Mulla on siis windows xp sp2, näyttökortti ATI Radeon 9800 pro ja näyttönä 22 tuuman Samsung syncmaster 1200 NF putkinäyttö. Ohjauspaneelin näyttöasetuksista olen laittanut päälle virkistystaajuuden 85 Hz ja sama lukema löytyy ati control centeristä. Mutta kun painan monitorin alareunassa olevaa information-nappulaa, se väittää, että näyttötaajuus on vain 60 Hz ? Onko siis näytön todellinen virkistystaajuus kuitenkin vain 60 Hz ?.Siihen viittaisi sekin, että näytön äärimmäisissä ulkonurkissa voi huomata kuvassa pientä värinää, mitä ymmärtääkseni ei enää esim. 75 Hz:n taajuudella toimivassa monitorissa esiinny. Olen yrittänyt hakea netistä syncmasterille windows xp:n driveriä, mutta esim. samsungin sivuilta sitä ei ole ollenkaan saatavissa ! Googlella löytyy joitakin nettisivuja, joilta sitä mukamas löytyy, mutta sitten sieltä tulee vain kaikenlaista paskaa ja spywarea, enkä ole vielä onnistunut saamaan oikeaa driveria. Tietäiskö joku jonkun hyvän sivun mistä ko xp-driverin saisi ladattua ?
http://www.samsung.com/lt/support/p...c&RSSI=/lt/module/ssi/right/rmenu_monitor.sec 2000 ajuri varmaan toimii XP:ssäkin.
Joo kyllä se muuten tosiasiassa oli niin, että monitori tosiaankin kävi vain 60 Hz:n virkistystaajuudella, vaikka windows ohjauspaneelissa ja ati control centerissä oli lukema 85 Hz ! Monitori rupesi toimimaan 85 Hz:llä vasta sen jälkeen, kun menin Ati control centerissä kohtaan Display manager/Desktop and display setup. Kun sitten siellä klikkasin monitorin kuvaa hiiren oikealla napilla aukesi uusi valikko, josta löytyi kohta Device properties, ja sitä kautta pääsi edelleen kohtaan Ominaisuudet: monitori, ja vasta sieltä pääsi tosiasiassa laittamaan monitoriin 85 Hz päälle ! Eli aika monen mutkan takana tuo säätö oli. Ja toisaalta on kyllä aika hämäävää, kun windows ohjauspaneeli väittää taajuuden olevan 85 Hz, mutta todellisuudessa monitori siltikin käy 60 Hz:llä. Olisikko tuossa kyse Ati control centerin bugista, vai johtuuko tuo ominaisuus pelkästään meikäläisen monitorista, että tuo hertsien säätö tapahtui noin vaikeasti ?