Ensinnäkin olen todellinen antinörtti mitä tulee tietokoneisiin. Mulla on Fujitsu Siemens vanhahko (yli 5v) kannettava joka tilttas viikko sitten. Se ei käynnistynyt, tai käynnisty, tuli Windowsin logo ja se latauspalkki liikku siinä normaalisti. Sitten siinä välähti bluescreen ja kone sammui sekunniksi ja kaikki taas alusta. No lykkäsin tietokoneen mukana tulleen Recovery DVD:n koneeseen ja alkoi sen päiväinen raksutus. Kovasti klikkailin salli, kyllä ja ok:ta ja kuinkas ollakkaan, koneeni käynnistyi ja oli ihan alkuperäisissä tehdasasetuksissaan kaikki tiedostot häipyneinä ja näytön taustakuvana oli se vihreä windowsin niittymaisema. No sain netin auki ja toimimaan jotenkuten, mutta kaikki näyttää jotenkin venytetyltä ja teksti on epäselvempää kuin ennen, mutta pystyy lukemaan. Ihan kuin puolet pikseleistä olis hävinnyt. Tilasin F-Securelta virustorjunnan ja se tuli levykkeellä. Virustorjuntaa asentaessani se alkoikin herjaamaan, että sitä ei voi asentaa, koska se ei tunne käyttöjärjestelmääni. Mielestäni minulla on tässä Windows XP. Jos tämä pitkä ja tylsä sepustukseni sai teissä todellisissa tietäjissä jotain ajatuksia liikkeelle, niin kertokaa ihmeessä miten mun pitäisi edetä, että saisin näytön oikean näköiseksi ja normaalin käyttöjärjestelmän, siis sellaisen joka tunnistetaan. Yritin ladata päivityksen Microsoftin sivuilta, mutta sekin herjas ettei voi ladata jostain tuntemattomasta syystä. Kiitos ja kumarrus, että jaksoit edes lukea
Koneessasi on joku komponentti (todennäköisesti kovalevy) menossa lopullisesti rikki. Jos et ns. palautuslevyjä omaa, on ne syytä polttaa käyttäen hyväksi minulle (koska ei ole kokemusta F-S:n koneista) tuntemattomia tapoja ja ohjelmia. Näin voit myöhemmin vaihtaa sen kovalevyn ja palauttaa koneen ns. "kaupastauloskantotilaan" ts. ikäänkuin kone olisi vasta ostettu. T: Vesku
Siitä Recovery-levyltä palauttamastasi Windowsista puuttui varmaan viimeinen eli SP3 -päivitys. Windows-päivitykset pitäisi asentaa aluksi. Jos palautetussa versiossa on SP2, laita Windowsin palomuuri päälle, lataa SP3 Microsoftin sivuilta ja asenna se. Asenna sen jälkeen muut turvapäivitykset. Saattaa olla, että F-Securekin herjaa tuon SP3-puutteen takia. Tuo tekstien "venyminen" viittaisi näytönohjaimen ajuriongelmaan. Outoa sikäli, että palautuslevyllä pitäisi olla oikeat ajurit mukana. Ajuripäivitystä kannattaa kuitenkin kokeilla, jos saat Windowsin muuten ajantasalle. Toki, kuten edellinen vastaaja arveli, koneessa voi olla rautavika.