Samsungin taulutelevisio ja virkistystaajuus

Discussion in 'Televisiot' started by megx, Jan 13, 2007.

1. megx

megx Member

Trophy Points:
    16
    Omistan Samsung LE-32R32B -taulutelevision. Olen myös tilannut VGA-kaapelin jotta voisin käyttää televisiota tietokoneen näyttönä. Luin television manuaalista, että se tukee 1360 x 768 pikselin resoluutiota vain 60Hz tilassa (tukee 75Hz, kun käytetty resoluutio on 1024 x 768). Eikös se niin ole, että 60Hz virkistysnopeus aiheuttaa silmissä ärsytystä? Näin oli ainakin kuvaputkinäytöissä? Vai onko tekniikka taulutelevisiossa nyt lomittamattoman kuvan ja muiden myötä erilainen? En ole alkuunkaan perillä asiasta.

Kysymyksiä herätti myös manuaalin kohta, jossa sanottiin ettei television HDMI-liitäntää voi muuntaa DVI:ksi ja kytkeä tietokoneeseen, sillä näyttö on tälloin tyhjä. Ymmärsin kuitenkin niin, että tietokoneen voi muuten kytkeä suoraan HDMI-liitännällä telkkariin, jos näytönohjaimesta vain löytyy paikka. Onko tämä HDMI-DVI -yhteensopimattomuus tietokoneliitännässä yleinen piirre taulutelevisiolle, vai vain tyypillistä tälle kyseiselle mallille ja onnistuuko HDMI-liitäntä suoraan ongelmitta?

Kertokaa vielä kokemuksia taulutelkkareista tai isoista laajakuvanäytöistä tietokonekäytössä, esim. peleissä ja Windowsissa, vääristyykö kuva jne.

Kiitos paljon, jos jaksoit edes lukea tänne asti. :)

2. arcanix

arcanix Active member

Trophy Points:
    66
    Ei aiheuta lcd:ssä. Sillä ei ole mitään tekemistä progressiivisen kuvan kanssa, sillä sama homma noissa interlaced lcd:issäkin.

Jos DVI-liitäntä on digitaalinen, niin mielestäni tuossa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ensimmäinen kerta kuin minä kuulen tästä, eli liekö ongelma mallikohtainen.

Mikäli ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa tästä, niin eipä pitäisi tuotta ongelmia, kun siinä välissä on tuo pelkkä kaapeli ilman adaptereita.

Minulla on halpis lcd (videoseven 27"), joka on ollut minulla tietokoneen ja xboxin kanssa käytössä reilun vuoden. Kuva on vga:llakin todella terävä, kunhan on vaan tietokoneesta asetettu resoluutioksi tuo telkkarin natiiviresoluutio (1280x720 minulla).

Kun sinun telkkarissa on 1360x768 resoluutio, niin sinulla saattaa olla ongelmia saada juuri sitä resoluutiota toimimaan tietokoneelta. Yleisempi reso on 1366x768, mutta jotkin valmistajat tekevät myös noita 1360x768 telkkuja. Minulla ei ole mitään käsitystä, että miksi näitä tehdään. Ongelma selviää kuitenkin kun teet näytön asetuksista oman profiilin tuolle resoluutiolle. Varsinkin nvidian softalla tuon on todella helppoa, ja muistaakseni ati:n korteilla se onnistuu lähes yhtä helposti.

3. megx

megx Member

Trophy Points:
    16
    hei, kiitos paljon vastauksista!

Share This Page