Huomasin, että Kingston 120Gt V200 SSD:lle on ilmaantunut 8Gt:n ylimääräinen varaamaton osio, jota siellä aikaisemmin ei ollut. Levy ollut käytössä n. 10kk. Olen asentanut käyttiksenkin uudelleen koko levylle, mutta ei auta. Kokeilin formatoida sitä, mutta tuli ilmoitus: "Pyyntö epäonnistui I/O-laitevirheen vuoksi". Diskpartia kokeilin, mutta se ei näytä ollenkaan tuota osiota, joten sillä sitä ei saa pois. Olen kokeillut poistaa sitä myös EaseUS ohjelmalla, mutta ei lähde pois silläkään. Kaiken lisäksi minua ihmetyttää, kun osio näkyy, kuin olisi toisella levyllä. Katso kuva: Levy 0, 8Gt varaamaton osio. Levy 1, Järjestelmän varaama 100Mt ja sitten loput 111,69Gt käyttiksellä ja ohjelmilla. Koneessani oli tuon kuvan oton aikana ainoastaan tuo Kingstonin levy. Onko kenelläkään mitään käsitystä, mistä tuollainen on tullut ja miksi. Aikaisemmin käytin Intelin 80Gt:n SSD levyä, siinä tuota ei ollut. Mainitaan nyt vielä. Emolevy Asus P5Q, prossu Intel Core2Quad Q9650 ja Win7 käyttis.
Tuolla taitas asiasta olla jotain>> http://murobbs.plaza.fi/ohjelmat-kayttojarjestelmat-ja-ajurit/1037183-c-asemalle-lisaa-tilaa.html
Tuo 111.79 Gt on ihan oikea lukema 120Gt:n ssd:lle. Veikkaan että tuo kahdeksan gigan levy on jonkin oheislaitteen sisäinen muisti (hiiri?), tai koneen taakse unohtunut muistitikku.
lettaksen matikka ja veikkaus osui oikeaan, tuolla Kingstonin levyllä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Yllättävältä taholta tuli oikea vastaus. Kirjoitin nimittäin asiasta myös ClasOhlsonin asiakaspalveluun tekniseen tukeen, koska viime vuoden joulutarjouksesta ostin tuon kyseisen levyn sieltä. Sain sieltä seuraavanlaisen vastauksen: "Olen saanut kerättyä vähän lisää tietoa mystisestä osiosta eli kyseessä on emolevyn Marvell SATA controllerin tekemä osio. Tämä osio on otettu käyttöön esim. emolevyn päivityksen yhteydessä. Pystyt poistamaan SATA cotrollerin käytöstä BIOS:issa." Huomio (tuossa saattaa olla termivirhe, SATA kai pitäisi olla IDE controller) Otin kerran dataa talteen vanhalta IDE levyltä, jolloin biossiin oli jäänyt Marwell IDE [enable]. Muutettuani sen [disable] tilaan, tuo kummitusosio häipyi. Asia ratkesi, kiitokset ko. tekniselle tuelle!