eli miten pystyy mandrakessa (10.1) vaihtaa esimerkiksi ssh:n porttia. Kun koulussa on portti 22 blokattu (?) mutta 21 toimii. Eli olis ihan kiva kun sais yhteyden kotikoneeseen koulussa löysin googlettamalla vaan joitain englannin kielisiä ohjeita ja kun linux on muuten viel vähän hepreaa, ni eihän siitä mitään tullu.
Ainakin Gentoossa näin: käsittelyyn /etc/ssh/sshd_config, ja aika alussa näyttäsi olevan kohta #Port 22. Tuosta siis kommenttimerkki (#) pois ja porttinumero uusiksi. Sitten sshd käynnistetään uudestaan. Viisaammat korjatkoon tätä ohjetta
En tiedä mistä kyseinen tiedosto mandrakessa löytyy mutta muokkaa sshd_config tiedostoa haluamallasi tavalla. Olin näköjään liian hidas, SUSEssa tuo löytyy /etc/ssh/ hakemistossa.
jatkan tähän samaan aiheeseen: millä voisin editoida noita tiedostoja ilman grafiikkaa? picoa ei ainakaan tainnu olla (?)
*huh huh* miten joku pelkkä tekstieditori voi olla noin monimutkanen? aluks kesti vähän aikaa miten siin voi ees kirjottaa. nyt pitäs viel keksii miten voi tallentaa EDIT: Jes! keksin senkin oon aika haksor
mitenköhän se ssh olis pitäny/kuulunu käynnistää uudelleen? Ite tein välkkynä näin: shutdown -r 0 Mutta olen ymmärtäny, ettei linuxia pitäisi joutua käynnistelemään uudestaan. Mutta ei se onneks mua silleen haittaa