Salattu Linux

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by mitäsny, Mar 23, 2005.

  1. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Nytpäs olen onnistunut (kiitos mm. tämän palstan lukijoiden) asentamaan Mandraken ja siihen Mozillan ja Thunderbirdin. Mutta norttia kuluu ja letti harmaantuu. Mistä saisin alkuohjeita linuxin käytöstä ??? Olen lukenut päiväkausia aiheesta nettisivuja ja mm. Rantalan Linux-kirjaa. Jotain tietysti opin MUTTA: ensimmäisiä perusasioita ei kerrrota ! (Mikrobitissä 9/2004) lukikin, että linuxissa ei pääse alkuun ilman kädestä pitävää linux-taituriystävää.) Minulla ei ole, paitsi tämän palstan kaverit. Ongelmia: Imuroin Mozillasta esim. AcrobatReaderin linuxille. Se on nyt koneessa ja löydän locate-ohjelmalla, että sellainen on kiintolevylläni (siis jossain 120 gigan kätköissä). Kun satunnaisesti klikkailen avautuvan ikkunan pitkää ko. ohjelman rivistöä, avautuu ikkuna "avaa ohjelmalla". Siitä en pääse mihinkään. Miksi pitää avata jollain ohjelmalla ja millä ? Siis miten saan auki acrobatin (tai siis minkä vaan ohjelman) normaalin asennus-ja asetusikkunan ja jonkinlaisen kuvakkeen acrobatista. Onko linuxissa yleensä luetteloa "kaikki ohjelmat", johon voisin siirtää esim. juuri Mozillan, Thunderbirdin työkalut, joita aion jatkossa tarvita ? Olen lukenut jostain ohjeita, että avaa se ja se kansio ja sitten vie ja tuo ja liitä ja ja ja...? Mutta mistä klikataan, mihin mitäkin kirjoitetaan jne ? Siis linuxin ALOITUSOPASta ei kai vielä ole kirjoitettu ?
     
  2. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
  3. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    http://www.raja-antura.org

    Sieltä löytyy aloittelija -lohko, jonka kaikki artikkelit kannattaa lukea. Muutaki fiksua sieltä löytyy alottelijoille. Tapsan ohje on tosiaan hyvä.

    Mulla oli kuukaus sitte sama tilanne, eikä kukaan reallife -kavereista ymmärtäny Linuxista yhtään mitää. Täällä on paljo nolife -kamuja, jotka taas osaa auttaa. :) Tosiaa alku oli vähän hankala, mut MB on kyllä absoluuttisen väärässä.

    Mä huomasin saman, että joissaa kirjoissa yksinkertanen juttu on selitetty äärettömän monimutkasesti ja samassa kirjassa joku asia äärettömän hyvin. Sen takia joku kirja ehkä osaa saman jutun eritavalla ja sulle alkaa hahmottua kokonaiskuva ja alat ymmärtää asian. Sen takia mä jouduin lukemaa 4 kirjaa, että aloin oppimaa. Perusjutut opit kirjoista, loput seuraamalla foorumeita ja ratkomalla ongelmia. Oikea asenne on tärkein! ;)
     
  4. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitos ! alanpa tutustua vinkkiisi. luulen, että tässä linuxissa (minulla Mandrake 10.1) on jotain itua, kun pääsee alkuun. windows XP:tä olen opettanut muutamalle kaverille aivan alkeista asti, vierihoitoa antaen- ei sekään kaikkien kaaliin mene noin vaan lorahtamalla. linux vaatinee lisäksi jonkinlaista maailmankatsomuksen muutosta, kun siihen siirtyy windowsin markkinatorihehkutuksesta. ehkäpä jonkin ajan kuluttua minäkin syrjäytän XP:n kokonaan. nyt innolla eteenpäin !
     
