina "hae ip-osoite automaattisesti" kuin myös dns asetuksien kohdalla.
     
    Last edited: Sep 24, 2012
  4. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    näin se pitääkin olla.

    modeemin hallintajuttu on yleensä sellainen mistä näkee modeemiin kytketyt laitteet ja mitkä IP-osoitteet niille on annettu, mutta siihen ei wlanin tunnuksilla pääse käsiksi. modeemin hallintapuolen ktunnus ja salasana löytyy modeemin ohjekirjasta, kuten myös modeemin IP-osoite johon sitten selaimella otetaan yhteys.

    esim. Cisco EPC3825 hallintajuttuun päästään käsiksi kun pistetään selaimeen osoite http://192.168.0.1 ja oletuksena "User Name" ja "Password" pitäisi olla tyhjiä.
     
  5. VilleVauva

    VilleVauva Member

    Joined:
    May 31, 2010
    Messages:
    55
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Tuo "modeemin hallintajuttu" on just se, mitä tarkoitin ja pääsen kirjautumaan sinne tunnuksilla, jonka salasanan olen saanut päättää itse. Tämmösiä tietoja sieltä näkee
    Langattomat laitteet (myös langattomat tunkeilijat näkyvät tässä)
    # IP-osoite Laitteen nimi MAC-osoite
    1 192.168.1.2 ACER-PC 00:22:69:7B:CC:A7
    2 192.168.1.3 HP-PC C4:46:19:03:D1:A5

    yritin tuota tuossa selailla mut en mie niistä asetuksista mitään ymmärrä
     
  6. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    hmm.. modeemin mukaan langattomilla laitteilla on eri ip-osoitteet, niin kuin pitääkin. yksi vaihtoehto on asettaa tieteokoneessa nimipalvelimet manuaalisesti tietyiksi Eli siellä samassa paikassa minne naputellaan tietokoneelle ip-osoite käsin, pidetään täppä kohdassa "hae ip-osoite automaattisesti" mutta DNS-palvelimet määritellän käsin.

    DNA:n DNS-nimipalvelimien IP-osoitteet on 62.241.198.245 ja 62.241.198.246
     
  7. VilleVauva

    VilleVauva Member

    Joined:
    May 31, 2010
    Messages:
    55
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    yksi vaihtoehto on asettaa tieteokoneessa nimipalvelimet manuaalisesti tietyiksi Eli siellä samassa paikassa minne naputellaan tietokoneelle ip-osoite käsin, pidetään täppä kohdassa "hae ip-osoite automaattisesti" mutta DNS-palvelimet määritellän käsin.

    DNA:n DNS-nimipalvelimien IP-osoitteet on 62.241.198.245 ja 62.241.198.246[/quote]

    Tätä on jo kokeiltu ja ei toimi

    Kun katsoo sieltä hallintajutusta niitä tietoja ja vertaa acerin yhteyksissä oleviin niin ne menee näin:
    Ip-osoite: erilainen, mulla joku 192 alkuinen ja siellä lukee joku 213 alakuinen
    aliverkon peite: sama
    oletusyhteyskäytävä: erilainen, mulla toi sama 192 alkuinen ja hallinnassa 213 alkuinen. viimesissä numeroissa eroa ip osoitteisiin
    ensisijainen dns: sama
    toissijainen dns: sama
    tuolla hallinnssa lukee et käytetään reitittimen mac-osoitetta, mikä luonnollisesti eri kuin mun koneen mac

    en tiiä onko tuosta mitään apua
     
  8. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    hmm...

    Omalle "pääkoneelle" ilmaantui samanlainen ongelma: kone joka toimi muutama tunti saa nyt ip-osoitteen mutta bitti ei liiku minnekkään, mitenkään - ei toimi pingit, ei nslookupit, ei traceroutet, ei nimellä, ei palvelimen ip-osoitteella Minulla laitteet on puhtaasti siltaavia jotenka niissä ei ole mitään jotka asioita sekoittaisi

    Sen sijaan läppäri, joka on ollut suljettuna joku 2 viikkoa, yhteys toimi ihan ilman ongelmia (kokeilu wlanilla ja johdolla). Pitää katsoa korjautuuko huomenna, ja jos ei korjaannu niin pitää alkaa kyselemään dänältä "että mitä olettekaan menneet tekemään".

    En viitsi selitellä noiden ip-osoiteleikkien hienouksia mutta äkkiseltään näyttää siltä, että dna:n tekemät ns. "aliverkotukset" ja reititykset olisi jollain tavalla päin v:tä
     
    Last edited: Sep 24, 2012
  9. VilleVauva

    VilleVauva Member

    Joined:
    May 31, 2010
    Messages:
    55
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Pittääpä soitella tänään pitkä jonotus puheli dna:lle -_-
     

Share This Page