Keskustelu/Forums kohdassa on threadit ryhmitelty. Sen sijaan Ilman vastauksia olevat viestiketjut/Threads without replies on ilman vastaavaa otsikontiryhmittelyä. Ryhmittelyn puutetta ei niinkään havaitse suomenkielisessä foorumissa, jossa ilman vastauksia olevia ja yleesäkin ryhmiä on vähemmän. Sitävastoin enkkupuolella lista on pitkä kuin nälkävuosi eikä siitä helposti näe, minkälaisten ketjujen kohdalla milloinkin selaaja liikkuu. Selaamista helpottaisi jonkinlainen ryhmittely, mikä ei varmasti ole kovinkaan vaikea toteuttaa kun sopiva hetki tulee. Pieni lisäotsikoiden haittapuolikin on myönnettävä; nekin lisäävät listan toivotonta pituutta, mutta miten paljon? Ja vielä btw. eikö aD:ssä ole jonkinlaisia vastuuhenkilöitä huolehtimaan tavalla tai toisella siitä, että vastaamattomien kohdalla ei olisi näin toivoton tilanne (nimenomaan enkkupuoli)? Aika hassua, jos kaiken oletetaan hoituvan itsestään, vai oletetaanko?
Afterdawn on keskusteluforumi eikä helpdesk. Kaikki keskustelu totetutuu vain ja ainoastaan käyttäjien toimesta, joten ei kukaan voi ottaa mitään vastuuta siitä, että jääkö jokin threadi ilman vastauksia vai ei.
Niinhän se on. Kuitenkin aivan selvä pääosa aD:n sisällöstä on ongelmien esittämistä ja niihin ratkaisujen etsimistä. Juuri ongelmiin ratkaisujen etsiminen on tuonut lähes kaikki jäsenet tänne, kenet pitemmäksi aikaa kenet vain kysymään yhtä polttavaa ongelmaa. Tiedän hyvin, että foorumit pesevät kätensä siitä, miten hyvin, nopeasti tai löytävätkö kysyjät vastauksen ongelmaansa ollenkaan. Kuitenkin samanaikaisesti pidetään tärkeänä, että foorumit menestyvät. Että ne ovat hyvän näköisiä, toimivia ja sellaisia joihon jäsenet ovat tyytyväisiä. Jäsenmäärä kuitenkin ratkaisee monet talousasiatkin. Jos kerran kehitetään tällaisia elementtejä, niin miksi ei myös mielikuvaa, että tästä foorumista löytyy vastaus ongelmaasi? Jos vastaamattomien ongelmien listat ovat hirvittävän pitkiä jo 2 viikon ajalta, niin tämä antaa helposti kuvaa, että ei foorumista mitään apua taida ollakaan. Eli mielikuvat syntyvät monista asioista kuten menestyskin. Kyselin nyt vain sitä, että eikö tämäkin puoli asiaa - pitkät vastaamattomien listat - olisi yksi niistä lukuisista noteerattavista asioiosta, joilla on tekemistä foorumin menestymisen, kokonaiskuvan, kannalta. Jonkinasteinen huolenpito asiasta ei tee foorumeista vielä mitenkään helpdeskejä, joiden velvollisuus on auttaa, mutta voisi omalta osaltaa parantaa annettavaa mielikuvaa. Käsittääkseni vastaamattomien lista ei ole kuulunut historian ensilehtiin. Se on lisätty myöhemmin jäsenten toivomuksesta helpottamaan näiden löytämistä. Nyt esim. 2 viikkoa on aika pitkä aika. Esim. listan lyhentäminen yhteen viikkoon siistisi listaa huomattavasti. Miten helppoa onkaan sanoa, että tämä ei ainakaa minulle/meille mitenkään kuulu. Edit: korjaus
Pitää paikkansa että moni etsii vastauksia ongelmiinsa täältä ja moni sen myös löytää. Se on positiivinen asia tietysti ja näin forumi saa lisää käyttäjiä päivä päivältä enemmän. Forumi on kuitenkin yleinen keskustelupaikka, eikä esimerkiksi jonkin laitevalmistajan virallinen helpdesk, joten mitään takeita ei ongelmien tai asioiden ratkaisuille voida antaa. Myöskin kun forumi on kaikille täysin vapaaehtoinen keskustelupaikka ja vielä ilmainen, niin ketäänhän ei voida vaatia esittämään kommentteja tai vastauksia. Eli vaikka tälläinen henkilö hommaan nimettäisiinkin, niin ei hän voi millään oikeuksilla vaatia ketään vastaamaan kysymykseen joka ei ole ratkennut, vai mitä luulet? Edit. Vaikka vastaamattomien viestien ketju kasvaisi kuinka, niin silti ongelmiin ja asioihin löytyy suurilta osin aina vastaus. Kävijämäärät kasvaa ja näin ollen myös uudet ketjut, joten on täysin päivänselvä asia, ettei jokaiseen tule välttämättä vastausta.
