rootin salasana

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by rydes, Aug 28, 2005.

  1. rydes

    rydes Member

    Joined:
    May 11, 2005
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    olen vaikeuksissa kubuntun kanssa. Ensinnäkin asennus meni jossain pieleen siten, että en saa xp:kään auki ilman diskettiä laitoin käynnistymään disketiltä. Nähtävästi on tehnyt joitain muutoksia olen kokeillut fixmbr, fixboot ja bootcfg /rebuild ei auttanut.Nyt sitten ajattelin linuxin puolella käydä tekemässä komennon lilo -u mutkun ei ole sitä rootin salasanaa. Onko näin et ei ole mitään tehtävissä kaikki asennukset uudelleen vai miten on?
     
  2. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kubuntussa ei ole root käyttäjää oletuksena, suuremmat asiat hoidellaan sudolla. Eli:
    $ sudo komento_joka_vaatii_root_oikeudet
     
  3. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Minua kohtasi aikanaan samantapainen ongelma Gentoon kanssa ( http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/199421 ) eikä siihen oikein apua löytynyt. Levyn mbr-osio oli niin sekaisin, että levy meni vaihtoon, kun en sitä noilla windowsin "fdisk /mbr" tai muilla komennoilla saanut kuntoon. Vian aiheuttajana pidetään ntfs-levyjärjestelmän ja lilo/grubin bugia käytettäessä 2.6-sarjan kerneleitä. Vika ilmenee vain "joskus"!
    Jos löydät jostain Symantec DiskDoctorin niin se on kuulemma hyvin korjaillut tuota ongelmaa - ei toki kaikissa tapauksissa!
    Jos sulla on samanlainen ongelma niin vinkkejä voi löytyä näiltä sivuilta
    http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html#troubleshoot

    http://portal.suse.com/sdb/en/2004/05/fhassel_windows_not_booting91.html
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Tuo vika partitaulussa lienee korjattu. Itse törmäsin siihen Mandrake Official 10.0 asennuksessa. Oli vielä kaverin kone. Ei auttannut muuta kuin pistää levy kokonaan uusiksi. Ei oikein lisännyt kaverin innostusta tulla Linux käyttäjäksi. Kun Mandrake ei asentunut ja levy meni sekaisin. Jos mikään ei auta dd:llä voi kirjoittaa aina mbr:n sileäksi #dd if=nul of=/dev/hda count=512 bs=1. nul on filu joja sisältää vaikka '0'. teko #echo 0 > nul.
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Joo korjattu taitaa olla jo onneksi. En vain tuolloin oikein apua tahtonut löytää, koska bugi oli ilmeisesti harvinainen eikä kukaan tuntunut tietävän syytä siihen.
    Ja eihän se tosiaan oikein "hyvää kuvaa" anna uudelle linux-käyttäjällekään. Itsenikin nimittäin luen edelleen newbieksi tällä alueella.
     
  6. veijob

    veijob Regular member

    Joined:
    Feb 14, 2002
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Maxtorin sata levylle asensin Ubuntun niin teki samat temput, ei voinut asentaa enä windowsia ollenkaan, ei buutannut windowsia asennukseen ollenkaa, vaan homma jäi tiedostojen kopiointiin kiintolevylle.kopsasin varmuuskopio osion xp:stä levyn alkuun ja perään mandrivan niin sillain sai asennettua grubin lataajaksi jolla wintoosankin saa buutattua. Mistä lie johtuu että ubuntu teki temput myös ide levylle. PM:LLä näkyi vain keltainen osio jossa luki bad, sain korjattua suse 9.3;n asennuslevyllä mutta perhanan paljon teetti töitä.Ei viitti enää
    ubuntua kokeilla, pari huonoa kokemusta riittää.
     
  7. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Tuo on harmillista. Ubuntua on kyllä kehuttu kovasti ja käyttäjämäärät kovasti kasvussa. Itse olen kokeillut vain Ubuntun Live CD:tä. Aion pysyä Gentoon käyttäjänä. Joskus nuo laitetunnistukset menee vikaan ja sitä seuraa että asennus ei yleensä onnistu. Ja jos asennus kaatuu kesken levyn osioinnin ym tärkeän operaation aikana niin levy on varmasti ruvella.

