Omistan DI-604 -reitittimen (D-Link) jossa ilmeni eilen illalla aika mielenkiintoinen vika. Kyseinen reititin siis sisältää yhden WAN -portin ja 4 LAN -porttia. Lähiverkko toimii ihan normaalisti mutta... ...internetyhteydet eivät enää toimi ollenkaan. Vika oireili aluksi siten että nettiyhteys pätki jatkuvasti ennen kuin lopulta lopahti kokonaan. ADSL- modeemissa ei vian pitäisi olla koska yksi koneistani on kytkettynä USB:llä ja se toimii moitteetta. Aluksi luulin että vika oli vain kyseisessä koneessa josta vian huomasin, mutta kokeiltuani toistakin konetta totesin että vika ilmenee kaikissa koneissa jotka on kytketty reitittimeen. En sitten tiedä onko sillä jotain tekemistä, mutta tuo reititin mielestäni lämpenee yllättävänkin paljon silloin kuin se on päällä ja käytössä. Onko kellään jotain samantapaista vikaa ilmennyt koskaan?
Itsellä oli ongelmia tommosen DI-604:n kanssa vuosi sitten. Eli homma toimi ensin ihan OK, mutta jonkin ajan kuluttua verkkoyhteys katkesi. Viikossa homma selvisi, että tuo DI-604 joka minulla oli, oli vanhempaa mallia ja se kävi liian kuumana ja "hirtti" kiinni. Itselläni siis ei toiminut kuso enää sisäverkossakaan. Vaihto uuteen ja nyt homma siis on toiminut OK jo yli vuoden. EDIT: Tuosta viasta tiedettiin D-Linkin teknisessä tuessa kun sinne soitin. Ja vika ilmeni lähes heti uutena jo.
Minulla on parhaillaan juuri tämä vika "käytössä" Eli mulla kanssa omat epäilyt johti juuri lämpeämiseen, sillä boksi nimenomaan juuri "hirttää" kiinni n. kerran vuorokaudessa. Uudelleen käynnistys auttaai asiaa. Homma on juuri D-linkillä selvityksessä, tänään tulenee huoltoon/uuteen vaihto-kutsu EDIT: Mulla muuten ei ollutkaan sama modeemi, vaan DSL-604T, eli Wlan viritys kylkiäisenä
Ongelma selviää minullakin nyt niin että pitää laitetta 5-10 min pois päältä että lämpö haihtuu. Tämä ei oo tapahtunuku kerran vasta nyt. Pitäiskö tää minunkin laite pistää takuuseen?
Tuli juuri tyly vastaus D-Linkiltä: " Kiitos yhteydenotostasi Dlinkin tekniseen tukeen. Teemme laitteesta huoltokutsun. Ystävällisin terveisin, D-Link FI Tekninen Tuki" Mitäköhän tuo huoltoonkutsu mahtaa tarkoittaa? Tuleeko sieltä erikseen joku pyyntö myös minulle, vai miten mahtaa olla... Outoa touhua etten sanoisi.
