SSD:n asennukseen liittyviä kysymyksiä

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Krisu97, Jun 12, 2013.

1. Krisu97

Krisu97 Member

Trophy Points:
    16
    Elikkäs, olen tässä lähipäivinä kuolannut SSD:iden perään ja ajetellut ostaakin moisen.
    Etukäteen kysyisin muutamia asennukseen ja käyttöönotton liittyviä kysymyksiä. (Tai toteamia, korjatkaa jos tekisin jotain väärin.)

Asennus; Kone pois päältä, nykynen kovo irti ja ssd kiinni. Biosista ahci ja buuttijärjestys cd-asemalle? Sitten normaali Windowsin asennus.

Aktivointi; Koska tuotekoodi sidottu emoon, aktivointi onnistuu nykyisellä win 7 prof -avaimella?
    Aktivoinnin joutunee tehdä puhelinsoitolla? Se on varmaankin joku microsoftin automaattivastaaja?
    Aktivoinnin suoritettua kovon aktivointi purkautuu? (Mikä ei kuitenkaan haittaa)

Lopuksi vielä kovo kiinni ja buuttijärjestykseen ssd ekaksi.
    Sitten vielä jotain hienosäätöä, netistä vaikkapa ohjeita.

Etukäteen jo isot kiitokset vastaajille!

Last edited: Jun 12, 2013
  2. Uppmas

Uppmas Active member

Trophy Points:
    58
    Kyllä.
    Kyllä.
    Ei. Ei.
    En ihan ymmärrä kysymystä, mutta image jää tuonne kovolle. Itse formatoisin ihan vaan luotettavuuden vuoksi.
    Joo.

3. Mummy

Mummy Active member

Trophy Points:
    66
    - Normaali käyttiksen asennus ilman Formatointia, jos se sitä ehdottomasti vaatii teese "Pikana"!
    - Riipuen emosta AHCI voi olla jo käytössä. AHCI ei ole siis vain SSD käyttöön.
    - Aktivoinnin joutuu tekemään puhelimitse jollei omista nettiyhteyttä. Windows tälöin antaa numeron ruutuun johon soittaa ja samalla koodin jonka kerrotaan vastaajalle, kun se sitä kysyy.
    - Kovo on tyhjennettävä SSD.n asennuksen jälkeen viimeistään tärkeistä tiedostoista jollekkin muistilaitteelle kuten äsken asennetulle SSD.lle ja senjälkeen tyhjennettävä kokonaan.
    -- Kahtalaitetta/asemaa ei saa olla saman avaimen alla.
    - lopuksi eheytys poispältä ssd.stä, ellei Käyttis jo sitä tehnyt.

Edit: Ensin on toki syytä hakea kaikki uudet ajurit USB tikulle, emon ja näyttiksen valmistajan sivuilta.

Esim: käyttis kyllä tunnistaa sennuksessa SSD asemasi mutta todennäköisesti se asentaa sille käyttiksen oman ajurin (tässä tapauksessa, "mAHCI" vuodelta 2006) eikä emon omaa, joka on sille suuniteltu ja ehkä ajantasalla.

Lan ajurit on ollut myös hankala saada suoraan käyttikseltä, Omissakokeuksissani (joutunut käytään toista konetta, koska ikäloppua optista cd,dvd,.. asemaa en enää asenna).

Last edited: Jun 12, 2013
  4. Krisu97

Krisu97 Member

Trophy Points:
    16
    Onko minun pakko formatoida nykyistä HDD:täni SSD:n asennuksen jälkeen?
    Mitä netistä olen SSD:n asennukseen liittyviä videoita ja juttuja katsellut, en ole kuullutkaan tuosta.

Tosiaan SSD:lle ladataan siis uudestaan ajurit, kaikki saanee netistä?
    Emo, näyttis, lan, mahdollinen äänikortti yms.

Huomasinkin, että mulla AHCI nykyäänkin jo käytössä.