  5. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jeps noinhan se homma just menee...eli itse kokeilemalla ja opettelemalla oppii parhaiten...ja jos ongelmia ilmenee, niin ensin google auki ja hakemaan ohjeita saman tyyppiseen ongelmaan (noin 95% ongelmista ratkeaa hakukoneiden avulla)...loput 5% pienellä improvisoinnilla tai kysymällä joltain... :)
     
  6. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    juuri näin...

    minäkin olen käyttänyt Erkkimonin lailla linuxii vasta kuukauden ja nyt jo osaamiseni mukaan auttelen täällä muita ja gentoo ois tarkotus asennella kohta kuten Erkkimon...

    tässä on siis 2 esimerkkiä miten kun jaksaa vähän perehtyä linuxiin niin sen oppii hyvin nopeasti...

    loistava valinta muuten mandrake 10.1 aloitteluu... ei mene hermot ihan heti monessa asiassa... :)

    itse en ole kirjoja lukenut.. ääretön kiinnostus linuxiin ja noiden linkkien tutkiminen on auttanut...
     
  7. Myr

    Myr Member

    Joined:
    Jan 6, 2005
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Onkos mitäsnyllä käytössä KDE? Jos on, niin valikkomuokkaimella voit lisäillä ja poistaa ja muutenkin mulkata "käynnistysvalikon" ohjelmia: klikkaamalla oikealla hiiren napilla Start-valikon kuvaketta, avautuu laatikko, josta sitten voi valita valikkomuokkaimen; esimerkiksi.
    Avautuuko Mozillassa sellainen "avaa ohjelmalla"-ikkuna, kun klikkaat vaikkapa jotakin .pdf-dokumenttia? Tässä kohtaa olisi tarkoitus kertoa Mozillalle, millä ohjelmalla ko. tiedostotyyppi avataan; eli siis merkataan kohta "avaa ohjelmalla" ja etsitään sopivainen ohjelma siihen viereiseen ruutuun ja jos haluaa, että vastaavat tiedostot avataan jatkossakin samalla ohjelmalla, pistetään rasti ao. kohtaan. Itse olen käyttänyt Kghostview-ohjelmaa .pdf-tiedostojen lukemiseen, hyvin on pelannut. Oletko muuten kokeillut ohjelmien paikallistamiseen whereis -komentoa?
    Ööh, ottaakohan ylläolevasta kukaan tolkkua; no, mutta kuten muutkin ovat todenneet, niin kokeilemalla oppii ja aina välillä jotakin säätäessä huomaa, että joskus ohjeet on laadittu perä edellä puuhun-systeemillä, eli siis homman voi pienen oivalluksen jälkeen hoitaa helposti ja yksinkertaisesti ilman ihmeellisiä virityksiä. Niin, nykyään on helpompaa käyttää Linuxia kuin windowsia oikeisiin työtehtäviinkin...
     
  8. chopper

    chopper Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 31, 2002
    Messages:
    2,161
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    debian oli ensimmäinen linux(ja ainut atm) mitä asentelin ja käytin. Kohta taas debiani pyörii kunhan saan serveriin ehjää rautaa.
     
  9. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    jahah. löysin etsimäni gaim-ohjelman, kun arvuuttelin, että se on /usr/bin-nimisessä paikassa. se aukesikin. nyt haluaisin, että ko. ohjelma tallentuisi johonkin näkyviin, jopa työpöydälle. onko se mahdollista, vai pitääkö joka kerta etsiä, jos sattuu muistamaan, mistä etsii ? tiedätkö tästä gaimista, onko se ohjelma, jolla voi käynnistää linuxista msn messenger-keskustelun ? se olisi tarkoitukseni. muita windows-ohjelmia en kaipaakaan linuxiin. jossain näin ikkunan "avaa ohjelmalla", kun yritin avata jotain lataamaani ohjelmaa löytääkseni install-tiedoston (en kylläkään löytänyt n. 30 tiedostonimen joukosta, en myöskään setup) mutta avaa ohjelmalla-luettelossa ei ole esim. mainitsemaasi Kghostview, siinä on esim. home ja istall.konquerer. miten niillä voi avata ladatun ohjelmatiedoston sen asentamista varten ? mitenkähän voisin löytää ja asentaa (ja miten asennan) esim. tämän Kghostview?
     
  10. anatemus

    anatemus Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2002
    Messages:
    472
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Porukalla tuntuu olevan hukassa käsitys nykydistrojen ohjelmien asennukseskta

    [bold]Yleensä ohjelmat asennetaan pakettienhalinnan kautta[/bold], _ei_ kuten jossain muissa toosissa hakemalla esim. ohjelman kotisivuilta installereita!

