Stereoista vasen kanava sökönä

Discussion in 'Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista' started by mursu18, Apr 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mursu18

mursu18 Member

Trophy Points:
    11
    Omistan tuollaisen useita vuosia vanhan Grundigin Scenos 4400 2.1 -mikrokotiteatterisarjan, josta vasen kanava hiljeni vähän aikaa sitten. Aikani kokeiltuani huomasin, että vika ei ole kaiuttimissa, eikä vahvistimessa, sillä dvd- ja cd-levyiltä ääni kuuluu normaalisti kummastakin kanavasta. Kun ääntä yrittää kuitenkin scart-liitännän kautta ottaa tietokoneelta tai mp3-soittimelta, niin vasen kanava ei kuulukaan. Tuo scart-liitäntä on siis ainoa liitäntä, josta äänen saa ulkoisesta lähteestä vahvistimeen, ja vika on ilmeisesti liitännässä. Olen siis kokeillut kolmea eri RCA -> scart -adapteria ja kahta eri äänikortti-RCA-piuhaa, joten vika ei ole niissäkään.

Itse olen miettinyt kolmea vaihtoehtoa ongelman korjaamiseksi:
    1.ostan uudet stereot
    2.ostan viritinvahvistimen, käyttäisin toistaiseksi nykyisten stereoiden kaiuttimia, ja myöhemmin sitten ajan ja lompakon salliessa laajentaisin setin ihan täysiveriseksi kotiteatteriksi kunnon kajareineen
    3.korjautan vanhat stereot

Budjettini liikkuu 300-400 euron tietämillä, tarvittaessa voin hieman joustaa ylöspäinkin. En välttämättä itse pidä vaihtoehtoa 3 kovinkaan järkevänä, mutta haluan kuulla asiasta muidenkin mielipiteen.

Uusina stereoina voisi olla vaikkapa jokin Yamahan Pianocraft-sarjalainen, ne ovat käsitykseni mukaan melko hyviä tuotteita.

Jos kuitenkin päädyn uuteen vahvistimeen, tarvitsen hieman apua, sillä en ole juurikaan perehtynyt äänentoiston ihmeellisyyksiin. Saattavatko esimerkiksi vahvistin/nykyiset kajarit kärähtää, mikäli vahvari antaa tehoa 75 wattia ja noiden nykyisten kaiuttimien tehonkesto on jossain 30 watin tietämissä? En valitettavasti ole löytänyt etsinnöistä huolimatta ainakaan vielä tuon mikrosarjan käyttöohjeita, joista näkisi tarkan kaiuttimien tehonkeston ja impedanssin.

Mikä on siis mielipiteenne, mitä kannattaisi tässä tilanteessa tehdä?

Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page