E: Mulla OEM-lisenssi, tuskin on este asennukselle ja aktivoinnille?

Last edited: Jun 13, 2013
  5. Krisu97

Krisu97 Member

Trophy Points:
    16
    ^vastauksia?

(Pahoittelut tuplapostista.)

Last edited: Jun 22, 2013
  6. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    HDD:tä ei ole mikään pakko formatoida.

SSD:lle asennetaan käyttis ja ajurit kuten tavallisellekin kovalevylle, ne saa kaikki netistä valmistajien sivuilta (käytännössä kaikki tarpeelliset ajurit saa emonvalmistjan ja näyttisvalmistajan sivuilta).

OEM:n ei pitäisi tässä tapauksessa aiheuttaa ongelmaa.

7. ropo1

ropo1 Member

Trophy Points:
    16
    Itteni kans pitkän haaveilun jälkeen tilasin ensimmäisen ssd:ni Kingston ssdnow 300 60gb. Aluksi meinasin asentaa windowsin usb tikulta kun ei optista asemaa koneessani enää ole, mutta sitten löysin tämmösen linkin, jossa opastetaan kovalevyn kopioiminen ssd:lle. Ongelmana on että tuo ohjelma ei tunnu havaittevan ssd:tä, eikä se näy tuossa my computerissakaan kovalevyjen(2) vierellä. BIOS:sissa se näkyy ja tuo kingstonin toolbox -ohjelmakin sen tunnistaa. Saatta olla että olen sivuuttanut jotain oleellista, jonka kaikki tietää kun kyseessä on ensimmäinen ssd jonka kanssa olen tekemisissä

8. sardelli

sardelli Regular member

Trophy Points:
    38
    Windowsin "Oma tietokone"-ikkunassa ei näy varaamaton kovalevy. Windowsin asennusohjelma ei tunnista varaamatonta kovalevyä, jos asennusohjelma käynnistetään Windowsin työpöydältä.

- XP > Ohjauspaneeli > Suorituskyky ja ylläpito > Valvontatyökalut > Tietokoneen hallinta > Levynhallinta
    - Vista > Ohjauspaneeli > Järjestelmä ja ylläpito > Valvontatyökalut-kohdasta "Luo ja alusta kiintolevyosioita"
    - Win 7 ja 8 > Ohjauspaneeli > Järjestelmä ja suojaus > Valvontatyökalut-kohdasta "Luo ja alusta kiintolevyosioita"

Valitse varaamaton kovalevy ja hiiren oikealla napilla valitse "Uusi osio". Voit tehdä varaamattomasta tilasta yhden tai useamman osion.

Last edited: Jul 4, 2013
  9. ropo1

ropo1 Member

Trophy Points:
    16
    ah no niinpä tietysti, aina tullu windowsin asennuksen yhteydessä alustettua niin eihän sitä tämmöisiä muista. Kiitän

10. Maikhou

Maikhou Member

Trophy Points:
    16
    mitäs on tehtävissä kun mulla on kingston hyperX 3K 120gb ssd levy ja asennuksen jälkeen on silloin tällöin tullut bluescreeni, välilä viikottain, välilä jopa parin päivän välein? Kingstonin sivuilta en ainakaan uudempaa päivitystä tuohon löytänyt, mikä on ilmeisesti yleensä ratkaissut ongelmat. Nyt on firmware-versio 506ABBF0

11. rick79

rick79 Senior member

Trophy Points:
    193
    Ihan ekana ne BSOD:n tiedot talteen ja tutkit että johtuuko se ssd:stä vai jostain muusta.

12. Maikhou

Maikhou Member

Trophy Points:
    16
    tänään taas sen sinistä screeniä tuli mutta aikaa on ottaa ylös joku 5 sec ennenkö buuttaa joten en saanu mitään ylös. Itse kuitenkin olen aika varma että ongelmana on nimenomaan joku tähän uuteen kovalevyyn liittyvä kun se nyt on ainut mitä tohon koneeseen on vaihdettu..

Share This Page