SSH:n kanssa ongelmia

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by papsu, Sep 2, 2006.

  1. papsu

    papsu Member

    Joined:
    Sep 2, 2006
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Elikkä oon tässä yrittäny jo pari viikkoa saada toimimaan ssh:ta ubuntulle. Oon yrittäny kaikkia mahdollisia foorumien neuvoja mitä oon löytänyt, mutta eivät ole auttaneet. Tarkotuksena siis olisi, että esim koulussa pystyisin puttyllä loggaamaan omalle koneelle. Toisella kotikoneella(Windows xp) oon koittanu yhdistää ja läpi pääsi, mutta vain kotiverkon kautta. Ulkoisella ip:llä kun yrittää yhdistää, niin putty sanoo vain "error: Connection Refused"

    Joten osaisiko joku viisaampi kertoa, missä mahdollisesti voisi olla vika. Firestarterissa olen avannut portin 22 SSH:lle ja modeemista(ZyXel Prestige 660H-61) olen yrittänyt laittaa oikeat asetukset, että päästäisi läpi. Toivon, että joku jaksaisi auttaa koska tässä nimittäin palaa hiljalleen jo pinna :/ Kiitoksia jo etukäteen auttajille
     
  2. Neoncat

    Neoncat Member

    Joined:
    Feb 15, 2006
    Messages:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kai olet pistänyt sshd:n? (repossa taitaisi olla openssh-server nimellä)

    Kokeiles kirjoittaa

    nmap scan localhost

    Tuosta pitäisi nähdä kaikki avonaiset portit ulospäin koneeltasi.(Toki oletan että nmap löytyy koneeltasi myös :) ) Jos tuolla näkyy 22-portti varattuna ssh:lle, niin ongelma on silloin zyxelissäsi. Itse en ole tuota vehjettä käyttänyt, joten en voi neuvoa sen kanssa jos siinä on ongelmia.
     
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    monet palveluntarjoajat estävät palomuureistaan sisäänpäin tulevan liikenteen portteihin 1-1024. Virittele sshd käynnistymään vaikka portissa 2222.

    niin ainakin minulla toimi.
     
    Last edited: Sep 2, 2006
  4. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Muutoinkin mielestäni ssh on hyvä joko virittää johonkin muuhun porttiin kuin default-oneen tai sitten virittää kone hyväksymään tulevat ssh-yhteydet vain tietyistä verkoista (suomesta, koulun koneelta..). Ssh portissa 22, on varma tapa saada kiinalaiset ja korealaiset kiinnostumaan koneestasi :)
     
  5. papsu

    papsu Member

    Joined:
    Sep 2, 2006
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kokeilin tuota nmap scan localhost komentoa, mutta ei ollut ssh:ta listalla, joten poistin ssh-clientin ja serverin täysin ja asensin uusiksi. Sen jälkeen kun kokeilin uudelleen nmap scan localhost, niin näkyi ssh 22 portilla. Mutta kuten neuvoitte ettei 22 ole välttämättä parhain mahdollinen porttivalinta, niin vaihdoin sshd_configiin 2222 portiksi kuten neuvoitte. käynnistin ssh:n uudelleen, mutta sitten tuli taas ongelmia. nmap scan localhost komentoa kokeillessa huomasin, ettei siellä ollut enää minkäänlaista merkkiä ssh:sta tai 2222 portista.

    Elikkä jäikö multa jokin asetus nyt laittamatta vai miksi se katosi tuolta?
     
  6. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Kokeile joltain kaverin koneelta yhistää siihen, tai sitten kokeilet toiselta lähiverkon koneelta ULKOISEN ip:n perusteella yhdistää että kiertää netin kautta. Jos noin toimii niin koulussasi on varmaan proxy käytössä. Selviää esim. http://www.täälläeiolemitään.com ja jos siihen tulee Squidin tms virhesivu, on koulussasi proxy. Sitten vaan selaimen asetuksista kopioit proxyn osotteen ja portin Puttyyn ja vaihat proxyn tyypiks HTTP. Tämä ei toimi ainakaan omassa koulussa _mikäli_ sshd:n portti ei ole 22.
     
  7. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    viilaappas vielä /etc/services -tiedosto kohdalleen. Siellä on ssh:lle rivi jossa pitää ne portit laittaa kuntoon :)


     
    Last edited: Sep 4, 2006

Share This Page