Aloin tässä ihmettelemään edellispäivänä että mikäs koneessa on vikana kun kokoajan selaimen ollessa auki (FF ja 15 välilehteä) käy prosessori 30% rasituksella ja noin 200mb muistikulutuksella. (normi muistivaraus ff n.100mb) Aikani tutkiskeltua ja välilehtiä suljettuani huomasin sen olevan AD:n sivu ja varsinaisesti sen SFanytimen mainos. Ei muuta oikeastaan häiritse kuin että pieni taustaruksutus prossulla nostaa asteita ja hidastaa koneen käyttöä aika inhasti. Työpaikan "tehomyllyllä" (P3 ja risat) äityy prossunkäyttö 100% ja kaikki jumittaa niin ettei meinaa edes saada sivua rullamaan alaspäin. Eli oliskohan pieni tarkistus tuohon mainokseen ettei tarvitse uutta prossucooleria ruveta vakion tilalle hommaamaa.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/586776 ja http://keskustelu.afterdawn.com/thread_jump.cfm/528570/3787933
Pistin mediamyyntiämme hoitavalle firmalle terveiset eteenpäin, että SF-Anytimen kampanjan creative on vähän turhan raskas. Muulta osin, suosittelen tutustumaan noihin pkaksp:n pistämiin linkkeihin.
Vähän on raskas joo. pari välilehteä kun on auki on turha yrittää rullalla rullailla sivua. Menee vähän naurettavaksi. Ehkä mainostajienkin kannattaisi vähän panostaa tuotoksiinsa. En ainakaan ikinä käytä mitään SF-Anytimen palveluja/tuotteita (ei edes kiinnosta mitä myyvät) kun mainostavat noin paskoilla mainoksilla (oli sen tehnyt kukatahansa). Ei siellä voi mikään muukaan toimia.
Jos et ole noista linkeistä vielä löytänyt niin nuo mainokset voi poistaa adblock nimisellä lisäosalla firefoxiin. Ainoa huono puoli on, että afterdawn menettää rahaa, kun ihmiset blokkaa mainokset.
Kätevä gadgetti tosiaan... Mutta jos jatkossakin haluaa aD:tä käyttää, niin kannattaa säätää aD sallituksi sieltä yläpalkista. Ei ole iso homma, mutta hyöty on verratten suuri. Ulkomaisilla / huonoilla kotimaisilla sivuilla en tietenkään katsele mainoksia
Huh, eipä jaksanut odotella noitten pkaksp:n linkkien avautumista. Kyllä nyt on pakko vähän aikaa välttää vierailua täällä kunnes saa uuden koneen, lisää ytimiä, Vista ja paljon muistia. Pentium 4/1,7GHz:lta loppuu resurssit tykkänään täällä. Kokeillaan sitten taas uudestaan...
On sitä ennenkin tullut kritisoitua aDterdawn-linjaa sekä muita, SF mainos on hyvä esimerkki, joka houkuttelee blokkereiden käyttöön. Kerran kun sitä kokeilee niin on helppo jatkaa myös. Itsellä nousi tehot 50% mainoksen takia... Niin hyvä sivusto kuin afterdawn onkin, niin yksi mainos voi pilata todella paljon. Ihmisille on tärkeää, että tietoturva pysyy vakaana ja vaikka sivusto on moitteeton niin mainoksiin on myös vakoiluohjelmia piilotettu tehokkaasti ja näin aiheutettu tartuntaepidmiat. Myöskin anti-spyware/virus ohjelmien varoitukset evästeistä luovat väärän kuvan, tämä ei ole hyödyksi muille kuin ohjelmiston kehittäjälle. Loppupäätelmä on se, että sivustot ovat itse aiheuttaneet blokkereiden suuren suosion, Pop-up ikkunat aikoinaan vauhdittivat niiden kehityksen ja niin ironista kuin onkin mainostaa työkalua joka poistaa itse mainokset.
Itse käytän IE:ssä Adblock pro nimistä flash/AD blockkaus ohjelmaa. Todella kevyt ja helppokäyttöinen. Tekee nettisurffailusta paljon nopeampaa ja mielyttävämpää ; )
Sehän siinä vaarana onkin, että se vaan "jää päälle" vaikka kuinka ajattelisi tukea sivun toimintaa ja asentaa blokkerin siksi aikaa kun tuollainen ongelmamainos poistuu ja ajattelee, että sallii sivulta sitten taas mainokset. Sitten se vaan unohtuu.
Mitä hyötyä koko adblockista on, jos asetuksissa poistaa käytön sivustolla, jossa ongelmia on? Kannattais aD:n testata noi mainokset ja perua sopimus, jos ei paremmin osaa koodata. Nyrkkisääntö web-sivun sunnittelijalle: jos ei sivu lataannu 15 sekuniissa, 90% käyttäjistä on kärsimättömiä, eikä tule koskaa ntakaisin saitille.
Sivustoa pidetään syystäkin hyvänä. Jos muutamat mainokset noin paljon porukkaa haittaa, olisiko sittenkin parempi, että sivustosta poistetaan mainokset ja sivusto muuttuisi maksulliseksi??? Vai onko heillä joita mainonta haittaa kaistaa tarjolla maksuttomasti näille pikku harrastelijasivuille?
Mainos on nyt pois päältä, menetämme tuosta todnäk koko viikon budjetin, mutta nähtävästi närästys on liian isoa tuon mainoksen kanssa ja ymmärrän ongelman täysin. Emme tosiaankaan itse näe mainoksia etukäteen, joten ongelma tupsahti vähän käsille. Toivotaan, että tuohon saadaan huomenna tilalle joku järkevämpi creative.
Siinäpä mainosfirman "laadukkuus". Ei näköjään paljon tarkasteta tuotetta vaan tuupataan suoraan asiakkaalle oli mitä paskaa hyvänsä. Ja asiakas kärsii. Käyttäjät kun ei siedä mainoksen aiheuttamaa haittaa. Kun kuitenkin se on ominaisuus mitä ei haluta, se siedetään. Ehkä parin vuoden päästä nettimainosfirmojekin pitää kilpailla ja normaali laadun tarkkailu ja laatuvaatimukset ulottuvat sinnekkin. Hienon tuosta mainoksesta tekee se, että se on luokkaa gif-animaatio, mutta sen varastamalla prosessoriteholla pyörittää muutaman elokuvan tai pitää paperikoneen (-esim.) parametrit kohdillaan. Pieni animaatio kyykyttää koneen, joka pyörittäisi näppärästi 3d cad kuvia ja rullaa hienosti detaljoituja pelejä.... ei kelpaa. Tainnut olla joku harjottelija asialla.
Ongelma on todennäköisesti jossain aika syvällä "ketjussa" Ja veikkaan, että asiakas ja asiakkaan mainostilan ostosta vastaava firma ovat testanneet bannerin, kattsoneet että se pyörii ja kuitanneet sen, katsomatta ollenkaan sitä "käytössä" eli tilanteessa, jossa selaimessa on useita tabeja, muitakin Flash-mainoksia, jne. Eli ketjuhan todnäk menee näin: -mainostila: AfterDawn -mainostilan myynti: Habanero Media (joka huolehtii meidän myynnistämme) -asiakkaan palkkaama mediatilan ostosta vastaava firma -em. firman palkkaama alihankkija, joka on tehnyt mainoksen -asiakas (SF-Anytime) Ja tuossa huono mainos on tullut alihankkijalta ja laadunvalvonta pettänyt mediatilaa ostavalta firmalta.