Softan asentaminen Kubuntulle ei onnistu ja Adept Manager antaa virheilmoituksen

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by cross74, Mar 14, 2008.

  1. cross74

    cross74 Member

    Joined:
    Apr 27, 2004
    Messages:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Juu eli olen Linuxin kanssa niin aloittelija kun vaan voi olla. Onnistuneesti sen asensin kuitenkin. Distro on siis Kubuntu ja haluaisin jonkunnäköisen virustorjunnan tuohon asentaa, eli KlamAV:ko tuo nyt oli minkä latasin. Kun purin KlamAV:n paketin, sen kansiossa sijaitsee tämmönen tiedosto "DoubleClickOrExecuteMeToInstallKlamaAV-0.42" kuitenkin kun tuon tuosta ajaa niin Konsole sanoo:
    "Clamscan binary missing... is ClamAV really installed?
    Press Return to close this window..."

    Joten jos joku voisi sanoa pystyykö Kubuntussa yleensäkään noin mitään asentamaan vai tehdäänkö kaikki Konsolen tai jonkun paketinhallinnan kautta? Adept Manager sitten sanoo minulle tämmöistä kun sitä yritän avata:
    "Another process is using the packaging system database (probably some other Adept application or apt-get or aptitude).

    Would you like to attempt to resolve this problem? No will enter read-only mode and Cancel to quit and resolve this issue yourself."

    Mitä tehdä? Kiitoksia jo valmiiksi jos joku suostuu neuvomaan.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Noin ei ohjelmia noudeta Linux:ssa. Ohjelmat asennetaan paketinhallintatyökaluilla, jolloin ne noutavat tarvittavat riippuvuudet ja asentuvat käyttövalmiiksi.

    Käytössäsi on todennäköisesti update-manager, joka on yksi päivitysohjelma. Koska jo käytössäsi on ohjelma, joka käyttää samaa tietokantaa kuin toinen asennusohjelma, ei yhtäaikainen käyttö voi onnistua.
    http://packages.ubuntu.com/gutsy/klamav
    Et tarvitse virustorjuntaohjelmaa, mutta sen saa asennetuksi mm.
    Code: