Se prkleen usb muisti

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by ägräs, Apr 19, 2005.

  1. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tämä asia alkaa jo ottaa päähän aika vakavasti. Minulla on mp3 soitin joka pitäis saada osioitua vfat tyyppiseksi. Joten tein näin:
    fdisk /dev/sda
    Tein sinne yhden osion jonka tyypiksi laitoin b eli W95 FAT32. Kaikki ok.

    mkfs.vfat /dev/sda1
    Tämä toimitus vei hädintuskin sekunnin aikaa mikä on vähän epäilyttävää mutta ei mitään virheitä kuitenkaan. (Eikä muitakaan viestejä sen puoleen)

    mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb
    Ja tästä tulee se iänikuinen "wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1,or too many mounted file systems". Olen yrittänyt myös -t auto mistä tulee sama ilmoitus. Voidaanko tästä nyt päätellä ettei linux oo yhteensopiva edes itsensä kanssa?!!?!

    Jos teen sinne linux osion ja osioin sen vaikka ext2 tyyppiseksi niin kaikki toimii mut ei se paljon hyödytä koska tä soitin ei tietenkään tollasia ymmärrä. Jos joku osaa auttaa niin olen ikuisesti kiitollinen.
    Distrona gentoo.
     
    Last edited: Apr 19, 2005
  2. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kokeilin ajankulukseni alustaa usb-tikkuni. Muutoin tein kuten sinä paitsi mounttauksen pelkästään;

    # mount /dev/sda1 /mnt/usbstick/

    eli en antanut mitään tyyppiä filesystemille. Tuntui toimivan. Vaikuttaa kyllä omituiselta vialta.
     
  3. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Toi toimii mullakin JOS tiedostojärjestelmänä on ext2.
    Huomasin että kun yritän mountata tätä mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb ja katon tän jälkeen dmesg, niin siellä lukee
    Unable to load NLS charset cp437
    FAT: codepage cp437 not found

    Mitäköhän meinaa? Miksi se edes on FAT kun pitäisi olla VFAT..?
     
  4. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jaaha mulla ei ollut kernelissä mukana tota 437 codepagea. Pistin sen niin sain vfatin toimimaan. Ilo oli kuitenkin lyhyt kun huomasin ettei mp3 soitin siltikään tajua mitä tässä kapulassa on. Nyt alko epätoivo. Tä vehje sentään maksokin jotain.

    EDIT: Selvisi joltain hämärältä nettisivulta että tä laite ymmärtää FAT osioita, ei FAT32. Joten... miten teen FAT osion?
    Kokeilin mkfs.vfat -F 16 /dev/sda1. Silloin mount ilmoittaa sen olevan msdos tyyppiä. Eikä soitin tajua.

    EDIT2: Tuli vielä mieleen että eikö tuota muistia pitäisi formatoida sen jälkeen kun on tehnyt sinne osion? Jos pitää niin miten? Vai formatoiko tuo mkfs.vfat sen? Aika nopeasti kyllä menee...
     
    Last edited: Apr 19, 2005
  5. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Muistaakseni monet usb-tikut on tehtaalla alustettu siihen vanhimpaan FAT (8 tai 12?) muotoon. Jospa soitin ei ymmärrä muuta, vaikka periaatteessa ainakin FAT16:n pitäisi toimia. Eipä tästä varmaan ole apua...
     
  6. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei toiminut FAT 12,16 tai 32. Katsoin fdiskillä tätä muistia ennen kuin olin tehnyt sille yhtään mitään ja se näytti olevan aivan sekaisin. Muistaakseni neljä kappaletta jotain non linux osioita. Edelleen mietityttää että onko mksf.vfat siis sama kuin formatointi? Miksi se menee niin paljon nopeammin kuin windowsissa?

    Pitää kai tehdä nä jutut windowsissa kun linuxin FAT ei ilmeisesti olekaan FAT.
     
