Sopivatko tietokoneen osat toisiinsa?

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by tuotevert, Jun 17, 2011.

1. tuotevert

tuotevert Guest

Eli olis budjettina max 1000e enkä mielellää ylittäis. Oman koneen rakennan rahan säästämisen vuoksi. Eli pelikone pitäis saada ja semmonen joka vetäis pelit hyvillä grafiikoilla, eikä tarvis ihan vuoteen - kahteen ostaa uusia osia.

Eli oon kattellu netistä osia mutten oo ihan varma tehoista ja yhteensopivuuksista, vaikka olen mielestäni tehnyt melko perusteellisia tutkimuksia ja koettanut saada hyvän koneen kokoon. Eli jos joku viitsisi katsoa pystyisikö näillä rakentamaan koneen, jos jotkut osat eivät sovi toisiinsa tai ovat huonot tai muuten vain huono hinta-laatusuhde toivon että oikaisisitte ja auttaisitte miestä mäessä.

Mitään osia ei ole siis vielä ostettu. Vanhassa koneessa on toki jotain mutta ne ovat kierrätyskamaa.

Eli laitan suoraan valmistajan, tuotteen nimen, hinnan ja linklä en voi laittaa näköjään kun olen uusikäyttäjä. Kaikki löytyy jimmspc-store . fi :stä. Voin laittaa repostina myöhemmin linkkien kera jos tarvis

Virtalähde: Fusion 550R ATX-virtalähde, 550W, 80Plus 60e

Kotelo: Asgard Gamer ATX-kotelo, Musta 47e

Emolevylle kaksi vaihtoehtoa: Asus M5A87, AM3+, AMD 870, DDR3, Core Unlocker, ATX 95e

tai AsRock P55 PRO/USB3, LGA1156, Intel P55, DDR3, ATX 100e

Näytönohjaimilla 2 vaihtoehtoa: Palit GeForce GTX 560 Ti, 1GB GDDR5, 2xDVI-I/HDMI, PCI-E
    220e

tai Asus GeForce GTX 560 Ti DirectCU II, 1GB GDDR5, 2xDVI/MiniHDMI, PCI-E 220e

DVD+RW Samsung DVD+-RW DL 22x, IDE, musta, bulk 25e

Muisti(RAM) A-Data 2x2GB, DDR3 1333MHz, CL9 38e

Prosessori: Core i5 2500K, LGA1155, 3.3 GHz, 6MB 189e

Kovalevyä en ole osannut päättää, jos sen viitsisitte katsoa sopivaksi, pelejä ja elokuvia musiikkia säilytän koneella aika paljon. Ajattelin kyllä ostaa ulkoisen kovalevyn elokuville myöhemmin.

En sitten tiedä vielä mitä äänikortteja saatan hankkia lisäksi, jne.

Eli sopivatko nuo nyt sitten keskenään ja onko siellä joku yli muiden suorituskykyjen tai joku taas reippaasti vanhempaa mallia. Tarkoitus ei ole saada graffoja täppiin joka pelissä mutta kauniit maisemat uusissakin peleissä ja sulava suorituskyky olisi havitteilla. Maksaa noin 900e nyt ja tuulettimia en tuohon listannut, koska ne on jo katsottu. Satasella voisi vielä nousta jos välttämätön pakko on.

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii nähdä vaivaa. :)

2. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Tuossa nyt suunnilleen samoilla osilla, mitä sulla oli valittuna. Virtalähteen vaihdoin laadukkaampaan ja emoksi laitoin sellaisen, jossa on sama kanta kuin prossussa. Vaihtoehdoistasi toinen on AM3+-kannalla, toinen 1156-kannalla ja oikea kanta tässä tapauksessa on 1155. Emossa on integroituna verkko- ja äänikortti, joten niitä et tarvitse erikseen. Tonnin budjetista on vielä aika paljonkin käyttämättä, ja jos koko tonnin haluaa käyttää, niin joko raakaa näyttistehoa (HD 6950/6970 tai GTX 570/580) tai sitten SSD nopeuttamaan konetta tai sitten sekä että. Jos aiot kellottaa, niin tehokkaampi prossujäähy. Tuon hintaisessa koneessa itse panostaisin myös koteloon. Jimsin valikoimista kallistuisin varmaan Fractalin Core 3000:n puoleen.

E: Typoja korjattu, ei näköjään pää toimi kunnolla enää tähän aikaan.
    E2: Emoksi on näköjään lipsahtanut mikro-ATX. Laita ATX-kokoinen tilalle: http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/Z68-PRO3?pid=1308384406128

Last edited: Jun 18, 2011
  3. tuotevert

tuotevert Guest

-

-Kiitos

Päädyin suosittelemaasi koteloon ja vaihdoin emolevyn ATX:än. Lopullinen summa on noin 765e ja vielä voisi jotain parantaa. Tuulettimet mukaan laskettuna summa olisi tässä vaiheessa 800e, mutta jos näet tämän koneen tehot riittäviksi niin en osta tällä hetkellä enempää koska pitäisi samalla katsella uutta näyttöä. Mutta jos nyt näet tarpeelliseksi paremman näytönohjaimen tai prossuntuuletinta voit pistää listaa. Kellottaa en aio näillä näkymin, mutta jos sen teen niin hankin tehokkaan tuulettimen prosessorille.