Hi, katselet asiaa hiukan toiselta kannalta kuin minä. Tietysti olisi hyvä jos ongelmiin saisi enemmän vastaajiakin, mutta en näe tätä näin suoraviivaisena. Peruskysymys olisi aD:n kannalta, että myönnettäisiin, että tuollaiset listatkin luovat mielikuvaa kokonaisuudesta. Jos näin tehtäisiin, niin silloin olisi jo paljon hedelmällisempää keskustella siitä, mitä voitaisiin tehdä. Eihän koko listan olemassaolo ole itsestäänselvyys eikä mitenkään pakollista. Osoitukseksi niistä keinoista joilla asiaan voitaisiin haluttaessa vaikuttaa heitin tuon muuttamisen kahdesta viikosta yhdeksi. Sitten on makuasia lukeeko siinä "...yhden viikon ajalta" vai vaikka vain "Uusimmat ilman vastuksia olevat viestiketjut". Ja huomaa että olin huolestunut nimenomaan enkkupuolen listasta, en kotomaan. Ja se puolihan pitäisi jo olla hiukan enemmän kuin pelkkä harrastus... Mutta pkaksp, itse en varmuudella ole vastuuhenkilö eikä aikomukseni ole muutenkaan ottaa tietokoneita ja niiden maailmaa yksinomaan vakavasti ;-)
Ryhmittely kuulostaa ihan ok idealta, mutta tuollaisen henkilön nimeäminen on vain yksinkertaisesti mahdotonta.
Katsoin tuossa noita vastaamattomien viestiketjujen listoja (listahan siis luotiin käyttäjille, jotka nimenomaan halusivat auttaa noissa vastaamattomissa ketjuissa, eli yksi paikka josta näkee kaiken johon ei vielä ole vastattu, johon voisi omalla osaamisellaan osallistua) ja näytti olevan 14 vuorokauden ajalta 181 viestiketjua ilman vastauksia. Eli noin 15 viestiketjua per päivä ilman vastausta. Vastaavalla ajalla on suomenkielisiin forumeihin aloitettu uusia ketjuja 2,227 kappaletta. Eli reilusti alle 10% ketjuista on jäänyt ilman yhtään vastausta tuon 2 vkon aikana. Lisäksi voidaan 5 vuoden kokemuksella olettaa, että tuosta 181 ketjusta noin 10% on "dupeja", eli sama ketju on saman aloittajan toimesta aloitettu useammin kuin kerran. Toinen 10% menee todennäköisesti käsittämättömän epäselvän kysymyksen piikkiin (malliesimerkki: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/433647 ). Toki, auttaisi varmasti, mikäli aD:lla olisi palkattu henkilö vastaamassa kaikkeen mahdolliseen ja hoitaisi nuo avoimet ketjut, mutta toisaalta se sotisi hieman avoimen keskusteluforumin ideaa vastaan ja toisaalta jotkut ongelmat ovat sellaisia, että jos mitään edes hajua vastauksesta ei ole, sen Googlella esiin kaivaminen voi viedä helposti työpäivän verran aikaa. Ja taas, ehkä tuonkin henkilön työpanoksella saataisiin laajemmin palvelevaa hyvää aikaiseksi, esim. oppaiden, uutisten, FAQ-tyylisten tietopläjäysten ja sanaston muodossa? Mutta kuten aina, tämäkin idea pistetään korvan taakse muhimaan. Mitä tarkoitat tuolla ryhmittelyllä? Väliotsikot eli forumin otsikothan tuolla on nyt jakamassa noita listoja?
