Onko mahdollista lisätä emolevyyn itse liittimiä jos niille on emolevyllä valmiiksi paikat? Ostin tässä hiljattain Gigabyten K7 Triton GA-7N400 emolevyn luullen että siinä olisi SATA liitännät. Kävikin ilmi että ne on vain kalliimmassa Pro 2 versiossa. Yksi kiintolevy olisi nyt sitten turhaan hyllyllä käyttökelvottomana sen takia ja tuli tämmönen ajatus että jos ne liittimet itse lisää emolevyyn, niin toimiiko ne? Ajatuksen toteuttaminen ei oo homma eikä mikään, mutta en nyt turhaan ala sitä tekemään ennenkuin sen toimivuudesta olen varma. Sitä vaan ajattelin että kun emolevy on siitä paremmasta versiosta se "karsittu" malli, niin oliskohan siinä ne piiritkin erilaiset ettei se SATA liitäntä toimi vaikka oikein sen tekisikin....???
Tod.näk. nastat tai reiät on levyllä ja piiri puuttuu. Joskus on, että piiri on kiinni, mutta jätetty pois bioksesta.Mutta piiriä tukevaa biosta ei saa kuin ammattilainen tupaan.(Voi vaatia vastusten kolvailua ym, ennekuin flassi softa hyväksyy emon)
Jotain tommosta mä pelkäsinkin...ide väyliinkään ei mitään sata adaptereita sovi niin ehkä se pitää jokin ohjainkortti sitten ostaa, mutta tulee kivasti yhen emon takia lisää hintaa.
Emothan on juotettu useaan kerrokseen. Sata-liittimen asentaminen vaatisi insinöörin taitoja. Jättäisin tekemättä ettei tarvitse mennä kauppaan uutta emoa ostamaan.