Asensin toiselle kovolle Spectran alkuper. CD:levyiltä. Onnistui. Mutta: ei tunnista äänikorttia (Realtek AC 97), ei tulostinta (Canon Pixma IP3000), ei skanneria (Canonin CanoScan 5000F) eikä webkameraa (Logitech QuickCam). Linuxilla ei kai ole ajureita näihin laitteisiin ? Lisämutta: yritin asentaa OpenOfficea paketin lisälevyltä. Ei onnistu. Tunnistaa Sonyn CDrom-aseman, mutta levy ei pyöri. Kun kirjoitan komentoriville /mnt/cdrom , aukeaa Konquerorin ikkuna, mutta sen mukaan cd on tyhjä, 0 kohdetta, 0 tiedostoa. Olen tutkinut levyä XP:llä, eikä se ole tyhjä. Siis edes cd:tä ei voi käyttää eikä siten asentaa OpenOfficea. Olen käyttänyt OpenOfficea vuosikausia Windowsilla. Ja taas ongelma: Sähköpostina on oletuksena Kmail. Se loi itse 28-merkkisen sähköpostiosoitteen. Kun lähetän ko. osoitteeseen hotmaililla postia, se lähtee, mutta saapunutta postia ei näy Kmailissa. Kmailista hotmailiin lähetetty posti ilmoitetaan lähteneeksi, mutta ei saavu perille. Ihmettelen, mitä teen käyttiksellä, joka ei osaa käyttää laitteitani, johon en saa asennettua OpenOfficea ja jonka sähköposti ei toimi. Olen kahlannut asennusoppaan sekä Ari Rantalan Linux-kirjan läpi- en löydä neuvoja. Ketokaa joku jotakin, kiitos !!!
http://www.raimokoski.com/ tuolla on paljon Spectra Linux 1.2sta ja listoja tuetuista laitteista ja ohjeita. EDIT: jos sattuisi olemaan niin ettei ole 1.2 versiota niin lataa ihmeessä ja vaihda siihen: http://www.raimokoski.com/download.shtml
miksi juuri spectra linux ? oletko koittanut jotain muuta linuxia ? esim. näitä yleisimpiä mandrake fedora core suse ja yksi jännimpiä linuxeja joita olen kokeillut oli "winkkaria" matkiva xandros ... sopii esim. hyvin emännän koneeseen "winkkarin" tilalle
Juu, totta on että Spectra on meikäläiselle toivoton, yritin sitä asentaa, koska oli valmis ostettu asennuspaketti. Nyt sain imuroitua, DVD:lle poltettua ja asennettua Mandrake 10.1:n. Vaikuttaa loogisemmalta, löytyy ohjeitakin, ei tarvitse kaikkea arvata. Sähköpostin asetuksia (Kmail) en kylläkään käsitä. Ilmoittaa, että sähköpostiosoite on väärä. En tiedä, mikä olisi oikea, esim- mitä kirjoitetaan @ merkin jälkeen ? Onko jossain luettelo sallituista salasanoista ?
hmm.... siis .... eikös ne asetukset jotka siihen Kmailiin laitetaan ole määritelty palveluntarjoajalta (sonera , baana ,elisa) eli sinulla on varmaan joku ohjelappu missä ne sähköposti tilin tunnukset ja salasanat ja pop3 smtp osoitteet on määritelty