Sairaan hidas!

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by LuigiJ, Sep 1, 2003.

1. LuigiJ

LuigiJ Guest

Mun kone jossa, xp on tullut todella hitaaksi käynnistymään ja muutenkin. Mitään hirveesti siellä ei oo ohjelmia tai vast. Mulla on f-securen Anti-virus mut siin ei vissiin oo palomuuria. Mikä olis hyvä? Miten sitä saa nopeemmaks?
    Hätäpäissäni asensin windowsin uudestaan, onko mahdollista että olis kaks xp:tä "päällekkäin"? Jos on, miten saa pois?

2. zilli

zilli Regular member

Trophy Points:
    26
    No paras vaihtoehto olisi kai pistää koko c asema formatiin ja pistää se xp uudestaan.. voihan toki olla että kone on yleisesti hidas, mutta jos kone on joskus toiminut nopeammin niin viimeistään formatilla sen saa palautettua.

3. chopper

chopper Moderator Staff Member

Trophy Points:
    66
    Palomuuriksi Zone Alarm Pro, helppo käyttää ja hyvä ainakin mun mielestä.

Btw, miks kone ees pitäis käynnistää usein ?

4. zilli

zilli Regular member

Trophy Points:
    26
    No mä ehdotin formattia sen takia että kun ekaa lausetta tutkii löytyy sana muutenkin.. eli oletan että kone on käytössäkin hidas.. eikä vain käynnistys.. en sitten tiedä..

5. LuigiJ

LuigiJ Guest

Eli toi kovon formatointi, se on kai pakko kokeilla. Mites se tapahtuu, mul on kaikki
    C-asemalla.

6. -ReapeR-

-ReapeR- Regular member

Trophy Points:
    26
    Juu elikkäs jos formatoida aseman haluat niin tee näin:käynnistyslevykkeellä(boottidisketillä) dos-tilaan ja siellä kirjoita format c:
    ja kysymykseen vastaat kyllä(k) tai no ehkä ennemminkin yes(y)..

mutta jos sinulla on kaikki tavara c-asemalla niin kannattaa myös tietää se, että formatoidessa koko c-asema tyhjenee eli mitään siellä olevasta tavarasta et saa enää palautettua käyttöön..kaikki tärkeä kannattaa siis varastoida jonnekkin toisaalle ennen kuin formatoit ko. aseman!

7. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Ajappa vaikka Spybot/adaware aluksi ja kato ettei ole pöpöjä koneella.
    sitten start/run msinfo32 ja kato hardware conflicts ettei ole mitään suurempia ristiriitoja.

8. -ReapeR-

-ReapeR- Regular member

Trophy Points:
    26
    juu...Agent_007 :N ehdottamat ohjelmat kannattaa todellaki ajaa ensin..ja esimerkiksi voisi myös tarkastella käyttääkö jokin prosessi(ohjelma) "ylipaljon" prosessoritehoa/muistia ?

formatointi on sitten se kaikista viimeisin vaihtoehto..tosin sekin kannattaa välillä tehdä..puhdistaakseen koneen kunnolla =)

9. naapuri

naapuri Guest

-ReapeR- eipä taida saada formatoitua tuolla menetelmällä ainakaan sitä osiota jossa XP sijaitsee tai ainakaan itse en saanut sitä lähtemään. Myöskään XP:n asennuksessa tulevalla formatointi mahdollisuudella en saanut onnistumaan. XP lyö niin lujasti hanttiin. Hyvä konsti on hakea kiintolevyn valmistajan nettisivulta oma työkalu. Tämä vain asennetaan levykkeelle ja eiku kovo sileäksi.

Itselläkin XP alkaa hidastelemaan muutaman kuukauden käytön jälkeen ja erittäin tehokkaaksi keinoksi olen havainnut formatoinnin.

10. mika

mika Moderator Staff Member

Trophy Points:
    116
    jos saat jostain. kannattaa ajaa vaikka ohjelma, joka poistaa "turhat tiedostot" koneelta esim. CleanDisk ohjelma

aja vielä "Levyn eheytys" tai "Disk defragmenter"..löytyy Ohjelmat -> apuohjelmat -> järjestelmätyökalut

...jos ei yhtään auta, viimeinen keino on sitten se format c:

Ei se ihan helposti Xp:n kans onnistu, itse käynnistän ensin bootdiskillä, sitten F-Disk ohjelma, jolla poistan osiot ja sitten format c:

11. -ReapeR-

-ReapeR- Regular member

Trophy Points:
    26
    vais nii..
    anteeksi sitten antamani väärä informaatio.. :(

ite oon tottunu tolla keinolla homman hoitamaan, mutta eipä ole XP Pro:n aikaan vielä tarvinnut formatoidakkaan...

kaipa se on käytävä itsekkin Maxtorin sivuilta katselemassa kyseistä työkalua, jos vaikka sattuisi tarvitsemaan jossain vaiheessa..

