Suse 10 ja verkko-ongelma.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by exlex, Mar 22, 2006.

  1. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulla on Susen kanssa seuraavanlainen ongelma.
    Eli ongelma on verkkokortin kanssa kun yritän saada yhdeyden nettiin. Ongelma tulee kun olen käynnistänyt Susen, kirjautunut sisään ja tämän jälkeen laitan vasta verkkopiuhan kiinni koneeseen. Kone ei ota automaattisesti yhteyttä nettiin? Olen kytkenyt asetukset mielestäni päälle, että yhteys otetaan kun johto laitetaan kiinni. Ulos kirjautuminenkaan ei korjaa ongelmaa, vaan koko kone on käynnistettävä uudellee tai verkkokorttia pitää käydä penkomassa Yastilla ja sitten tallentaa asetukset uudelleen.

    Koneessani on myös Wlan-kortti joka on Eth1 ja normaali verkkokortti Eth0.

    Kun katson Kinternet-internet toolia silloin kun verkkoyhteys toimii interfacen kohdalla Eth1 kohdalla ei ole rastia, kun taas jos laitan verkkopiuhan jälkeenpäin kiinni niin siinä on rasti ja sitä ei saa pois.

    Kertokaa mitä teen? Pahoittelen jos tämä on tälläinen amatööri kysymys. : )
     
    Last edited: Mar 23, 2006
  2. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hmm.

    Eikö kukaan osaa kertoa miten saan tuon netin pelaamaan sillain ettei aina tarvi mennä Yastin kautta nettiin. Vika on kumma koska netti toimii aina kun menen Yastiin ja käyn verkkokortin asetuksissa ja tallennan niin netti rupeaa pelaamaan heti mukisematta. Nyt voin jo valita eth1 tai eth2 ja sen jälkeen öaitan Dial In mutta sitten Check Connection välilehteen tulee error juttu.

     
  3. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kokeile komentaa

    /sbin/rcnetwork restart
     
  4. Janzek

    Janzek Member

    Joined:
    Sep 2, 2002
    Messages:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on myös tuon Suse 10 kanssa ongelmia verkkoyhteyden kanssa... muuten se tuuntuu pelaavan hyvin. Olen siis koittanut vasta liveä, eli en ole vielä asentanut sitä.

    Ihmettelin ensin, kun en saa kaverin ohjeiden mukaisesti nettiä toimimaan. Sitten huomasin ADSL sovittimesta, että "ethernet" valo ei palanut, joten vika oli verkkokortissa. Sitten kävin säätämässä sitä YAST:n kautta ja se alkoi pelaamaan. Siltikään en saanut nettiä toimimaan.

    Ao. linkistä voitte nähdä mitä terminaalissa lukee.
    http://koti.mbnet.fi/janneke/Tekstit/linux.txt

    Ilmeisesti tuohon IP kohtaan kaatuu tuo? Olen vielä aloittelija Linuxien kanssa, niin en oikein osaa säätää kaikkia oikein, varsinkin kun on tottunut Windowsia käyttämään viimeiset 11 vuotta.
     
  5. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kokeile näin
    su -c "rcnetwork restart"
     
  6. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hmm. Joo kummaa. Sain tosiaan toimiin tuon verkkokortin nyt kun kokeilin komentaa suoraa tuota verkkokorttia. Mitenhän saisin toimiin tuon sillain ettei tarvitsisi aina mennä tuonne shelliin, vaan laite rupeisi toimimaan aina suoraan.
     
  7. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    eiköhän sen komennon, jolla kortti lähti tulille, voi kirjoitella /etc/rc.d/rc.local tiedostoon?

     
  8. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Pitääkö tuo tiedosto luoda kun en löydä tuollaista tiedostoa itseltäni. Olisiko Susessa se eriniminen?
     
  9. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    /etc/init.d/rc?.d/boot.local. missä ? on ns "initlevel". eli jos X hyppää suoraan tulille, niin initlevel on 5 ja tiedosto jota muokkaat on /etc/init.d/rc5.d/boot.local. Jos käytät järjestelmää merkkipohjaisen niin initlevel on 3 ja tiedosto /etc/init.d/rc3.d/boot.local

     
    Last edited: Mar 27, 2006
  10. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Toimiiko verkko jos verkkopiuha on kytkettynä käynnistyksen aikana?

    Kokeile muuttaa asetusta YaST -> Verkkolaitteet -> Verkkokortti

    Yleinen

    "Laitteen käynnistys"

    valitse parhaiten itsellesi sopiva vaihtoehto

    "Käynnistyksen yhteydessä / kytkettäessä kaapeli / kuumakytkettäessä / käsin /ei koskaan"

    ja laita rasti "Käyttäjän ohjaama"
     
  11. Rochefort

    Rochefort Member

    Joined:
    Aug 17, 2005
    Messages:
    50
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Laitanpa jatkoks tähän ketjuun, jos joku osais auttaa.

    Eli Suse 10 ja Abit IC Plus IP1000-verkkokortti (integroitu Abit AX-8 emoon). Asennuksessa Yast löytää kortin, mutta ilmoittaa ettei sille ole ohjainmoduulia ja että se on ehkä käännetty suoraan ytimeen. Tiedän noin suurinpiirtein mitä tuo tarkoittaa, mutta se tieto ei paljookaan lämmitä, kun ei tiedä miten jatkaa.
    Millä saisin verkkokortin toimimaan, nyt se ei inahdakkaan. Olen koittanut käyttää DHCP:tä ip:n hakuun ja määrittänyt kaikki asetukset manuaalisesti, kumpikaan ei auta. Windowsissa kortti toimii ilman kummempia kikkailuja.

    Linuxin kanssa olen täys nyyppä, eli kaipaisin ohjeita mallia rautalanka ja hidas kerronta..
     

Share This Page