smoothwall

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by jomppa74, Dec 1, 2005.

  1. jomppa74

    jomppa74 Guest

    Onko kellään kokemusta/tietoa tms. Smoothwall-palomuurista
    http://www.smoothwall.org/ ?
    Olen yrittänyt asentaa sitä vanhaan koneeseeni siinä onnistumatta.
    Olen lukenut ohjeet läpi liian monesti ja asennus sekä asetukset yms. pitäisi olla oikein.
    Mutta kun sitten liitän kaapelit ja virran mitään ei tapahdu.
    Se ei mene tai päästä nettiin. Se on täysin jumossa. Kyllä se käynnistyy. Tulee sisäänkirjautuminen omilla tunnuksilla ja salasanalla, mutta siitä eteenpäin se ei mene.
    Missä vikaa?
     
  2. pkaksp

    pkaksp Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 10, 2005
    Messages:
    12,231
    Likes Received:
    53
    Trophy Points:
    128
    Viesti siirretty oikealle alueelle.
     
  3. Jusef

    Jusef Regular member

    Joined:
    Nov 20, 2004
    Messages:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kerran kaverin koneeseen tuo asennettiin ja asentamisen kanssa ei ollut juuri mitään ongelmia.

    Oletko varma että kummatkin verkkokortit on oikein tunnistettuja (smoothwall ei aina tunnista kaikkia vanhempia kortteja).Onko piuhat varmasti oikeat? Eli yksi crossover piuha koneiden välillä (vaikka uudet verkkokortit osaavat tuonkin itsestään jo kääntää). Ja pidä piuhat kiinni kun käynnistät koneen.

    Mene tunnuksilla sisälle ja kokeile pääseekö smoothwall nettiin. Rajaisi vähän ongelmia.
     
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Siis pääset kirjautumaan sisään (eli siis tunnuksesi toimii), hiukan epäselvästi sanottu, että mistä eteenpäin se ei mene...??
     
  5. jomppa74

    jomppa74 Guest

    Siis Smoothwall käynnistyy siihen asti kunnes tulee sisäänkirjautuminen.
    Sitten se ei hyväksy minun antamiani "käyttäjätunnusta ja salasanaa".
    Sanoo vain jotain "Incorrect login/password".
    Smootwall tunnisti molemmat verkkokortit(ihan uusia ja Realtek-piirillä).
    Ristiinkytketty piuha on muistaakseni kytkettynä ADSL-modeemiin ja palomuurikoneen toisen verkkokortin väliin.
    Se voi olla väärässä paikassa tietysti.
    Miten niiden piuhen pitää mennä oikein?
    Olen kyllä lukenut ohjeet, mutta en vain saa sitä toimimaan.
    Siis Smoothwall asentuu palomuurikoneeseen ja se tunnistaa verkkokortit.
    Ja asetukset olen laittanut suurinpiirtein niin kuin ohjeissa lukee (olen voinut tulkita ohjeita kylläkin ihan väärin).
     
  6. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Smoothwall:sta ei itsellä ole mitään tietoa / kokemusta, mutta koska viesti on tällä keskustelualueella kyseessä on mitä ilmeisimmin jokin n:stä linux-distrosta. Eli ongelma tässä näyttää olevan se, ettet pääse loggaamaan sisään. Olethan nyt varmasti triplatarkistanut että olet kirjoittanut käyttäjätunnuksen ja salasanan oikein? Ethän ole käyttänyt käyttäjätunnuksessa ja/tai salasanassa ääkkösiä? Ääkkösiä kannattaa yleisestiottaen välttää käyttäjätunnuksissa ja/tai salasanoissa, mikäli ei ole täysin varma merkistökoodauksien yhteensopivuuksista.

    Mikäli et pääse millään tavalla kirjautumaan sisään, jää jäljelle käytännössä kaksi toimenpidettä. Ensimmäinen (ja ehkä aloittelijan kannalta helpompi / turvallisempi) on asentaa järjestelmä kokonaan uudelleen. Toisena keinona voit jonkin LiveCD:n avulla muokata salasanan joksikin toiseksi. Eli käytännössä käynnistät koneen LiveCD:n avulla. Mounttaat sen kiintolevyosion jolle se smoothwall:n juuri on asennettu. Avaat /etc/shadow tiedoston & määrität sinne aiemman salasanan tilalle uuden haluamasi salasanan. Salasanat ovat md5 hashattuja /etc/shadow tiedostossa, jos korvaat siellä olevan salasanan, muista myös md5-hashata se uusi. Muokkauksen jälkeen unmounttaat kiintolevyn & käynnistät järjestelmän uudelleen. ([bold]Teoriassa[/bold] tämän pitäisi toimia. Itse en ole kokeillut toimivuutta, joten testaa siihenkatsoen..)
     
  7. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Todennäköisesti toi toimisi, mutta huomattavasti helpompi tapa on bootata LiveCD:ltä, mountata kiintolevy ja chroot:ata itsensä sisään tohon systeemiin ja yksinkertaisesti vaihtaa salasana...umount ja bootti...
     
  8. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Äh, aivan. Järki oli taasen jäässä ;)
     
  9. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Niin ja huomaathan että linuxissa a ja A on eri asia. Eli jomppa74 ei ole sama kuin Jomppa74.
     
  10. jomppa74

    jomppa74 Guest

    Olen asentanut tuon Smoothwaalin koneelle varmaankin yli kymmenen kertaa uudelleen, kun se ei ole toiminut tai käynnistynyt.
    Ja login/password kohtaan olen aina kokeillut erilaisia vaihtoehtoja:
    login: jomppa / j / jii
    password: 1 / j / vee
    jne.
    Eli mahdollisimman helpoilla ja lyhyillä tunnuksilla yritän kirjautua.
     
  11. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Siitä toki on aikaa kun itse olen SW:tä viimeksi käyttänyt(sw2b4), mutta silloin (tuskin on muuttunut kovin paljoa) siihen luotiin asennuksen aikana kaksi käyttäjää root ja setup. Noilla pystyi käyttämään purkkia ssh:lla ja käyttäjätunnuksella admin (rootin salasanalla?) webliittymästä, jos oikein muistan.

    Mutta lue manuaalit, ainakin käyttäjien ja salasanojen osalta, mielellään kokonaisuudessaan.
     
  12. Anadri

    Anadri Member

    Joined:
    Feb 13, 2005
    Messages:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    SIIS:

    Kehotteesta logataan sisään [bold]AINA[/bold] joko

    root
    [oma salasana] TAI suoraan

    setup
    [oma salasana]

    Selaimen kautta käytettynä voi käyttää tunnnusta

    admin
    [oma salasana]

    Huom, jos et ole määritellyt salasanoja, niin jätä tyhjäks.
    Mulla asennus ei mielestäni ole kysynyt omaa valinnaista käyttäjä tunnusta.
     
    Last edited: Dec 22, 2005

Share This Page