Suositeltavia suotimia?

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by Benares, Jan 12, 2009.

1. Benares

Benares Regular member

Trophy Points:
    26
    Minulla on mahdollisuus saada nippu suotimia vanhasta varastosta, tosin lähinnä vain UV-suotimia (pari skylight-tyyppistä). Lisäksi löysin yhden Sigma-merkkisen akromaattisen lähilinssin, jonka vahvuudesta en ole varma, mutta se lienee nettihakujeni perusteella 1,6-kertainen. Jotenkin minulla tuli sellainen käsitys, että sen voisi panna teleputkenkin päähän.

Ajattelin kysyä neuvoa suodinten käytöstä. Millaiset suotimet ovat tarpeellisia ja missä oloissa. UV-suotimia minulla on nyt yli tarpeenkin, mutta entäs pyöröpolarisaatiosuodin ja harmaasuodin? Kannattaako suotimia liittää joissain kuvaustilanteissa päällekkäin, ja mitä tällöin tapahtuu?

2. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    No UV-suodinta voi pitää paikallaan koko ajan, sillä käytännössä sillä ei nimestään huolimatta ole muuta järkevää tehtävää kuin suojata kameran linssiä. UV-suodin on huolettomampi ja halvempi puhdistaa ja vaihtaa uuteen kuin kameran linssi.
    Polarisaatiosuodinta voi käyttää kirkkaalla ilmalla heijastumien poistoon ja lisäämään värisaturaatiota ts. värit näyttävät täyteläisemmiltä. Huomaa että polasuodin on aina käännettävä oikeaan asentoon tilanteesta riippuen.
    Harmaasuodin käytännössä vain vähentää kameran linssiin pääsevää valon määrä. Hyödyllinen, jos haluat esim kuvata kirkkaassa säässä, mutta kuitenkin käyttää suurta aukkoa.

3. Benares

Benares Regular member

Trophy Points:
    26
    Kiitos vastauksesta, Teme! Perusasiat tulivat selväksi.

Pyöröpolarisaatiosuotimia on monenhintaisia ja kai -laatuisiakin. Olen harkinnut tätä: Dörr Pyöröpolarisaatiosuodin 55mm Digital high grade (hinta esimerkiksi Cyberphotossa 42 euroa). Onko laatu riittävä ja saisiko samanlaatuisia kenties halvemmallakin?

Harmaasuotimissa on erilaisia kertoimia, jotka kuvannevat valon läpäisykykyä. Minkä vahvuinen harmaus olisi suositeltavaa kirkaalla, aurnkoisella säällä talvella ja kesällä?

4. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    Puoliharmaasuotimet ovat ihan käyttökelpoisia, niillä on hyvä pienentää kirkkaan taivaan ja tummemman maan valoisuuseroa. Nuo toimii käytännössä parhaiten vain suorakulmaisina Cokinin, Leen yms. valikoimista. Itselläni on kahden aukon ja kolmen aukon versiot, eli noilla saa taivaan valotusta "pienennettyä" em. aukkoarvon verran.
    Toki muitakin värejä voi kokeilla, esim. puolisininen tai puolioranssi.

5. Benares

Benares Regular member

Trophy Points:
    26
    Suosittelisitko, Miss Blue, esimerkiksi tällaista harmaasuodinta:
    B+W Halvtonat gråfilter 55mm (501) 50% (0.3-2X), jota Cyberphoto mainostaa (esimerkkini viittavat liikeeseen, josta olen kenties tilaamassa muitakin tuotteita). Ovatko nuo Cokin tai Lee jossain mielesssä olennaisesti parempia? Miksi?

6. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Kannattaa varoa vinjetointia, jos käyttää useaa suodinta samaan aikaan. Varsinkin pyöröpolarisaatiosuotimen kanssa, jotka on usein aika paksuja.

Monet filtterit on tulleet hieman "tarpeettomiksi", kun niitä voi korvata valkotasapainon säädöillä, sekä photoshopissa. Polarisoivien suotimien korvaaminen ei tosin onnistu mitenkään järkevästi photoshopissa.

7. MissBlue

MissBlue Regular member

Trophy Points:
    26
    Noissa puoliharmaasuotimissa mun mielestäni ovat siinä mielessä parempia, että ne ovat suorakulmaisia ja niitä voi vapaasti siirtää suodinpidikkeessään ylös/alaspäin, jolloin värillisen/kirkkaan osan rajan saa justeerattua suunnilleen horisontin kohdalle (joka voidaan silloin sijoittaa kuva-alalle huomattavasti miellyttävämmin) eikä sitä tarvitse sijoittaa huonoimpaan paikkaan justiinsa keskelle kuvaa. Lee on jonkin verran Cokinia laadukkaampi, mutta myös selvästi hinnakkaampi, itse olen jo 25 vuotta pärjännyt Cokinin tuotteilla ongelmitta.

8. Benares

Benares Regular member

Trophy Points:
    26
    Kiitos vihjeestäsi, MissBlue! Löysin nimittäin siitä varastosta, josta edellä mainitsin, nivaskan myös noita Cokinin ervärisiä filttereitä. En aiemmin varastoa penkoessani älynnyt niiden arvoa.

Share This Page