    Tässä eka kuuklella löytynyt ohje Mandraken rpmdrake-ohjelman käyttöön: http://www.mandrakehelp.com/RPM-HOWTO.html#2.3

    Eli Mandrakessa ohjelmat asennetaan tuolla.

    Täältä lisää ohjelmia rpmdraken saataville:
    http://easyurpmi.zarb.org/

    KDE:ssä hiiren oikeaa työpöydällä -> Luo uusi -> Tiedosto -> Linkki sovellukseen.

    Vaihtoehtoisesti K-menusta voi raahata linkkejä työpöydälle.

    Taikasana on jo esille tullut whereis-komento. whereis gaim komentoriville (tai miksi sitä ikinä haluaakaan kutsua), niin systeemi kertoo mistä ohjelma löytyy.

    On.

    Edit: typot + gaim
     
    Last edited: Mar 24, 2005
  11. Myr

    Myr Member

    Joined:
    Jan 6, 2005
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kas, esim. KDE:n työpöydälle saat linkin ohjelmaan klikkaamalla hiiren oikealla napilla työpöydällä, sitten Luo uusi--Tiedosto--Linkki sovellukseen, jolloin saat eteesi ikkunan, jossa välilehdellä Sovellus voit kohtaan Komento kirjoittaa joko suoraan vaikkapa sen /usr/bin/gaim tai sitten voit etsiä haluamasi tiedoston tai ohjelman Selaa-napilla. Huomaa, että et välttämättä löydä etsimääsi, ennen kuin olet aloittanut selaamisen vaikkapa ylimmällä rivillä olevasta kohdasta Juurikansio:/. No, yleensä ohjelmat löytyvät kansiosta /usr/bin/ , mutta muuallakin niitä saattaa olla. Kghostview on kansiossa /usr/bin . Kuvakkeen saat vaihdetuksi ikkunan kohdasta Yleinen klikkaamalla nappia, jossa on jokin kuva siinä Linkki sovellukseen -tekstin vieressä. Em. tekstin voit taas vaihtaa haluamaksesi.
    Gaim on "A GTK+ based multiprotocol instant messaging client", noin virallisen selityksen mukaisesti.
    Ohjelmat on helpointa asentaa Aseta tietokoneesi (kirjautuminen roottina)-- Ohjelmistojen hallinta-- Asenna ja sitten seuraamalla ohjeita; tässä sitten tarvitaan asennuslevyjä, mutta helppoa on myös virittää urpmi huolehtimaan netin kautta asennuksista aika suurelta osin.. Jos se Kghostview ei jo ole asennettu, niin täältä sen löytää. Paketit ovat .rpm-muodossa ja avautuvat klikkaamalla ja taas ohjeita seuraamalla. Toki on mahdollista asentaa ohjelmia muutenkin, mutta silloin ovat kysessä esim. käännettävät ohjelmat, ja homma on hieman monimutkaisempaa. Edelleen voipi piipahtaa esim. http://easyurpmi.zarb.org/ sivulla, joka tarjoaa paljon apua ohjelmia asennettaessa: riippuvuusahdistus pienenee oleellisesti; mutta vilkaise ihmeessä sivua.
    Siinä Mozillassakin pitää suunnistaa oikeaan hakemistoon tai kirjoittaa vaikkapa koko polku siihen ohjelmaan, jota haluaa käyttää, esim /usr/bin/kghostview, tai sitten on tarjolla oletusohjelma, joka hyväksytään ok:lla. Ohjelman etsiminen tapahtuu sillä rivillä, jolla on Avaa ohjelmalla- kohta, jonka vieressä on laatikko, johon käytettävä ohjelma ilmestyy: ohjelma etsitään tarvittaessa painamalla laatikon oikealla puolella olevaa nappia, joka avaa laatikon, jossa voipi lukea vaikkapa Muu..., jota klikkaamalla taas avautuu hakemisto, joka voipi olla vaikka /home/***/*** . No, ylhäällä lukee sijainti, joka muutetaan vaikkapa /, jolloin pääsee sinne /usr/ hakemistoon ja siellä taas /usr/bin/ ja sitten /usr/bin/haluttu_ohjelma. Itse käytän Firefoxia, mutta muistaakseni homma toimii Mozillassa lähes samoin.
    Toivottavasti hieman selvittää tämä sepustus.
     
