Suse 10.3 - kumpi Desktop?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by trimixpc, Feb 18, 2008.

  1. trimixpc

    trimixpc Member

    Joined:
    Jan 14, 2008
    Messages:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hei,

    tiedän - ikuisuuskysymys. Kumpi on parempi ja näppärämpi: Gnome vai KDE.

    Itse olen käyttänyt Suse 10.0 / Gnomea noin 1,5 vuotta. Suhteellisen tyytyväinen olen siihen ollut, mutta jotkut jutut ei aina mene aivan loogisesti. Lähinnä olen joutunut koavsti tappelemaan Ylen ja MTV3:n sivujen videoitten kanssa. MPlayer ei ole kovin kivuttomasti toiminut Firefox:in (2.0) kanssa, jotain liitännäisongelmia on ollut. DVD:t ja Videot yms. tekstityksineen sain helposti toimiaan. kone oli muuten IBM T23, jossa mm. langaton verkkokortti toimi kerrasta (samoin kaiki muut Ibarin toiminnot).

    Nyt tuli tilaisuus aloittaa alusta, kun kannettava hajosi ja asennukset teen puhtaalta pöydältä (kannettavaan ja desktop koneeseen). Win XP:n joudun myös laittaamaan, vain yhden "korvaamattoman" ohjelman takia (ei pyöri Winessä). Muuten käytän konetta tekstin- ja kuvien käsittelyyn, surfaamiseen, video ja DVD:n katesluun jne. Kumpaa siis ehdotatte.... Gnome vai KDE. Live CD:llä kokeiltaessa ei oikein saa mitään käsitystä esim. kummassa noitten asetuksien ja muiden virityksien tekeminen on näppärämpää tehdä). Mielummin teen asetukset graafisesti, mutta kyllä ne tarvittaessa menee tekstiedotorilla - pitkin hampain.

    Ja kummassa desktop-distrossa on periaatteessa "kaikki pienen toimiston tarpeelliset" jutut valmiiksi mukana?


    Ja onko Suse huonompi kuin muut. Pitäiskö vaihtaa distroa?


    Kiitos mielipiteistänne - nämähän ovat pitkälti mielipideasioita.
     
  2. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Itse olen aina ollut KDE miehiä, se kun on omasta mielestäni ylivoimaisesti paras. GNOME ei toimi niin kuin haluaisin sen toimivan ja asetuksia saa etsiä, yleensä niitä ei sitten olekaan graafisesti saatavilla.

    GNOME:sta en tosiaan tiedä, kun en käytä, mutta KDE:ssä tulee KOffice (joka tosin korvautuu aina OpenOfficella.)

    Jos SUSE on tähän asti toiminut hyvin, miksi lähteä vaihtamaan?

     
  3. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    totem-plugin voi auttaa.

    vmware, virtualbox tai jokin muu vastaava helpottaa elämää huomattavasti. Ei tarvitse käynnistää konetta uudelleen vain yhden ohjelman käyttämistä varten.

    Jos tilaa löytyy asenna molemmat työpöytäympäristöt. Itse olen käyttänyt KDE:tä, ja tulen sen kanssa toimeen hyvin. Gnome on asennettuna mutta en sitä käytä oikeastaan ollenkaan.

    niimpä
     
  4. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Todellakin ikuisuuskysymys. Itse olen käyttänyt molempia paljon ja en vieläkään osaa päättää kumpi on parempi. Itselläni kuitenkin gnome ehkä ollut aavistuksen verran enemmän käytössä. Molemmat toimii.

    Itse olen käyttänyt firefoxin kanssa mediaconnectivity pluginia. Kannattaa asentaa se ja käyttää sen kanssa vaikka vlc-playeria, mplayeria tai jotain joka käyttää mplayerin engineä. Kokeilee mikä player tuntuu parhaimmalta. Itselläni toiminut todella hyvin vlc ja näyttää hyvin ainakin ylen videot. Tuossa on vielä se etukin, että saat videon erilliseen ikkunaan, jolloin voit jatkaa surffaamista rauhassa.

    Kannattaa pysyä susessa jos toimii hyvin. Itse olen aina pitänyt susea enemmänkin KDE distrona kuin gnome distrona. Mutta jos gnome toimii niin mikä ettei.

    Tietenkin jos intoa ja kiinnostusta riittää, niin kyllähän sitä muitakin distroja voi kokeilla. Itselläni mint-linux toiminut todella hyvin. Helppo asentaa ja käyttää.
     
    Last edited: Feb 18, 2008
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    En käytä aktiivisesti kumpaakaan, vaan sitä kolmatta työpöytäympäristöä (PC:ssä) eli XFCE4. Ja tarvittaessa vain jotakin X-manageria.
    Käytän molempien työpöytien ohjelmia suvereenisti, sen mukaan, mikä mielestäni on sopivin kulloiseen käyttötarkoitukseen. Siis tunnustaudun tyypilliseksi sekakäyttäjäksi.
    Vaikka jotkin jakelut tukeutuvat vain tiettyyn työpöytään, on yleensä saatavilla sovellutusohjelmia, jotka kuuluvat siihen toiseen työpöytään. Ehkäpä juuri siksi, että kukin käyttää ohjelmistoja, joihin on mieltynyt. Mukava syödä rusinat pullasta rajaamatta ohjelmistoja. Kun konetehoja ja kovalevytilaa riittää, sekakäyttö ei ole ongelma.
    Lähtökohtana ei tarvitse edes kumpaakaan (KDE/Gnome) työpöytäympäristöä asentaa kokonaan, sovellustusohjelmia varten tarvitaan vain tarvittavat osat työpöydästä (eli yleensä joukko kirjastoja, jotka asennettaan "automaattisesti", jos jakelun paketinhallinta huolehtii myös riippuvuuksista, ja ne ylipäätään ovat tarjolla).
     
    Last edited: Feb 18, 2008
  6. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Gnome työpöydän kyllä avaan, mutta ohjelmat tulee käynnistettyä terminaali-ikkunasta.

    Kuusivuotiaskin on oppinut käynnistämään xine:n tuolta terminaali-ikkunasta kun ei muuta tapaa ole kerrottu.
     

Share This Page