Onko tietokone nyt nopea ja pyörittää pelejä ongelmitta? Käyttöjärjestelmä on katsottuna, windows 7 home premium. Jos RAM:n pieni lisäys halvalla on mahdollista joka nopeuttaisi konetta niin se olisi ihan kelpo lisä jos näet tarpeelliseksi, kun näytät tietävän asiasta minua enemmän :)

Ja jostain luin, että kun ostaa tietokoneliikkeestä kokosetin kerralla voi pyytää ns "paketti tarjousta", että onko kokemusta tuollaisista ja millaisia tarjouksia voi odottaa? Ei koko hinnankaan maksaminen ongelma ole, mutta jäipä taannoin mieleen.

4. Gameson

Gameson Regular member

Trophy Points:
    46
    Ram ei nopeuta yhtään konettasi. 4gb on pelikäyttöön enemmän kuin riittävä. Gtx 560 jaksaa pyörittää nykyisiä pelejä melkein kaikkia täysillä grafiikoilla ja tulevaisuudessakin ei tarvi huolehtia kun ostaa pelejä.

Tarjousta voi toki kysyä, mutta epäilen vahvasti että antavat. Jimsillä oli muistaakseni myös sellainen käytäntö et antavat tarjouksia vain jos kone maksaa jotain 3k.

5. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    http://jimmspc.fi/takuu

Last edited: Jun 18, 2011
  6. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Tuulettimia et tarvitse lisää, koska kotelon mukana tulee jo kolme. Paketti on mielestäni hintaansa nähden tehokas, en itse ainakaan tiedä mitä vaihtaisin. Näyttis on loistava hinta-/laatusuhteeltaan, vaikka voihan aina tehokkaamman ostaa. Tuolla pelaa kuitenkin vielä todella pitkään. Alkuun pistäisin prossulle mukana tulevan vakiojäähyn. Jos se tuntuu äänekkäältä tai tehottomalta tai aiot kellottaa, niin osta sitten parempi.

Pelit pyörivät hyvin ja kone on suhteellisen nopea. Jos nopeammaksi haluaa, niin SSD pakettiin: http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/AGT3-25SAT3-60G?pid=1308411910193

7. tuotevert

tuotevert Guest

Kiitos kaikille vastanneille ja kiitos kun huomautit, että 3 tuuletinta tulee kotelon mukana, axu. SSD käyn ostamassa jälkikäteen jos näen tarvitsevaksi. Nyt vaan odottelen seuraavaa tilipäivää. Jos nyt on sattunut moka ettei jokin koneen osa kelpaa toisen kanssa, niin katsovatko he jo kaupassa niiden yhteen sopivuuden jos huomautan asiasta.
    Ja peli- sekä elokuvatarkoituksee tarkoitetuksi näytöksi onko suosituksia? mieluiten max parisataa euroa ja tuumia niin paljon kun hinnalla saa. hyvistä merkeistä en osaa sanoa. Nyt on LG näyttö joka on oikeastaan täys paska. HDM1 liitännät olisivat mukavalisä, jos hinta ei kauheasti nouse. enemmänkin rahaa tarvittaessa sijoitan näyttöön joten rohkeasti hyviä vaihtoehtoja. Kiitos jo tästäkin.

Sitten asiaan b, tämä nykyinen kone pitää outoa huminaa, ei kovin hiljaista eli epäilen kova levyä. Mitä enemmän sovelluksia kone ajaa sitä kovemmaksi ääni tulee. Tuulettimista ääni ei mielestäni tule koske olen pysäyttänyt ne sormellani ja ääni sen kun jatkaa, joten niiden laakereissa ei pitäisi vikaa olla. koneen olen putsannut sisältä, joten onko antaa enää neuvoja? Ääni ei ole mitenkään sietämättömän kova, mutta esim. yöllä kone on sammutettava että saa nukutuksi. Olen huomannut sen häiritsevän nyt muutaman kk verran. Asialla ei siten ole väliä mutta olisin antamassa konetta tutulleni, joka tarvitsee sitä vain netin selailuun jne perusasioihin.

8. tuotevert

tuotevert Guest

Itse ajattelin ostaa acerin 24" LED S242HLABID, 16:9, 1920x1080, 2ms, HDMI, Musta
    tai saman tuuman isompana. Pienemmän hinta 203e ja isomman 222e. kannattaako lähes 20e maksaa 1 lisätuumasta ja tarvitseeko sitä. HDMI on molemmissa.
    Kolmas vaihtoehto on acerin 24" TFT G245HABID, 16:9, 1920x1080, 2ms, HDMI/VGA, Musta, joka on vain 204e ja HDMI on myös tässä.

Lisäksi ajattelin ostaa ylijännite suojan 16e viisipaikkaisen. ja HDMI piuhan samalla. Olen kuullut et halpakin ajaa saman asian HDMI-johdoissa kuin hyvä ja että samaa kuparia se on eli en ainakaan nytten sijoita siihen paljoa. Hiiren ja näppäimistön katson joskus tulevaisuudessa ja nyt on ihan ok kaiuttimet jotka lähtevät vaihtoon varmaan tuossa joulun alla.

Share This Page