  12. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    kiitos. tottakai on hukassa nykyisten distrojen käyttö, kun en ole ikimmailmassa entisiäkään käyttänyt. joudun vain sen takia kyselemään alkeita, että saisin perusasiat kuntoon, jotta voisin siirtyä windowsista linuxin käyttäjäksi. mutta siirtyminen on mahdotonta, kun vain tuijottaa KDE-pöytää ja napsuttelee sieltä täältä ja etsii satunnaisilla hakusanoilla googlesta. eihän esim. hakusanalla rpmdrake voi osata mitään hakea googlesta, kun ei ole ikinä kuullutkaan ko. termiä puhumattakaan,että tietäisi mitä se tarkoittaa ja mihin se liittyy. nyt sitten tiedän, että se liittyy siis ohjelmien asentamiseen. tällaista pala palalta hapuilua kai linuxin opettelu kaikilla on. minä olen vain loogisuuteen taipuvainen, johdonmukaiseen opiskeluun tottunut, ja tämän tyyppinen sokkona hapuilu lisää kovasti nortin kulutusta. en ole yhtään rakastunut microsoftiin, vaikka windowsissa ohjelmien asentaminen onkin "helpompaa". mutta kyllä uusi xp:n käyttäjäkin alkaa itkeä, jos haluaisi aentaa esim. jonkun pelin, ja ainoa neuvo on "googlaa se ja asenna tavanomaiseen tapaan". jos ei tiedä alkeitakaan, mihin nuoli milloinkin pannaan ja miksi, joutuu kyllä kysymään joltakin valopäältä neuvoa. onhan windowsissakin niin sekavia juttuja kuin olla ja pääsee, esim. netpassport-tilin luominen jne. tuntuu vain, että kun yrittää siirtyä linuxiin, on tunkeutumassa muukalaisena pyhälle maaperälle, jossa tunkeilijoista ei oikein pidetä. tosin saanhan nyt neuvoja tällä palstalla, kun kyselen yltiöpäisesti.
     
  13. anatemus

    anatemus Regular member

    Joined:
    Mar 11, 2002
    Messages:
    472
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juu, tarkoitus ei ollut lannistaa =) Itse opettelin Mandraken käytön juurikin hapuilemalla, ja hyvinhän se onnistui. Ainakin 10.0-versiossa noihin asetuksiin/asennuksiin pääsi käsiksi ihan valikoiden kautta, eikä tarvinnut tietää komentoja. Mandrakessa kaikki oleelliset ohjelmat löytyy valikosta, rohkeasti vain pläräämään niitä läpi, ja kokeilemaan mitä mistäkin tapahtuu.

    Jostain sai kde:n valikon säädettyä niin, että ohjelman nimen perässä on kommentti sen käyttötarkoituksesta. Kuka muistaa?

    Olen eri mieltä. Niin kauan kuin softat löytyy pakettienhallinnan kautta, niiden asentaminen & päivitys onnistuu yhdestä paikasta. Ei tarvitse surffailla eri osoitteita läpi tarkistelemassa päivityksiä yms.

    Jos osaa hyvin "vaikean tavan", tuntuu outo mutta helppo tapa aluksi vaikealta ;)
     
  14. Myr

    Myr Member

    Joined:
    Jan 6, 2005
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kysellä saa ja kysellä pitääkin, sillä ei muuten mitään opi: kaikki ovat joskus alkamassa jotain uutta ja outoa, johon olisi hyvä saada opastusta, ettei homma tyssäisi muiden itsestäänselvyyksinä pitämiin asioihin.
    Tarkoitatko tätä Valikkomuokkaimesta löytyvää Valikon tyyli -kohtaa, josta voipi valita Mitä tehdä? -kohdan, jolla saa valikoihin ainakin jotain selitystä sovelluksista?
     
