sata-kovon alustus ongelma

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by IDU, Mar 28, 2005.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. IDU

IDU Guest

Elikkä. Minulla on ~ Vuoden päivät ollut Maxtor DiamondMax Plus 9 160 Gt serial-ata kovo storagekovona. Eräänä kauniina päivä kone sekosi. Kone jumahti aina windowsin käynnistyksessä, vaikka laitoin vikasietotilassa käynnistymään ja kokeilin järjestelmän palautusta. Kerran meni chkdiskiin ja ilmoitti kaikenlaista virhettä:~ "levyn rakenne vioittunut ja lukukelvoton" ja jumahti sen jälkeen. Kun otin maxtorin pois niin kone lähti päälle normaalisti.

Hain kaapista hätävara kovon jossa xp asennettuna ja sen kanssa maxtori lähti kerran päälle ja sain pelastettua osan tiedostoista (suurimmassa osassa tiedostoista valitti että tiedosto vahingoittunut). Yritin formatoida useampaan kertaan ja formatointi pysähtyi aina tietyssä kohtaa => johtopäätös kovo rikki ja huoltoon.

Huollon mies sanoi formatoinneensa kovalevyn ja asentaneensa windowsin siihen ongelmitta. Kovo kainaloon ja kotia. Windowsin asennuslevy sisään ja taas formatointi jumitti 30% kohdalle. Käytin kovoa kaverilla ja windows asentui ongelmitta. Kokeilin asentaa kahta eri linuxia =>asennus jumiutui. IDE-kovolla onnistui.

Toinen serial-ata kovo toimii kuitenkin ongelmitta ja käyttöjärjestelmä on asennettu siihen. Olen kokeillut eri kaapeleita ja kumpaakin väylää vuorotellen: sama lopputulos. SATA-kovon normaali formatointi kestääkin kymmeniä minuutteja ja kaverilla 10-20 sekuntia??

Partition Magic ohjelmalla (tekee ilmeisesti pikaformatoinnin?) formatointi sujuu nopeasti ja kovalevy toimiikin moitteetta storagena (~viikko testiä ja kierrätin 100-200 gigaa tavaraa kovolla) jos en yritä käyttöjärjestelmää asentaa/windowsin omaa formatointia tehdä.

Emolevynä minulla on Abitin NF7-S. Eli mistä voisi johtua formatoinnin pitkäkestoisuus. Toinen sata-kovo siis toimii muuten hyvin mutta formatointi on yhtä hidasta

Last edited by a moderator: Mar 28, 2005
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page