Rikoin tiedostojärjestelmän?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by JussiKp, Jul 24, 2006.

  1. JussiKp

    JussiKp Member

    Joined:
    Jul 24, 2006
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Käytössäni on kubuntu 6.06.
    Olen siis täysi aloittelija vielä Linuxin kanssa ja satuin tässä hieman LVM:llä leikkimään. lvresizellä vähän säätelin /dev/Ubuntu/rootin kokoa (joka oli koko kiintolevy), joka oli ilmeisesti tyhmästi tehty, mutta ei se mitään kun kiintolevyllä ei ole mitään tärkeää tällä hetkellä. Sen jälkeen loin lvcreatilla uuden lv:n vapautuneista extenteistä. Ajattelin, että minulla olisi hieman, kuin C- ja D-asema Windowsissa, C järjestelmälle ja D jollekin muulle. Sitten kun reboottasin, ei systeemi enää mene loginiin asti, vaan käynnistyi jokin tekstitila jossa olin roottina. Siellä ylhäällä jotain ext3:n yms liittyvää virhetekstiä. Sen jälkeen reboottasin uudelleen ja enää en pääse edes sinne asti, vaan homma jämähtää tähän käynnistymisjuttuun 'Mounting root file system.."-kohdan jälkeen.

    Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, että miteshän tämän homman saisi tästä vielä toimimaan.
     
  2. Sk8erMan

    Sk8erMan Guest

    Oletkos muokannut /etc/fstabin sellaiseksi, että se ymmärtää ettei sulla ole enään / hakemisto ext3:na vaan lvm:nä ja myös ilmeisesti käynnistyslataajasi asetukset, jos olet kerta levyn kahteen osaan laittanut?

    Suosittelen, että kun kerta kahteen osaan levysi olet jakanut niin, että laitat pienenmmän osion / hakemistoksi ja sen 'ylijäävän' /home:ksi.

    ja jos kerta tuollaisia osaat tehdä niin luulen, ettei minun tarvitse lähteä sulle etsimään mitä tarkalleen ottaen laitat /etc/fstab:iin (ja /boot/grub/menu.lst:hen).
     
  3. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116