    Last edited: Mar 24, 2005
  15. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    juu nyt alan saada -kiitos!- konkreettisia ohjeita. yleensä netistä löytyvät ohjeet linuxin alkeista ovat linuxin ominaisuuksien yleisluontoista tai äärimmäisen yksityiskohtaista kuvailua- eivät ollenkaan käytön opastamista. puuttuuvat neuvot: kun haluat tehdä sitä ja sitä, niin tee ensin näin ja näin ja sitten niin jne. minullekin valkeni vasta äsken, mitä tarkoittaa ohje: kirjoita. olen ihmetellyt, MIHIN minä kirjoitan ja mitä ja miksi. löysin sattumalta anna komento-laatikon. kyllähän dosissakin aikanaan kirjoiteltiin komennot, mutta sellaista en ole tehnyt pian 20 vuoteen ! (ja microsoft teki tämän meille: kaikki on "helppoa ja hauskaa kun vain klikkaat yhtä kuvaketta" ja lässyn lässy.) mutta sitten on vielä komentotulkki kuitenkin erikseen ? on siis havaittavissa, että alkutaipaleella olen. mutta vauvallekin äiti laittaa aluksi pampersit ennen kuin osaa ihan itse mennä pöntölle. ensi yö meneekin mukavasti, kun alan tutkia ja noudattaa nyt saamiani ohjeita, teitä kirjeenvaihtotovereita tarvitaan !
     
  16. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Aivan. Tietysti tääki on kätevä:

    which ohjelman_nimi

    Kertoo sen ite ohjelmatiedoston sijainnin. Sitte ite ohjelma aukee esim. näin:

    ohjelman_nimi

    Juu Mantulla mäki alottelin, kuten Jannejt:kin. SuSE ja Manttu on ehkä helpoimmat distrot.

    Tossa on perää. Vaikee joskus googlata, kun ei keksi hakusanoja, kun ei esim. tiedä termiä sille jutulle, mitä on tekemässä. Esim. stream auttaa asiaa kun haluaa striimiä, kun taas live video ei taas oikein anna haluttua tulosta. Olin alussa saman ongelman edessä ja se ei ollu kivaa.

    Sä alat oppimaa perusasiat siinä vaiheessa, kun oot roottina kirjotellu jotaa ylimäärästä ja järjestelmä on saatu kumoo kolme kertaa. Et voi olla edes alottelija -tittelin yläpuolella, jos et oo saanu järjestelmää uudelleenasennuksen partaalle ainaki kahtee kertaa. :p

    Eli distron mukana tulee erilaisia konsoleita/komentorivejä (miten halutaankaan kutsua niitä), jotka ovat yleensä nimetty tyyliin: aterm, eterm, xterm. Poikkeuksina esim. Gnome terminal ja Konsole. Konsole on hyvä kopipeistausominaisuuksiensa vuoksi, joita ei yksikään noista muista taida tukea.
     
  17. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    tuosta miten helppo suse on... mulla on vähä erinlaiset kokemukset.. ainaku yrittää asentaa jotai nii puuttuu se ja se sai ettii paljo enemmä ku mandrakessa...
     
    Last edited: Mar 24, 2005
  18. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    No toi on totta, mut jos toi kyrsii (kuten mua aika usein) nii kandeeraa hankkia Debian.
     
  19. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    vieläköhän joku lukee tästä minun vuodatuksiani ???? kirjoitan kumminkin. taas alkeistietojen puutetta. komentotulkki ilmoittaa (mandrake 10.1), että "tähän tarvitaan pääkäyttäjän oikeudet". käsitän, että minun pitää olla kirjautunut root-käyttäjänä.. miten se tapahtuu, kun päällä on automaattinen kirjautuminen tavallisena käyttäjänä ? siis muutan itseni kesken kaiken rootiksi, ei auta, että kirjaudun ulos ja käynnistän uudelleen- ei ole vaihtoehtoa "kirjaudu rootina ??? tähän asiaan olen etsinyt netistä suoraan neuvoa n. 3 tuntia- tuloksettomasti ! esim. ns. tapsan sivuila (muuten hyvät) ei tästä aiheesta sanota mitään.
     
  20. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    no ku se konsolissa sanoo noin niin kirjota [bold]su[/bold] ja anna siihe kysyttyy salasanaa rootin salasana.. jos ei oo nii Enter...

    [janne@kotivayla-131-55 janne]$ su
    Password:
    [root@kotivayla-131-55 janne]#
    ja takas norm. käyttäjäks [bold]su[/bold] ja käyttäjänimes...

    EDIT: mandrakessa ei voi kirjautua graaffisesti rootiks toisin kuin esim. SuSE:ssa...
    [root@kotivayla-131-55 janne]# su janne
    [janne@kotivayla-131-55 janne]$
     
    Last edited: Mar 25, 2005

Share This Page