Tulipa tuota mietittyä, ylen artikkelin aiheesta luettua (linkki alla), että ottaisiko tuon käyttöön. Kun on suht uusi henkilökortti, niin on mahdollista aktivoida sähköiset palvelut. Sattuisiko täällä olemaan henkilöitä jotka sitä on käyttänyt? Jos on, niin kuinka kätevä se on verrattuna esimerkiksi pankkitunnuksien käyttöön. Lukulaitteet näyttäisi olevan suht halpoja, tai ainakin halvimmat mallit. https://yle.fi/uutiset/3-12604076
Pankkitunnusten korvaajana se on yhtä helppo, kun pankkien oma vahvistus. Ainoastaan ero on siinä, että pitää olla kortinlukulaite liitettynä koneeseen. Jolla kirjaudutaan itse muodostetulla 4-numeroisella salasanalla. Aikoinaan tuli hankittua ID-kortin lukulaite. Käytin sitä niin kauan, kunnes älypuhelimet korvasivat sen. Älypuhelimen helppous tunnistautumisessa (Pankki tai mobiilivarmenne) on, että voi käyttää sitä missä tahansa ilman lukulaitetta. Ensi vuonna julkaistava mobiilitunnistautuminen kuulostaa lupaavalta. Nykyisin kai ainoastaan Telialla (aikaisempi oper.), on maksuton mobiilivarmanne, ainakin Elisalla (nykyinen oper.), se maksaa muutaman euron kuukaudessa. Id-kortin lukulaite minulla on tämä: https://www.amazon.com/Identiv-SCR3310v2-0-Smart-Card-Reader/dp/B002N3MM6W?th=1 Lukijan ohjelman saa ladata Digi- ja väestötietoviraston sivulta: https://dvv.fi/kortinlukijaohjelmisto Ohjelman latauksen ja asennuksen jälkeen kone pitää käynnistää uudelleen. Sitten kortti lukijaan ja ruudulle tuli suoraan kortin aktivointi ikkuna. Aktivoinnin jälkeen kortti on käytettävissä henkilöllisyyden vahvistamiseen. En vaan löytänyt mistään enää oman henkilökortin aktivointitunnuslukua, jolla olisin vienyt asennuksen loppuun. Asennusikkuna:
Kiitos! Pitääpä tuossa viikonlopun aikana aktivoida kortti ja katsella joku halpa lukija. Itseäni tosiaan närästää puhelimen käyttö mihinkään, kuten jossain keskustelussa aikaisemmin taisi tulla mainittua. Siinä mielessä tuo kortti olisi kätevä ja onhan se kuulemma erittäin turvallinen vaihtoehtokin Siitäkin huolimatta, että puhelimen käyttö närästää, niin tuo tuleva digitaalinen henkkari voisi olla kätevä jos muualla kuin kotona käyttäessä tarvitsee. Siitäkin tuli jokunen aika sitten luettua. Katsotaan miten toteutuksen käy. https://yle.fi/uutiset/3-12584973 Palaan asiaan jahka saan asiassa aikaiseksi.
Muistelen, että olet jossain keskustelussa maininnut tuosta. En vaan löytänyt sitä keskustelua enää. Oma mielipiteeni on, että puhelimen käyttö on tänä päivänä kaikkein helpoin ja turvallinen tapa maksujen, verkkopankin tai tunnistautumis palvelujen käytössä, kun vaan huolehtii älypuhelimen turvallisesta käytöstä ja pitää kaiken salasanojen takana. Voisitko kertoa, mikä muodostaa sinulle tuon kynnyksen tai miksi et pidä siitä? PS. minulta saat lukijan lahjoituksena, ilman postikuluja, kun vaan kerrot vaikka yv:llä, minne sen lähettää.
Kiitän kohteliaasti tarjouksesta, mutta ei tarvitse lähettää. Se keskustelu oli varmaan joku joka oli hieman lähtenyt sivuraiteille alkuperäisestä aiheesta, niin siksi voi olla vaikea löytää oikeaa ketjua. Mutta siis, ei mulla mitään tarkempaa yksittäistä syytä ole. Ehkä hieman pelkistäen, en tykkää käyttää puhelinta. Käytän sitä suurimmaksi osaksi vain musiikin kuunteluun silloin kun olen liikkeellä jossain. Sitten jos jotain pitää tehdä, niin hiirtä ja näppäimistöä on vain mielestäni niin paljon mukavampi käyttää plus isompi näyttö. Osittain en myöskään tykkää siitä kuinka kaikki asiat nykyään on niin mobiili sitä, mobiili tätä ja ehkä tässä on osaltani pientä vastustusta sitä suuntausta vastaan. En tokikaan vastusta teknologian kehitystä. Onhan se älyttömän kätevää, että voi olla käytännössä taskukokoinen "kannettava tietokone" koko ajan mukana. On myös hyvä, että on mobiilipalveluja tarjolla niille jotka niitä haluaa käyttää, mutta haluaisin, että on muitakin toimivia mahdollisuuksia kuin, että vaaditaan puhelimen käyttöä muodossa tai toisessa.
Minusta suuntaus on muuttunut niin, että mobiilipalveluja kehitetään muiden palvelujen kustannuksella. Tilin palvelumaksukin saattaa ohjata mobiilin käyttöön edullisemmalla palvelumaksulla (oli ainakin Nordeassa, kun siirryin mobiilipalveluun).
Joo sen huomaa todella monella verkkosivulla, ihan vaikka joillain uutis-sivustoillakin, että on kehitetty puhelin/tabletti mielessä. Valitettava suuntaus. Ei pitäisi olla niin vaikea taikka kallis kehittää useammalla alustalla kunnolla toimivia sivustoja.