Spectra Linux ihmetyttää

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by mitäsny, Mar 19, 2005.

  1. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Asensin toiselle kovolle Spectran alkuper. CD:levyiltä. Onnistui. Mutta: ei tunnista äänikorttia (Realtek AC 97), ei tulostinta (Canon Pixma IP3000), ei skanneria (Canonin CanoScan 5000F) eikä webkameraa (Logitech QuickCam). Linuxilla ei kai ole ajureita näihin laitteisiin ? Lisämutta: yritin asentaa OpenOfficea paketin lisälevyltä. Ei onnistu. Tunnistaa Sonyn CDrom-aseman, mutta levy ei pyöri. Kun kirjoitan komentoriville /mnt/cdrom , aukeaa Konquerorin ikkuna, mutta sen mukaan cd on tyhjä, 0 kohdetta, 0 tiedostoa. Olen tutkinut levyä XP:llä, eikä se ole tyhjä. Siis edes cd:tä ei voi käyttää eikä siten asentaa OpenOfficea. Olen käyttänyt OpenOfficea vuosikausia Windowsilla. Ja taas ongelma: Sähköpostina on oletuksena Kmail. Se loi itse 28-merkkisen sähköpostiosoitteen. Kun lähetän ko. osoitteeseen hotmaililla postia, se lähtee, mutta saapunutta postia ei näy Kmailissa. Kmailista hotmailiin lähetetty posti ilmoitetaan lähteneeksi, mutta ei saavu perille. Ihmettelen, mitä teen käyttiksellä, joka ei osaa käyttää laitteitani, johon en saa asennettua OpenOfficea ja jonka sähköposti ei toimi. Olen kahlannut asennusoppaan sekä Ari Rantalan Linux-kirjan läpi- en löydä neuvoja. Ketokaa joku jotakin, kiitos !!!
     
  2. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    Last edited: Mar 19, 2005
  3. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    miksi juuri spectra linux ?
    oletko koittanut jotain muuta linuxia ?

    esim. näitä yleisimpiä
    mandrake
    fedora core
    suse

    ja yksi jännimpiä linuxeja joita olen kokeillut oli "winkkaria" matkiva
    xandros ... sopii esim. hyvin emännän koneeseen "winkkarin" tilalle
     
  4. mitäsny

    mitäsny Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Juu, totta on että Spectra on meikäläiselle toivoton, yritin sitä asentaa, koska oli valmis ostettu asennuspaketti. Nyt sain imuroitua, DVD:lle poltettua ja asennettua Mandrake 10.1:n. Vaikuttaa loogisemmalta, löytyy ohjeitakin, ei tarvitse kaikkea arvata. Sähköpostin asetuksia (Kmail) en kylläkään käsitä. Ilmoittaa, että sähköpostiosoite on väärä. En tiedä, mikä olisi oikea, esim- mitä kirjoitetaan @ merkin jälkeen ? Onko jossain luettelo sallituista salasanoista ?
     
  5. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    hmm.... siis ....
    eikös ne asetukset jotka siihen Kmailiin laitetaan
    ole määritelty palveluntarjoajalta (sonera , baana ,elisa)
    eli sinulla on varmaan joku ohjelappu missä ne sähköposti tilin tunnukset ja salasanat ja pop3 smtp osoitteet on määritelty
     

Share This Page