12. mika

mika Moderator Staff Member

Trophy Points:
    116
    -ReapeR-: siis noinhan se kaikessa yksinkertaisuudessaan kuuluisi mennä, kuten kirjoitit :)

...jos joskus formatoit ja asennat Xp Pron uusiks, kerro miten hoidit homman, itse en siinä ilman kikkailua onnistu. Tosin en o koittanu kertaakaan asentaa sitä käynnistyslevykettä ensin, sehän kai kysyy että formatoidaanko kovo tai jotain. Oon aina eka tyhjentäny kovon täysin ja sit asentanu käyttiksen.

My Computer -> klik hiiren oikeella -> Manage -> Disk Management -> pitäs kai onnistuu tuoltakin, mutta mulla se ei anna lekallakaan uhaten formatoida / poistaa osiota, missä käyttis on.

13. naapuri

naapuri Guest

Toi XP on kyllä tuottanut muilleki harmaita hiuksia. Kuulin kerran mikrotukihenkilön neuvovan asiakkaalle ettei keksi muuta keinoa, kuin asentaa wanha windows samalle osiolle kuin XP ja sitten formatoida :) Itse edellen suosittelisin kiintolevyn valmistajan oma työkalu.

14. jasseri

jasseri Member

Trophy Points:
    11
    Kyllä tuo Xp tuppas mullakki aina hidastelemaan. Paljon latasin kazaalla roskaa että en ihmettele jos muutama pöpö mukaan hyppäsikin. Nyt on nortonin systemworksit sun muut ja WinToosa 2000. Saa nähdä pettääkö. Käytössä ollu vasta pari päivää. Ja kazaa tietysti poistettu ja kuningas pistetty tilalle. (DC++) (tai siis oDC)

15. zilli

zilli Regular member

Trophy Points:
    26
    Kaverini testasi kerran xp:tä ja ei jostain syystä ollut tyytyväinen ja päätti poistaa.. poisto meni ihan ok kun lykkäs w2k:n cd:n sisälle ja sen osiointi työkalulla ensin osio pois ja sitten luo sen uudestaan.. siinä meni c aseman format :) muilla asemilla oli musat videot ja pelit.. toki kaikki pelit ei toimi ilman uudelleen asennusta mutta se ei varmaan ongelma kenellekkään.. luulisin myös että muissakin käyttiksissä on jonkin näköinen osiointi työkalu.. jos ei muuten niin käy lainaamassa jonkun kaverin 98 konetta ja tekee sillä fat32 pohjasen bootti korpun ja fdiskiä dossissa..

16. Juha

Juha Member

Trophy Points:
    16
    Kyllähän se on niin että Xp tuppaa hidastumaan sitä mukaa ku ohjelmia asennetaan.. Tottakai muutki käyttikset, mutta jotenki tuntuu että xp syyllistyy siihen herkästi.. Kannattas ensin tarkistaa että koneessa on muistia ainaki 256MB sen jälkeen ajat Adawaren ja rekisterin puhistus ohjelman. Sitte ku vielä kirjoitat suorita kohtaan MSCONFIG ja karsit ylimääräiset käynnistyvät ohjelmat pois. Formatointi ei auta ku väliaikaisesti samat ongelmat tulee kyllä takasi aika pian.

17. KSM

KSM Guest

Kertokaapa samalla mitä sillä Ad-aware:lla
    uskaltaa poistaa?

Itse kokeilin sitä ja yli 100 eri juttua tuntu löytyvän.

Eikait niitä kaikkia uskalla poistaa?

18. zilli

zilli Regular member

Trophy Points:
    26
    No mä olen aina poistanut kaiken.. ei mitään oo lakannu toimimasta.. ja joskus koulussa tutkittiin et mitä ne suurin osa on.. ihan turhia kaikki.. poista kaikki vaan.. en silti mee vastuuseen, mut mä poistaisin kaiken.. mä ajan sen joka päivä ja aina löytyy joku 4 tms.. ekalla kerralla tuli joku 280 ja poistin kaikki..

19. zilli

zilli Regular member

Trophy Points:
    26
    No mä olen aina poistanut kaiken.. ei mitään oo lakannu toimimasta.. ja joskus koulussa tutkittiin et mitä ne suurin osa on.. ihan turhia kaikki.. poista kaikki vaan.. en silti mee vastuuseen, mut mä poistaisin kaiken.. mä ajan sen joka päivä ja aina löytyy joku 4 tms.. ekalla kerralla tuli joku 280 ja poistin kaikki..

Share This Page