Suojaamaton verkko

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by hennax, Aug 7, 2009.

  1. hennax

    hennax Guest

    Hei nettiwelhot,

    asun kerrostalossa, ja kannettavani löytää tällaisen "linksys"-nimisen suojaamattoman verkon johon voin yhdistää. Yhteys on todella nopea, Windowsin tila-ikkunassa näkyy nopeus on 54 Mbps. Mikä tällainen ilmainen verkko on? Uskallanko käyttää sitä pelkäämättä, että joku urkkii minua? Ja jos joku urkkii, niin mitä hän pystyy urkkimaan?

    Kiitos teille
    H
     
  2. Iguanodon

    Iguanodon Guest

    Talossasi on jollakin Linksys:n langaton tukiasema ja siinä suojaamaton langaton lähiverkko. 54Mbps on tuon langattoman lähiverkon nopeus, samassa lähiverkossa olevat koneet pystyvät teoriassa liikennöimään tuolla nopeudella. Internetin (adsl, kaapelimodeemi) nopeus tuo ei ole, eikä sitä tuosta voi päätellä.
    Kerrottakoon vielä että tietoverkon luvaton käyttäminen on rikos, eli jos et ole kysynyt lupaa tuon langattoman verkon käyttämiseen (vaikka onkin suojaamaton) niin sen käyttäminen on laitonta.
     
  3. hennax

    hennax Guest

    Hieno selvitys, kiitti,

    mutta miksi tämä "linksys" sitten ei laita verkkoaan suojatuksi?
    Toinen kysymys, kuinka kaukana tämä "linksys" saattaa sijaita? Voisiko se olla naapuritalossa?

    Vielä; olisiko mahdollista, että "linksys" antaa tarkoituksella olla verkkonsa suojaamaton päästäkseen urkkimaan muita?

    Kestä mua!
    H
     
  4. Gocom

    Gocom Active member

    Joined:
    Feb 24, 2006
    Messages:
    1,115
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Osa ei tiedä miten se tehdään, eivätkä edes tajua mikä suojatun ja suojaamattoman erot/hyödyt/haitat ovat.

    Miksi sitä murehdit? Sinun ei tule käyttää sitä. Vai menetkö sinä naapurien asuntoihinkin sisälle jos ovi ei ole lukossa...?

    Luultavammin se on suojattomana koska käyttäjä ei ymmärrä asian laitaa, saati sitä että muut käyttävät kyseistä verkkoa. Suojaamattomat verkot ovat kohtuu yleinen näky.

    Tietysti kaikki salaliittoteorioista aina houkuttelemiseen on mahdollista, huoh. Luultavammin yrittää lavastaa sinut massamurhan tekijäksi ja naapurin koiravarkaaksi.
     
    Last edited: Aug 7, 2009
  5. Iguanodon

    Iguanodon Guest

    Useimmat ei tiedä että langaton verkko pitää suojata tai sitten eivät osaa tehdä sitä. Salauksen päälle laittaminen tukiaseman hallinta ikkunasta vaatii jonkin verran tuntemusta langattomista verkoista ja yleensäkin asiaan perehtyneisyyttä. Monilla valmistajilla on erillaisia tapoja joilla salauksen saa päälle helposti esim. yhden napin painalluksella, mm. Buffalolla AOSS, Zyxell:llä OTIST. Näiden ongelmana vaan on että sekä tukiaseman että tietokoneessa olevan langattoman sovittimen tulee olla saman valmistajan valmistamia, mitä itse olen kavereille käynyt langattomia verkkoja tekemässä niin näin ei useinkaan ole.

    Tuohon tukiaseman sijaintiin veikkaisin että kun kerrostalossa ollaan niin tukiasema on 0-100m päässä.

    Voihan se olla mahdollista että joku yrittää "kalastella" avoimella langattomalla verkolla. Mutta kuka silloin onkaan rikollinen? Se kuka käyttää langatonta verkkoa luvattomasti vai se joka "kalastelee"? En tiedä miten laki menee mutta voisi olettaa että "kalastelijalla" on oikeus verkon omistajana tutkia omassa verkossaan olevia koneita, joku korjatkoon jos olen väärässä :)
     
  6. hennax

    hennax Guest

    Kiitos,

    ja varsinkin Iguanodonille asiallisesta ja hyvästä valaisemisesta!
    Joku toinen vaan keskittyi syyttelemään minua verkon varastamisesta, joka ei todellakaan ole tarkoitukseni. Pärjään kyllä hyvin mokkulani kanssa, mutta ihmettelin, mitä nämä muut verkot ovat!

    Silti kiitos kaikille! Nyt tiedän enemmän.
    H
     
  7. Viljis

    Viljis Regular member

    Joined:
    Dec 12, 2008
    Messages:
    1,188
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    48
    Niin, siis ei me syytetä sitä linksys-verkon omistajaa mistään verkon varastamiseen liittyvästä asiasta. Kyse voi olla siitä, että..
     

Share This Page