Sunblade 2000 ja Solaris 10

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Puavo, Jul 8, 2010.

  1. Puavo

    Puavo Member

    Joined:
    May 12, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Onko jollekin tuttua...

    Haluaisin asentaa Ubuntun koneeseen, mutta en saa hommaa pelaamaan CDn kera. CD ilmaantuu ruudulle, joten sen kone tunnistaa.

    Olen Googlaillut kovasti, mutta en ole saanut apua.
     
  2. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Eikös noissa SunBladeissa ole UltraSparc -prossu? Uusimmat ubuntut ovat "x86" tai "amd64" -versioita ja ne ei sunbladeen tule yksinkertaisesti menemään, koska kyse on eri prosessoriarkitehtuurista.

    Tuorein ubuntu jonka SPARC-prossille löysin on 8.04.01.. http://cdimage.ubuntu.com/ports/releases/hardy/release/ubuntu-8.04.1-server-sparc.iso

    Ja en mene vannomaan, että tuokaan toimii tuossa SunBladessa.. ainoat viittakukset löysin vain vain Sun Fire -härvelille.
     
  3. Puavo

    Puavo Member

    Joined:
    May 12, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hmm... Ongelmani on oikeastaan se, kun Solarikseen ei saa meidän ääkkösiä näppäimistöön. Muutenhan tuo Solaris on ihan kiva käyttöjärjestelmä.

    Olen miettinyt myös siirtää kovalevyn tästä toisesta koneesta tuohon Sun Bladeniin, mutta ei taida sitten sekään onnistua, koska tässä on se kaikkien viimeisin Ubuntun versio.
     
  4. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
  5. Puavo

    Puavo Member

    Joined:
    May 12, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    No ei ole tietenkään pakko olla Ubuntu, mutta mikähän se tuo Debian on? Minulle ihan uusi juttu! Täytyypäs tutustua asiaan. Voiko sen ladata suoraan koneeseen, vain pitääkö sekin polttaa ensin levylle?
     
  6. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ubuntu pohjautuu Debianiin.. joten olettaisin, että niistä löytyy aika paljon samaa - en tosin voi varmaksi sanoa, sillä kokemukseni Ubuntusta rajoittuu 15 minsaan Kroatialaisessa nettikahvilassa! ;-D

    Oikein arvailit: linkkien takaa löytyvät kamat pitää poltella levylle (asennuslevyksi) ja siitä pistää asentumaan..
     
  7. Puavo

    Puavo Member

    Joined:
    May 12, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos sinulle Ysf noista vinkeistä ja linkeistä. Testaan hommaa kun vähän viilenee!

    Mutta perusongelma on jäljellä, miten saada homma pelittämään CD:ä käyttäen?
     
    Last edited: Jul 21, 2010
  8. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ensiksi käytä virta pois ja sitten käynnistele (virta pitää käyttää oikeasti poissa, pelkkä reboot ei ilmeisesti kelpaa). Käynnistyksessä taputtele 'stop' ja 'a' näppäinyhdistelmää, niin pitäisi tulla ns. 'ok propmpti': siihen kirjoittele 'boot cdrom'.. sillä pitäisi lähteä romppubuutti.

    jos tuo 'boot cdrom' ei toimi, niin siinä 'ok prompitssa' kokeilee sellaista kuin 'setenv boot-device cdrom'.

    Sitten kun on asentelut valmiina niin tuossa samassa "ok-propmptissa" pitäisi palata taas kovalevybuuttiin.. komentoina "boot disk0" tai "setenv boot-device disk0" (tai disk1, riippuen mihin sen liunxin asennat)
     
    Last edited: Jul 21, 2010
  9. Puavo

    Puavo Member

    Joined:
    May 12, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Juu, sen verran olen itsekin saanut selville, että tuo "Stop A" komento toimii, mutta se vain jos on Sunin oman näppäimistö. Tavallisesta näppäimistöstähän tuo Stop nappula puuttuu. Olen myös yrittänyt naputella delete nappulaa, F1 nappulaa jne, mutta kone vaan kieltäytyy käynnistymästä CD-aseman kautta.
     
  10. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Minun käsityksen mukaan Sunin koneet ei käynnisty rompulta ilman, että sen määrittelisi em. viesteissä tavalla buuttilaitteeksi.. ja ilman Sunin näppistä saattaa tuo olla hieman haastavaa.

    norminäppiksessä 'pause/break' (löytyy yleensä printscrn:n ja scroll lock:n vierestä) voisi olla se lähin 'stop' nappia vastaava. eli kokeilemaan 'pause/break - a'

    toinen ehdotus minkä löysin oli 'ctrl + pause/break'
     
    Last edited: Jul 23, 2010
  11. Puavo

    Puavo Member

    Joined:
    May 12, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Löysin myös minä yhdessä vaiheessa nuo, mutta koko näyttö vilkkuu vaan vähän aikaa ja kone käynnistyy sitten normaalisti. Alkaa näyttämään vahvasti siltä, että pitää hankkia tuo Sunin oma näppäimistö, muuten en pääse koneen kanssa eteenpäin.
     
  12. Puavo

    Puavo Member

    Joined:
    May 12, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Dodiin, kävin tuolla sivulla ja siellä oli monta vaihtoehtoa ja olin hieman ihmeissäni, mikä niistä pitää polttaa levylle. Valitsin alimmaisen, debian-update-5.0.5-sparc-DVD-1.iso mutta onko tuo vain päivitys, vai viimeisin versio koko hoidosta?

    Nyt kun sillä saisi vielä käynnistettyä koneen!

    P.S. Minulla on tässä toisessa koneessa Ubuntu ja poltin sen avulla ensimmäisen kerran DVD:n. Olen yhä otettu, ei mitään ongelmia!
     
    Last edited: Jul 30, 2010
  13. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    olettaisin, että mainitsemasi on 'vain päivitys' (olettaisin; sillä en ole itse tuota debiania sparkkiin asennellut!) ja 'debian-505-sparc-DVD-1.iso' olisi se millä pitäisi lähteä liikenteeseen..
     

Share This Page