Omia kokemuksia. D-Linkin laitteita seuraavasti neljä päällekäin: DSL-300G -modeemi päällimmäisenä jonka alla DES-1005 kytkin, DI-604, ja toinen DI-604. Oireet ja ongelmat tuolla ensimmäisellä 604:lla aivan samoja kuin edellä jo mainittukin. Laitoin digitaalisen ulko/sisälämpömittarin tarralla reitittimeen kiinni ja huomasin lämpöjen olevan jo laitteen ulkokuoressa n. 67-68 astetta. Kokeilin nostaa paketin pystyyn/lappeelleen ja jo tämä pudotti lämpöjä 10 astetta. Eli jäljet ongelmiin todella johtaa kovasta lämmöstä. Sittemmin huomasin .pdf -manuaalista että DI-604:n maks. käyttölämpötila saa olla 55 astetta celsiusta. Tein laitteille erilliset hyllyt jotta ilma kiertää ja toistaiseksi on toiminut. Lämmöt nyt alle 50. KAIKKI TÄMÄ JO KERRAN TAKUUVAIHDETULLA LAITTEELLA!!!! Lienee tyyppivika (?) D-Linkin takuusta (VAROITUS!!): Kun pyöritin hommaa vain modeemilla ja reitittimellä oikkuili DI-604:n jo silloin. Ilmoitin asiasta ensin myyjäliikkeelle josta minut ohjattiin D-Linkin vika/huolto/takuu asioita hoitavaan puhelinnumeroon. Minulle ilmoitettiin samalla lailla kuin edellä, että teemme tästä "RMA" numeron ja asia lähtee eteenpäin. Niin lähtikin... sain kyllä "takuuseen" uuden laitteen, Ruotsin Gävlestä postitettuna(!), mukana seurasi kirje jossa sanottiin, että jos he eivät saa paluupostissa vanhaa laitetta viikon kuluessa takaisin he lähettävät laskun uudesta. Selvä. Menin vanhan kanssa bussilla postiin ja liimasin pakettiin D-Linkillä valmiiksi täytetyn osoitelapun, ja oletin lähetyksen olevan minulle maksuton. Kunnes myyjä ilmoitti minulle postikuluja koituvan huikeat 29.8 euroa! En postittanut pakettia koska minun käsityksen mukaan jos kuluttajalle tulee kustannuksia ei kyse ole takuusta. Ilmoittelin tästä myös D-Linkille. Sanoin, että uusi laite maksaa Suomessa alle 50 euroa. Miksi laittaisin vanhan postilla Ruotsiin josta olisi minulle kuluja kaiken kaikkiaan n. 50 euroa, ja silti minulle jäisi vain yksi toimiva laite? Olinhan jo maksanut uudesta, hajonneesta laitteesta sen saman 50, plus kulut hajonneen postituksesta eli n. 50. Tämähän tarkoittaisi sitä että pöydällä seisoisi minulle 100 euron hintainen reititin kun muut saa saman kaupasta puoleen hintaan. Kesti n. viikon tapella asiasta Ruotsin D-Linkin kanssa ennen kuin uskoivat. Sittemmin luin, että kuluttajaviranomaisten mukaan takuuseen korjattavista laitteista ei saa aiheutua ylimääräisiä kuluja asiakkaalle. Hoitaisi D-Linkkikin takuunsa Suomessa. Että semmosta. Olkaa varuillanne.
Viitaten: " Kesti n. viikon tapella asiasta Ruotsin D-Linkin kanssa ennen kuin uskoivat. Sittemmin luin, että kuluttajaviranomaisten mukaan takuuseen korjattavista laitteista ei saa aiheutua ylimääräisiä kuluja asiakkaalle. " Miten tämä sitten päättyi? Saitko pitää rikkinäisen, vai lähtikö reissuun ilman kuluja? Tämä oli muuten hyvä tietää, sillä juuri luin jostain (Ei välttämättä ollut D-linkin tietoja) että postituksen maksaa asiakas. Eli onko näin, ettei edes postitusta tarvitse itse kustantaa? Entä kyselitkö itse näiden perään tämän "RMA" rimpuilun jälkeen? Eli tuleeko minulle sieltä jo näillä tiedoilla uusi modeemi, vai mitä?
Hmmm... Jos nyt oikein muistan, niin minulle tuli myös se vaihtolaite Ruotsista ja muistaakseni paketissa oli myös palautus lappu. Eli käytännössä vaihdoin sisällön. Repäisin oman osoitteeni pois ja vein postiin. Ei ylimääräisiä kuluja. Hommassa kesti muistaakseni 2 viikkoa siitä kun olin soittanut tukeen ja saanut tuon RMA:n.