    Itse olen saanut myös XP:n levynhallinnan kaatumaan kesken osioinnin. 130 gigaa katosi ja onneksi sain linukalla pelastettua suurimman osan datoista. Oli muistaakseni joku testdisk (ilmainen!!) niminen ohjelma joka parsi osiotaulun ehjäksi.
     
  8. rydes

    rydes Member

    Joined:
    May 11, 2005
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Sain kuntoon sen mut poistin samantien moisen asennuksen. Ei tule enää Ubuntuja minun koneelle. Suse taitaa olla kaikista pätevin ainakin minun mielestä.
     
  9. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Kerropa rydes enemmän tuosta asennuksesta, miten osioit, vai asensitko kokonaan eri levylle? Ja grubin asensit mbr:ään?
     
  10. rydes

    rydes Member

    Joined:
    May 11, 2005
    Messages:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    en asentanu grubia mbr:ään.Käynnistys vain levykkeeltä, sotki kuitenkin käynnistyksen siten että en saanut windowsiakaan käyntiin kun levykkeeltä. Kokeilin kaikkia mahkuja mitä vaan tuli mieleen fixboot, fixmbr ja bootcfg. Mikään ei auttanut kunnes se diskdoktor se sai korjattua sen. Se oli kuitenkin venäjän kielinen niin muutti jotain asetuksia niin että en saa ä ja ö kaikissa ohjelmissa pelaamaan siihenkin olen kokeillut vaikka sun mitä. Asennuksen suoritin kokonaan erilliselle osiolle. Minulla on C, D, E, F osiot Ubuntun asensin E-osiolle. Ois aika hauska tiettää miten saisin nuo Ä ja Ö toimimaan. Liittyy varmaan Exploreriin siitä ei anna muuttaa kyrilisiä pois päältä.
     
  11. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Niiin... Tuollainen levyke-käynnistys ei ole enää nykypäivää.
    BTW. Mikä Windows käynnistyy levykkeeltä?
     
  12. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Enpä oikein tajua miten levykkeelle buuttiosion asentaminen voisi vaikuttaa itse levyn mbr:ään. Lähinnä tulee mieleen viallinen partitiotaulu. Asenna se ubuntu/kubuntu mbr:ään ensi kerralla ja jos välttämättä haluat windowsin perusbootin takaisin onnistunee se xp:n asennuslevyllä valitsemalla korjaa ja pelkkä fixmbr sinne dos- editoriin.
     
  13. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Itse olen niin tottunut su:ttamaan (olkoot sudo muiden mielestä vaikka kuinka paljon parempi) että piti sekin kubuntussa enabloida (tämä siis alkuperäiseen kysymykseen). Muistatko sen salasanan joka sulta kysyttiin asennuksen yhteydessä? Se jolla kirjaudut kubuntuun? Sitä kysytään seuraavan komennon jälkeen:

    sudo passwd root
    Password:KÄYTTÄJÄSI SALASANA!
    New UNIX password:kirjota tuleva rootin passu tähän
    Retype password (tjsp): sama uudestaan.

    nyt pitäs su:nkin toimia. Mutta ota huomioon että kubuntu on melkein kokonaan rakennettu ton sudon ympärille, esim jos avaat kuserin se ei kysy rootin passua vaan SUN passuas. Lue aina tarkasti minkä passun se haluaa. :)

    EDIT: typo
     
    Last edited: Sep 15, 2005
  14. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ongelma käynnistyksessä on varmaan "viallinen" osiotaulu. grub käynnistyslataaja tulkitsee sen oikein ja XP:n lataaja väärin. Kai bios asetus levylle on lba? XP:n lataajassa on vanhaa historiallista painolastia. Se kummassa on vika on sitten toinen juttu... Linukka ei käsittääkseni juuri biossia käytä levyn lukemiseen. Hyvä kun kone käynnistyy edes korpulta. Hyvä hetki miettiä myös niitä varmuuskopioita...
     

Share This Page