Tuli sellaine fiilis, että koneesta hajosi kovalevy kun se ei enää käynnistynyt. Tuumasta toimeen, ostin uuden ja nyt ongelma on seuraavanlainen: Vanha kovalevy(sata) siis jumitti juuri ennen windowsin starttaamista, ja nyt kun asensin uuden Satan ja sinne uuden windowsin, niin tuo kone onkin sitten niin epeli, että se lataa sitä windowsia joka kerta tuolta vanhalta levyltä ja kone menee jumiin. Homma toimii ihan ok, jos kiinni on vain tuo uusi kovalevy, mutta heti jos laitan tuon vanhan (rikkinäiseksi oletetun) kiinni noihin toisiin liittimiin, niin koneppa lataa sitä vanhaa kovalevyä ja kone menee jumiin. Olen vaihtanut biossista boottaus asetukset ristiin jo miljoona kertaa ja olen vaihtanut kovalevyjen piuhojen paikkoja ja tehnyt vaikka mitä temppuja, mutta kun ei äly riitä niin se ei riitä. En siis keksi missä on vika. Jos joku tietävä voisi olla niin ystävällinen ja valaista minua hieman, että missä tää homma menee mönkään?? Kiitos jo etukäteen.
no jos epäilet että se on hajalla niin sehän voi olla.. kokeile toiseen koneeseen ja kato toimiiko siinä.. jos toimii niin vika on muualla... vaikka just kaapeleissa, bios tai jos toinen on ide niin jumppereissa..
Eipä noissa levyissä taida juuri jumppereita olla ettei se siitä kiinni voi olla. Onko sulla emolevyssä raid-systeemiä (ei tarvii olla kovot kummiskaan raidissa)? Jos löytyy sellainen niin kannattaa käydä tarkistamassa sen asetuksista mikä on buuttaava levy. Mulla oli vuosia sitten sama homma ja sieltä se ratkaisu löyty.
sata-levyissä ei ole erikseen master/slave levyä, vaan todennäköisesti biosin boot priority asetuksista löytyy valinta miltä kovalevyltä käynnistystä yritetään ensimmäisenä. Ja todellakin jos se sata-levy on risa, voi se jumittaa koko koneen kun windows yrittää lukea siltä levyltä edit: olimpa hieman hidas :-D
Kiitos vastauksista. Molemmat levyt on mastereina, mutta en kyllä ainakaan vielä ole keksinyt mistä saisin toisen levyn "slaveksi" niin kuin tuossa "perhana" oli maininnut, niin ei se sata levyillä taida onnistuakaan. Boottaus asetuksista laitoin tän uuden ja ehjän levyn buuttauslevyksi, mutta tuo "RAID" systeemi mun täytyy vielä selvittää, siitä kun en suoraan sanottuna ta. Kovalevyllä on ilmeisesti 5v takuu mutta, maahantuoja ei varmaankaan kovin innolla tavaroita kovalevyltä lähde ronkkimaan, koneen jälleenmyyjä kun on ilmeisesti mennyt konkurssiin. (Kuntek oy)
"Molemmat levyt on mastereina, mutta en kyllä ainakaan vielä ole keksinyt mistä saisin toisen levyn "slaveksi"" Juu eihän sitä vissiin saakkaan, ei sais vastailla näihin puolinukuksissa.
Ihan vaan kommentti tohon tietojen ronkkimiseen kovolta. Multa kans hajos tossa joku aika sitten kovo (suht uus) ja kun kyselin maahantuojalta tietojen "pelastamisesta", nin naurovat paskasen naurun ja ilmottivat että ei ole heidän ongelma eikä kovon valmistajan. Että valitse; joko ite yrität pelastaa tiedot kovolta (semmosia firmoja löytyy Suomesta, mutta on kallista puuhaa), jolloin se mitä ilmeisemmin avataan fyysisesti ja sanot samalla heippa takuulle. Tai suosiolla menetät kaiken, mitä kovo sisältää ja saat uuden ehjän kovon tilalle. En väitä, että kaikki maahantuojat/valmistajat toimii näin, mutta epäilisin kyllä. Tietty, jos tiedot saa pelastettua ilman kovon aukasua ja saa kovon takuuseen, nin sit kannattaa harkita. Mutta onko se niiden satasien arvosta mitä homma maksaa...