  7. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26

    Tämä pitää paikkansa.

    Olen hiukan ulkona ongelmasi kanssa, mutta ainahan sitä voi yrittää autaa :)
    Eli, kun pistän konsoliin (fc3)# mkfs ja napsuttelen tabia niin saan;
    # mkfs
    mkfs mkfs.cramfs mkfs.ext2 mkfs.ext3 mkfs.msdos mkfs.vfat

    sama debianin puolella antaa;
    $ mkfs
    mkfs mkfs.cramfs mkfs.ext2 mkfs.ext3 mkfs.jfs mkfs.minix mkfs.msdos mkfs.reiser4 mkfs.reiserfs mkfs.vfat mkfs.xfs

    Ja silmään pistää tuo "mkfs.msdos". Vertailin mkfs.vfat ja mkfs.msdos man-sivuja, ja en mielestäni huomannut mitään suurempaa poikkeamaa, ainakaan maallikon silmään osuvaa. Taitaa olla että olen väärillä jäljillä :|

    Kyllä se on. Tiedän tunteen kun kaikki menee mestään... tulee vainoharhaiseksi itsestäänselvien asioiden kanssa :/

    Tätä olen itsekin ihmetellyt.
     
  8. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Uhhh sain sen toimimaan kun poistin tekemäni osion. Siellä ei ole osioita ja pystyn silti mounttaamaan sen mount /dev/sda /mnt/usb.
    En tajua enää mitään. Vihaan tietotekniikkaa. Kiitos avustusyrityksistä.
     
  9. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli tehtaan jäljiltä tikuilla on noita piilo-osioita. Luulin, että ne olivat jo poistuneet hässäkän yhteydessä, mutta näköjään ei sitten. Parasta olisi vetää koko tikku sileäksi ja tehdä sille yksi FAT16/32-osio. Sitten tikun pitäisi toimia ongelmitta linuxissa, windowsissa ja soittimena. Piilo-osiot ovat aiheuttaneet juuri linuxissa tunnistamisongelmia.
     
  10. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mites tä sit vedetään sileäksi? Toi sda osio on mountin mukaan tyyppiä vfat (eli FAT32 ymmärtääkseni). Se ainakin toimii tässä linuxissa ja windowsissa.
     
  11. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Käytä vaikka sitä fdiskiä, kun sillä näkyi niitä muita osioita. Toisaalta jos se nyt toimii...
     
  12. ägräs

    ägräs Regular member

    Joined:
    Feb 27, 2005
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin ne muut sekaisin olleet osiot mä poistin heti alkuunsa. Nyt fdisk näyttää et ei ole osioita, mutta voin mountata tän, laittaa musiikkia ja jopa kuunnella sitä. Ehkä annan vaan olla. Olis kyl kiva ymmärtää miten levy voi toimia ilman osioita.
     
  13. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Joined:
    Apr 15, 2005
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Sama juttu.
     
  14. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Itekki voisin tässä samalla kysyä USB-muististani tai lähinnä sen mounttaamisesta, kun haluaisin että aina kun muisti tökätään kiinni se mountataan automaattisesti tiettyyn paikkaan ja että normaali käyttäjä voi sitä lukea ilman rootin oikeuksia. Olen kyllä lisännyt /dev/sda1:sen fstableen. (nykysin siis su, mount -t vfat /mnt/usb, cd /mnt/usb ja dir, tiedostot näkyy kyllä, normaalilla käyttäjällä valittaa käyttöoikeuksista vaikka olen niitä koittanut muuttaa chownilla eli mun puolesta omistaja saa olla käyttäjä betrayed joka kuuluu users luokkaan.) Pitäskö mun tyhjentää koko muisti ja laittaa vfatiks linuxilla?

    EDIT: distro unohtu mainita eli gentoo
     
    Last edited: Apr 21, 2005
  15. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Last edited: Apr 21, 2005

Share This Page