Haluatko sinä, että tietokonekomponentit maksavat enemmän siksi, että niillä voidaan mahdollisesti, vaikkakin epätodennäköisesti juuri sinun käytössäsi, kopioida musiikkia? Tämä vaikuttaisi siihen, että mp3 soittimet maksaisivat 1/3 osaa enemmän, koska teoston kaltaiset järjestöt vaativat lisämaksun lisäämistä kaikkiin multimediaan toistaviin laitteisiin, oli ne sitten värilliset kännykät tai tietokone. Eikäs juuri vastikaan tullut yle vero, aka multimedia verot talouksiin? Miksi meidän tulisi sen lisäksi maksaa laitteista enemmän, vaikka mediaformaateissa on jo CART vero ??? Musiikkialan etujärjestöt haluavat laajentaa maksupohjaa myös yleiskäyttöisiin laitteisiin -- tietokoneiden komponentteihin, muistitikkuihin ja matkapuhelimiin. Näitä laitteita käytetään pääosin muuhun kuin musiikin tallentamiseen. Miksi artistin pitäisi saada rahaa kun sinä varmuuskopioit tiedostojasi? Allekirjoittakaa adressi, tämä on tärkeää, mikäli et halua maksaa musiikkiyhtiöille enempää, koska köyhät artistit haluaa lisää liksaa tekemättä töitä. http://www.adressit.com/seis_hyvitysmaksun_laajentamiselle p.s. laittakaa sana kiertämään, tämä on tärkeätä, sillä jo nyt kopiointioikeuksiamme poljetaan, nyt halutaan, että me myös maksamme muiden tekemästä piratismista. Tässä joutuu maksamaan yksityinen käyttäjä, ei piraatti joka laitosmaisesti kopioi ja myy tuotteita rahasta. ed. 16.12.2010 http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=44766%3Ahyvitysmaksu-laajeni-koskemaan-ulkoisia-kovalevyjae&catid=3%3Atalous&Itemid=32#CommentForm uusimman uutisen mukaan, säännös laajeni ulkoisiin kovalevyihin. Nyt sitten taistelemaan säädöksen kumoamisesta.
Väärin, maksumieheksi tässä joutuu kotimainen kauppa. Kuluttaja ostaa sieltä mistä halvimmalla saa, tässä tapauksessa ulkomailta. Ihmettelen kodintekniikan kauppiaiden vaisua suhtautumista tähän asiaan. Nyt kannattaisi oikeasti alkaa pistämään hanttiin ettei liike-ideaa pilata kaikenmaailman sanktiomaksuilla.
Siis jos kulutustavaran hinta nousee, johtuu se siitä, että kauppias joutuu maksamaan lisää hintaa "veron" takia, täten myös kuluttaja kärsii, ostaa sen ulkomailta, ja taas kauppa kärsii. Rahat menee täten ulkomaille, eikä jää edes suomeen artisteille tässäkään vaiheessa. Mutta miten se, että tietokonekomponenttien hintaa lisätään on oikeutettu tässä tapauksessa? useampia komponentteja ei edes käytetä median katseluun tai kopioimiseen, yksityisessä käytössä. Enemmän hallaa tekee se piraatti, joka myy omaa tuotettaan "aitona" Jos ostamme mp3 netistä, maksetaan siitä jo artistille, miksi minun tulisi myös maksaa kovalevystä, jolle se tallennetaan, tai mp3 soittimelle, joka tallentaa musiikin kuunneltavaksi? ei tajua. Jos ostan playstation 3 pelaamistarkoituksella ja minulla ei ole harmaintakaan aikomusta käyttää sitä elokuvien katseluun, joudun silti maksamaan sen hinnassa tuon veron. Tämän takia on sanottava jyrkkä ei. Ne vetivät läpi jo multimedia veron, eli "olen kuuro kuuntelen musiikkia, olen sokea, katson televisiota"- lain. Tämä on samanlainen laki, mutta uhkaa tietokoneiden edullisen tason pysymistä. Tämä estää liiketoiminnan kehittymistä ja tekee hallaa, ja vain siksi, että artistit jotka ostavat romun mersun lobbaa eduskunnassa. Jos oikeasti näin on ja kyvyt ei riitä tekemään kunnollista musiikkia joka kansaan tehoaa, menisivät töihin. Nyt he uhkaavat tietoyhteyskunnan etuja omilla agendoillaan. Minä en aio maksaa artistille siitä, että ostan kannettavan muistitikun, jotta voisin siirtää siinä dokumenttejani ja omia kirjoitelmiani.