Ryhmittelyllä tarkoitan seuraavaa: Nyt kohdassa Forums on oranssilla selkeästi esim. High definition video (pääkohta) ja sen alla alakohtia: Blue-ray discussion HD DVD discussion HDTV discussion HDTV displays TVs and projectors Ja sitten taas Replies without... kohdassa oranssilla High definition video > HD DVD discussion High definition video > HDTV discussion High definition video > HDTV displays (TVs and projectos) Foorumissa siis näkee helposti missä pääkodassa liikkutaan. Sen sijaan - varsinkin kun listaosuudet ovat pitkiä - Replies without... kohdassa ei helposti näe missä pääkohdassa selataan kun Forums kohdan alakohdat ovat nyt tavallaan pääkohtia. Ja kiitos selvityksestä ja ymmärrettävistä näkökohdista. Pelkään vain usein sitä, että on asioita, jotka eivät ilmeisesti ole kenekään "heiniä", vaan hoidettavien asioiden väliin putoavia. Tälläiset ei-kenenkään asiat jäävät sitten täysin vaille huomiota. Tehtäviä voidaan kai ryhmitellä, ovatko ne vaikka lisätehtäviä, tarkkailutehtäviä ja valvontatehtäviä, asioita joista odotetaan ehdotuksia, vai varsinaisia työtehtäviä. Jos kyseessä olisi vaikka tarkkailu ja ehdotusten teko -tehtävä, niin eikö sellaisiin löytyisi aivan vapaaehtoisiakin harrastajia kuten moderaattoritkin ovat, tai ehkäpä joillekin aluemoderaattoreillekin ohjeita? Niistä henkilöistä, jotka nyt kantavat jonkinlaista huolta jonkin tutun sektorin vastaamisesta voisi tällainen pieni lisävastuu olla kuin tunnustusta foorumin taholta ja kannustaa entistä enemmän tuumaamaan yhteistä asiaa ja sen sujumista. Muitakin keinoja on, esim. vastuuhenkilö, millainen sitten olisikaan, voisi tehdä sitä sektoria varten ohjeet. Näissä ohjeissa asetetaan kysymyksille joitakin edellytyksiä ja/tai annetaan toimintaohjeita asian ratkaisemiseksi. Tavoitteena välttää juuri epäselvät kysymykset, kysymykset joihin on jo vastaus annettu tai jotka eivät kuulu sektoriin. Esimerkiksi, näin puusta katsoen. Edelleenkin sitä mieltä, että viikko riittäisi vastaamattomiin, ainakin enkkupuolella. Noin pitkät listat eivät ehkä oikein enää palvele sitä alkuperäistä tarkoitusta, nämä tuntuvat jo melko toivottomilta. LISÄYS: Melko pian edellisen lähetettyäni huomasin, että väitteeni siitä, että pääkohtia vastaamattomien listaa selatessa ei näy, on väärä ja harhaanjohtava. Pahoittelen, ne näkyvät. Sen sijaan olisi pitänyt tyytyä tuumailemaan Forums/Vastaamattomat visuaalista eroa, esim. väri sekä sitä, että ei tiedä mistä pääkohta alkaa tai loppuu. Jälkimmäisen yksi ratkaisu on vaikka aivan yksinkertainen muita selvästi paksumpi vaakalinja (jos nyt väriselvennyksiä ei haluta käyttää). Oh, jos tämäkään nyt meni oikein? :-/