Suse 9.3 ja ohjelmien asennus

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by intelman, Aug 2, 2005.

  1. intelman

    intelman Member

    Joined:
    Jul 29, 2005
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Otin käyttööni kakkoskäyttikseksi Susen 9.3:n. Olen aiemminkin käyttänyt Linuxeja mutta melko tavalla olen vielä aika rookie. Erilaiset komennot on tuttuja, samoin ymmärrän Linuxin hakemistorakenteen (jota monet on pitäneet sekavana) ja moni muukin asia Linuxista on kokeilujen myötä tullut tutuksi.

    Mutta nyt asiaan...=) eli ajattelinpa että olisi tietty mukava asennella Linukankin puolelle jotain ohjelmia ja kokeilla vähän millaisia ne ovat. Hain kokeilun vuoksi Lmulen, joka oli source pakettina.

    Purkasin paketin koneelle ja tutkin sen INSTALL tiedostosta, että miten asennus tapahtuu. En nyt tässä yhteydessä sana sanasta muista miten siellä luki mutta se kai on sivuseikka. Joka tapauksessa ./configurea siellä käskettiin laittamaan ja tällaista.

    Mutta yllättäen ilmeni erroria! Tutkin asiaa ja ymmärsin, että C-kääntäjässä on jokin virhe tai sitä ei löydy. Eli en siis onnistunut kääntämään Sourcea (sanotaan vaikka näin).

    Joten pitemmittä puheitta...voisiko nyt joku viisas Linuxguru =) kertoa minulle n00bille että miten ohjelmien asennus Linuxissa tapahtuu. Jostain luin, että manuaalisesti kääntäminen olisi se vihoviimeinen vaihtoehto mutta mitäs ne muut vaihtoehdot sitten olisivat???

    Muuten Suse on kyllä asiallinen ja siitä löytyykin lähes kaikki tarvittava mutta jotain sinne olisi kiva asentaa vielä lisääkin...

    Kiitos avusta jos sellaista saan!!
     
  2. Jannejt

    Jannejt Moderator Staff Member

    Joined:
    Feb 10, 2005
    Messages:
    5,045
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    118
    okei.. eli kokeiles asentaa yastilla paketti [bold]gcc[/bold] niin ainakin C-kääntäjä on kunnossa.. erroria voi tulla kyllä sitten muitakin..
    http://koti.mbnet.fi/tools/yast_source.html
    tuolla on [bold]lunixin[/bold] tekemät ohjeet miten yastiin saa lisättyä ohjelmalähteitä.. ohje on vielä 9.2:lle mutta nuo samat linkit toimivat kyllä, kunhan vain vaihtaa 9.2 >> 9.3.. eli ton ohjeen mukaan lisääs tälläset lähteet:
    Packman
    ftp.gwdg.de linux/misc/packman/suse/9.3/

    Guru
    ftp.gwdg.de pub/linux/misc/suser-guru/rpm/9.3/
    noilla kahdella saa jo jotain lisää yastin ohjelmatarjontaan..

    no jos käytät binääridistroa kuten suse etkä sorsa-distroa kuten gentoo niin on huomattavasti helpompaa asentaa .rpm -pakettina suseen ohjelmat tai yastilla kuin lähdekoodista..

    mutta tässä nyt muutama lähde ohjelmille ja tohon C-compiler-erroriin paketti mikä pitää asentaa.. itse käytän gentoota joten toi suse ei kamalan tuttu ole, joten neuvokoot paremmin tietävät lisää :D
     

Share This Page