Softan asentaminen Kubuntulle ei onnistu ja Adept Manager antaa virheilmoituksen

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by cross74, Mar 14, 2008.

  1. cross74

    cross74 Member

    Joined:
    Apr 27, 2004
    Messages:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Juu eli olen Linuxin kanssa niin aloittelija kun vaan voi olla. Onnistuneesti sen asensin kuitenkin. Distro on siis Kubuntu ja haluaisin jonkunnäköisen virustorjunnan tuohon asentaa, eli KlamAV:ko tuo nyt oli minkä latasin. Kun purin KlamAV:n paketin, sen kansiossa sijaitsee tämmönen tiedosto "DoubleClickOrExecuteMeToInstallKlamaAV-0.42" kuitenkin kun tuon tuosta ajaa niin Konsole sanoo:
    "Clamscan binary missing... is ClamAV really installed?
    Press Return to close this window..."

    Joten jos joku voisi sanoa pystyykö Kubuntussa yleensäkään noin mitään asentamaan vai tehdäänkö kaikki Konsolen tai jonkun paketinhallinnan kautta? Adept Manager sitten sanoo minulle tämmöistä kun sitä yritän avata:
    "Another process is using the packaging system database (probably some other Adept application or apt-get or aptitude).

    Would you like to attempt to resolve this problem? No will enter read-only mode and Cancel to quit and resolve this issue yourself."

    Mitä tehdä? Kiitoksia jo valmiiksi jos joku suostuu neuvomaan.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Noin ei ohjelmia noudeta Linux:ssa. Ohjelmat asennetaan paketinhallintatyökaluilla, jolloin ne noutavat tarvittavat riippuvuudet ja asentuvat käyttövalmiiksi.

    Käytössäsi on todennäköisesti update-manager, joka on yksi päivitysohjelma. Koska jo käytössäsi on ohjelma, joka käyttää samaa tietokantaa kuin toinen asennusohjelma, ei yhtäaikainen käyttö voi onnistua.
    http://packages.ubuntu.com/gutsy/klamav
    Et tarvitse virustorjuntaohjelmaa, mutta sen saa asennetuksi mm.
    Code:
    sudo apt-get update; sudo apt-get install klamav
    Kannattaa ennenkuin jatkat Ubuntu/Kubuntun käyttöä lukaista Ubuntu tutuksi http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
     
  3. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Ennen kuin asennat jotain niin turhaa kuin virustutkan Linuxiin niin saanko udella miksi asennat sitä?
     
  4. cross74

    cross74 Member

    Joined:
    Apr 27, 2004
    Messages:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Siksi koska "olen Linuxin kanssa niin aloittelija kun vaan voi olla."
    Jostain olin lukevinani että jos Linuxia pyörittävä kone on samassa verkossa Windowsia pyörittävien koneiden kanssa, kannattaisi jonkunlainen virusohjelma laittaa. Jos siihen ei kerta minkäänlaista palomuuria tai virustutkaa tarvitse niin turha kai sita sitten on laittaa.
    Miksikäs Linuxille sitten edes tehdään virustutkia?

    ja LaLLi80, juylin viestissä lukee että et tarvitse virustorjuntaohjelmaa, voin kirjoittaa sen vaikka paperille muistiin, jos et enää tule asiasta mainitsemaan.
     
  5. cross74

    cross74 Member

    Joined:
    Apr 27, 2004
    Messages:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Muista tosiaan että tämä on ensimmäinen kerta kun Linuxia käytän ja että en välttämättä ole jaksanut lukea jotain kirjaa, jossa mainitaan tarvitseeko Linux virustutkaa :)
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Linuxille on olemassa virustutkia, koska Linux kone voi olla levittämässä Windows virusta esim sähköpostissa. Virus ei tartu Linuxiin, mutta eteenpäin välitetty saastunut viesti ei puhdistu ilman virus skannausta. Itse en spostin kanssa paljon kotona säädä joten tuo ei ole olennainen minulle.

    P.S. Voitko lähettää sen lapun mulle himaan? :)
     
  7. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Voihan sillä tutkalla skannailla tiedostoja ennen kuin niitä pistää johonkin windows koneeseen. Palomuuria ja virustutkaa ei juuri tarvita Linux koneessa. Tärkeintä on pitää softat ajan tasalla ja välttää niitä joissa tiedetään olevan tietoturva ongelmia.
     
  8. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Tarkennettuna vielä noihin edellisiin. Asenna virustutka jos:

    1. Räpläät samba- lähiverkon, eli tulostimien ja tiedostojen jaon koneiden välille, jolloin voit skannailla linuxin puolelta windows- koneita.

    2. Teet sähköpostipalvelimen (tuskin ikinä tulet tarvitsemaan). Voit tietenkin säätää virustutkan skannaamaan evolutionin tai thunderbirdin sähköposteja. Jos osaat olla edelleenlähettämättä epäilyttäviä exe- tiedostoja, on tämäkin ominaisuus turha. Itse näkisin sen lähinnä vastapuolen ongelmana.

    3. Asennat wine- ohjelmalla kaikenlaista moskaa koneelle. Pieni osa windows- madoista ja haittaohjelmista pyörii winellä mainiosti.
     

Share This Page