serveri pystyyn, smoothwall

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by kuusipuu, Jul 3, 2006.

  1. kuusipuu

    kuusipuu Member

    Joined:
    May 31, 2006
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Olen tässä suunnitelemassa serverin pystytystä. Aluksi käyttökohteena tulisi olemaan salasanan takana oleva tiedostopalvelin, ja käyttäjiä 10-20.

    Pystyykö Smoothwall:iin yhdistämään FTP palvelimen, vai onko SW vai pelkkä palomuuri ilman mitään muuta käyttötarkoitusta?
     
  2. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Luultavasti pystyy, eiköhän tuo ole vain hieman "paranneltu" linux distro.

    Suosittelen kumminkin jotain hieman tunnetumpaa distroa (esim Depian tms..), niin löytyy netistä (ja täältä) opastusta hieman helpommin, ja enemmän..
     
  3. topa

    topa Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2003
    Messages:
    296
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Smoothwall on suunniteltu palomuuriksi, ei kannata yhdistellä muita toimintoja siihen.
    Smoothwallin foorumilta voisi katsoa jos joku on tehnyt FTP lisäosan.

    Jos tarkoitus on vain saada FTP palvelin olisi Debian, kuten sanottu, hieman tunnetumpi distro ja paketit saa valmiina.
     
    Last edited: Jul 5, 2006
  4. Snoopy81

    Snoopy81 Regular member

    Joined:
    Nov 21, 2005
    Messages:
    114
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos tarkoitus että kone toimisi samalla muurikoneena, niin itse olen todennut toimivaksi Clarkconnect distron ( www.clarkconnect.com ). Pitkälle pärjää jo vakiona asentuvalla distron omalla webconffilla (port forwardingit sun muut saa graafisesti väännettyä) ja asentelut toimivat ainakin debianista tutulla apt paketin hallinnalla. Muistaakseni myös rpm systeemi toimii, itse en ole tuota kokeillut. Itsellä tuo toimittaa muurin virkaa, lisäksi samba palvelin, Gallery valokuva galleria, verlihub ym. FTP palvelinkin näyttäisi pakettina tuohon löytyvän suoraan ja ainakin käynnistyksen ja voi webminillä hoitaa. Erittäin vakaa ja toimiva ollut omassa käytössä.

    Debian on toinen mitä suosittelisin. Ohjeita netti pullollaan ja vakaa jakelu.
     
  5. topa

    topa Regular member

    Joined:
    Sep 1, 2003
    Messages:
    296
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Korjatkaa jos väärin muistan. Eikös ClarkConnectissa ollut jonkinlainen aikaraja käytössä, vuoden käyttöoikeus tai vastaava.
     
  6. Snoopy81

    Snoopy81 Regular member

    Joined:
    Nov 21, 2005
    Messages:
    114
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juuri asian tarkastin ja näin ymmärsin että automaattinen päivitys loppuu vuoden käytön jälkeen. Eli sen jälkeen turva päivitykset on tehtävä itse, muutoin systeemi toimii täysin. Näin ainakin foorumilta lukasin. Ja tuo koskee käsittääkseni vain uusinta versiota, eli tällä hetkellä 3.1. Versio 4.0 on jo tulossa ja käsittääkseni tuohon tulee uusi vuoden päivitys. Tämä siis ilmaisessa Home versiossa. Office ja Pro versioissa taitaa olla 5 vuoden turvapäivitykset automaatilla. Ainakin oma masiinani päällä on pysynyt hyvin vaikka tuo vuosi on täyteen tullutkin =)

    Sivulta lainattua:

    "Nothing in your ClarkConnect GS account (including dynamic DNS/subdomains etc.) will be affected. After the end of life date, we will cease publishing updates for the affected software. Your ClarkConnect Gateway will continue to run, but you are strongly advised to upgrade to the latest release to ensure you have a secure system with the latest updates applied."
     
    Last edited: Jul 5, 2006

Share This Page