Siltaava vai reitittävä?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Kstus, Dec 25, 2009.

  1. Kstus

    Kstus Member

    Joined:
    Dec 22, 2009
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on käytössäni DNA:n 2/1 laajakaista. Homma toimii tällä hetkellä siten, että yhteys seinästä tulee ensin Cisco 575 LRE -motukkaan, josta jatkaa A-linkin 4-porttisen Wlan-tukiaseman (WL54AP3) WAN porttiin. Tästä A-linkin tukiasemasta yhteys menee sitten tilanteesta riippuen 1-2 pöytäkoneelle LAN-portteja pitkin ja 1-3 läppärille WLANin kautta. Yleensä yhtäaikaisessa käytössä 2 konetta, harvemmin (toki satunnaisesti) useampia.


    Sitten itse varsinaiseen kysymykseen: Olisiko tuota A-linkin tukiasemaa järkevämpi pitää reitittävässä (gateway) vaiko siltaavassa (bridged) tilassa? Päämielenkiinnon kohteena on yhteyden toimivuus ja osin myös turvallisuus. Mitä huonoja/hyviä puolia vaihtoehdoissa on, kumpaa kannattaisi käyttää? Tällä hetkellä A-linkki on reitittävässä tilassa. Hakee siis ilmeisesti DNA:n DHCP-palvelimelta yhden IP-osoitteen, jota jakaa kaikkien sisäverkossa olevien koneiden kesken, vai olenkohan ymmärtänyt oikein?

    Liittymääni kuitenkin ilmeisesti saa kerrallaan 5 kpl IP-osoitteita, joten tuo siltaava tilakin kai ainakin teknisesti katsoen onnistuisi pitää käytössä.

    Kaavakuvana: |DNA|<---->[CISCO]<--->[A-LINK]<--->[1-5kpl koneita]
     
    Last edited: Dec 25, 2009
  2. Pekuli65

    Pekuli65 Guest

    Itse pitäisin A-Linkin reitittävänä. Silloin kotiverkon käyttö on sujuvampaa; tiedotojen, tulostimien yms. jakaminen.

    Käytön kannalta ei pitäisi olla sen kummempaa eroa esim. yhteysnopeudessa tai yleisessä toimivuudessa.

    En tiedä mitä ominaisuuksia tuo A-Linkin reititin pitää sisällään, mutta yleensä niistä löytyy erilaisia mahdollisuuksia säätää tietoturvaan liittyviä kohtia. Ainakin palomuuri yms.
    Mielestäni tämä myös puoltaa pitämään A-Linkin reitittävänä.
     

Share This Page