Noniin... Soittelin D-Linkille, ja sieltä ilmoittivat, että on ns. "RMA tuote" elikkä yli 30 pv ostosta kulunut. Noooh, tämä taas tarkoittaa sitä, että sieltä tulee ilmoitus että minne se lähetetään, ja postikulut sinneppäin maksetaan itse. Eli onko nyt niin, että jos oikein haluaa vängätä, niin näitä postikuluja ei tarvitse maksaa? Eniten tässä kyllä vituttaa se, että suostuin D-linkin teknisentuen pyynnöstä tekemään kaiken näkösiä kevätjuhlaliikkeitä pitkin matkaa, ja tämän seurauksena aikaakin meni siis yli tämä 30vrk, minkä aikana olisin saanut suoraan uuden laittaan. Perkele... Nooh, halvalla ei saa ku paskaa, se on nyt todettu taas, mutta kaippa se tästä sadan eri vaihtelun jälkeen sitten onnistuu.
Tuo palautuskäytäntö on sitten muuttunut. Itsellä tosiaan ei maksanut mitään ylimääräistä tuo palautus. Oma laitteenikin oli kuitenkin selkeästi yli 30 päivää "vanha" ostohetkestä. Muistaakseni 3 kuukautta kun ensimmäisen kerran ilmeni ongelmaa. Kyllä minusta tuon takuun aikana ei SAA tulla mitään ylimääräisiä maksuja. Etenkään kun laite on ostettu suomalaisesta liikkeestä. Itse ostin laitteeni BDogista ja nehän pisti soittamaan tuonne D-Linkille suoraan. Tuokin on tietääkseni kuluttajansuojan vastaista. Eli myyjäliikkeen tulee vastata tuotteistaan. En tuolloin jaksanut alkaa inttämään asiasta kun oli muutakin kiirettä. Minkään muun laitteen tai liikkeen kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia näissä takuu/huolto asioissa.
Noh, soitin D-Linkille ja sain ratkaisun ongelmaani. Ensinnäkin mun piti päivittää ton laitteen FirmWare ja seuraavaks piti laittaa pystyasentoon tuo loota, koska sillon se ilmankierto kulkee niin paljo paremmin ettei ton pitäis liikaa kuumua enää.
Joo, en taida minäkään jaksaa enempää kiukutella, laitan lootan matkaan kirjekuoressa tai jossain muussa vastaavassa
Folkke: Tarina päättyi niin että minulla on edelleen kotona se rikkinäinen JA se uusi D-Linkin toimittama "tuote". Keväästä asti ollut paketissa. (EDIT: siis se rikkinäinen) Noin viikon tappelun jälkeen, kun en kuluja halunnut, D-Link vain "antoi asian olla" eikä enää jatkanut kirjeenvaihtoa. Eli oma kokemus D-Linkin takuusta on tältä keväältä, he toimittivat valmiiksi täytetyn postituskaavakkeen. En tiedä on tapauksia ollut sitten enemmänkin jos ei enää vaadita asiakasta maksamaan kuluja mutta itse, uuden tapauksen sattuessa, soittaisin kuluttajaneuvontaan ja tarkistasin asian. Käytännössähän ei kukaan varmasti maksa vanhan laitteen korjaamisesta uuden hintaa. Uusi laitehan lähtee kaupasta liki samaan hintaan kuin omat korjauskulut olisivat olleet ja: UUSI LAITE = UUSI TAKUU.
Further to above: nopea googletus johdatti Lohjan kaupungin sivuille. http://www.kaupunki.lohja.fi/kuluttajaneuvonta/takuu.htm Lähde tosin on mitä on mutta kovin tuossa viitataan lakiin. Itse viittaan otsikkoon "Takuuaikana toimi näin" ja toiseksi alin "pallo" "kuluttajan ei tarvitse..."
Tämä vielä saa lisäselvitystä: Saunalahdelta oltiin sitä mieltä, että vika voi olla myös Sauniksella. Joten odotellaan myös täältä puolelta mitä tehdään...