Asensin 2000;sen tilalle xp:n(en rinnalle TAI PÄÄLLE vaan poistin osion jolla 2000 sijaitsi ja asensin XP:n sinne)ja sain heti ongelmia, koska tyhmyyksissäni en ilmeisesti ottanut tarpeeksi varmuuskopioita. Minulla oli toisilla osioilla musiikki- ja videotiedostoja, sekä softatiedostoja jotka eivät enään aukeakkaan. Syynä on se että ne on salattu 2000:sen aikana sertifikaatilla (en tehnyt sitä ilmeisesti kovin tietoisesti silloin)ja käyttäjää jolle ne on sertifioitu ei koneesta enään löydy, eikä käyttöoikeuden kopiotakaan. Ei auttanut vaikka loin samannimisen käyttäjän. Löytyykö mitään softaa jolla tuon salauksen tai sertifikaatin tai mikä se nyt sitten onkin voisi purkaa/poistaa vai onko ne tiedostot iäksi menetetty. Kone antaa ne poistaa, mutta ei muokata, polttaa tai kopioida. Siirtää ne kyllä pystyy.
en nyt ole ihan varma toimiiko tämä, mutta aina voi kokeilla. jos windows xp home niin käynnistä vikasietotilaan eli koneen käynnistyksessä painella luultavasti F8 nappulaa ja sitten valitaan vikasietotila. Vikasietotilassa kansion asetuksissa pitäisi olla semmoinen uusi välilehti security (en nyt muista mikä se oli suomeksi). siellä voi sitten säätää kansion oikeuksia. xp pro versiossa tarvitseee vain mennä folders optionssiin. Tools --> folder options --> view ja otetaan use simple file sharing kohdasta ruksi pois. ja sitten siellä kansion asetuksissa on se security välilehti.
Jos olet ne mennyt salamaan ja nyt ei sitten olekkaan enää käyttäjää, jolla on accountti purkaa ne niin paha moka!
Juu ymmärrän kyllä et olen mokannu, mut tollaset voivoittelut ei mua auta. Eikä auttanut tuo toinen ohjekkaan. Auttaiskohan jos asennan 2000:sen takaisin ja teen sinne samannimisen käyttäjän jolla on oikeus purkaa suojaus??? Se sertifikaatti kun on luotu 2000:lla, eikä se taida olla samanlainen XP:ssä. Voikos 2000 asentaa XP:n rinnalle? Oon kuullu et se pitäis asentaa ennnen ku asentaa XP:n. Onko noin?
siis etkö päässyt sinne security välilehdelle? käyttöjärjestelmiä voi asentaa ihan miten vaan kunhan asentaa eri osiolle windowsin bootloaderi osaa kyllä hoitaa hommansa. enkä usko että windows 2000:sen asennus auttaa mitään.