Suse 9.3 suomeksi?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Jammy_X, Aug 15, 2005.

  1. Jammy_X

    Jammy_X Regular member

    Joined:
    Jun 13, 2005
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli tällästä vaan tässä kysyn että saako ton Suse 9.3 suomeksi mitenkään eli onko siihen olemassa pakettia?
     
  2. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  3. Jammy_X

    Jammy_X Regular member

    Joined:
    Jun 13, 2005
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ja sitten jos joku viittis neuvoa etta miten saisin sen asennettua? kun olen ihan uusi linux kayttaja, vai olisko jotain parempaa linuxia mulle? joka olis suomeksi kenties?
     
  4. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Lataa paketti

    http://koti.mbnet.fi/tools/yast_source/RPMS/noarch/yast2-trans-fi-2.8.2-131.noarch.rpm

    kun se on ladattu klikkaa sitä pakettia "Install Package with YaST" anna pääkäyttäjän(root) salasana ja se asentuu

    asenna myös kde3-i18n-fi jos käytä KDE:tä

    Avaa YaST2 -> System -> /etc/sysconfig Editor

    tuolta kohta System -> Environment -> Language

    Laita RC_LANG kohtaan fi_FI.UTF-8 tai fi_FI@euro seuraavan käynnistyksen jälkeen SUSE on niin suomalainen kuin se tällähetkellä voi olla.
     
  5. Jammy_X

    Jammy_X Regular member

    Joined:
    Jun 13, 2005
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No mä tein just tollain ku sanoit niin sitten ku käynnistin uudestaa niin se ei enään mene sinne suseen sisälle tulee vaan se kirjautumis ruutu ja sit ku oon laittanut salasanan ja painanut entteria niin sit se tilttaa siihen mitäs nyt?
     
  6. EpiSodi

    EpiSodi Member

    Joined:
    Oct 6, 2003
    Messages:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    On parempi linux! Kokeile Ubuntua... Sehän on kyllä vaan mun mielipiteeni...
     
  7. pihlis75

    pihlis75 Guest

    Ubuntua...

    Suosittelen myös, jos aloittelia.
     
  8. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Onks se paremmin suomennettu vai miks siihen pitäis vaihtaa. Oon koittanu ubuntua ja kyllä se suseen verrattuna näyttää lähinnä kivikautiselta, mutta täähän on vaan mun mielipiteeni

    Kokeile käynnistää failsafe tilaan se alimmainen vaihtoehto boot valikossa. Kirjaudu (käyttäjä ja salasana ja kirjoita startx. Yleensä noi tommoset johtuu jostain jota on viimeksi tehny, niin koita muistaa jos joku meni väärin.
     
  9. Jammy_X

    Jammy_X Regular member

    Joined:
    Jun 13, 2005
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Dodiin eli vihdoinkin sain tämän susen toimimaan ja vielä suomenkielisenä..:D kiitos vaan neuvoista "lunix"

    Ja vielä semmonen homma että mites noita ohjelmia asennetaan asentaako tää automaattisesti vai??
     
  10. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    http://koti.mbnet.fi/tools/yast_source.html

    Katso tuolta ohje kuinka lisätään asennuslähteitä. Jos asensit tuon ilmaisen ladattavan version, voit lisätä senkin ftp:nä ei tarvitse enää vaihdella levyä sisään aina kun tarvitaan jokin kirjasto jota ei jo ole asennettuna järjestelmään.

    Asennuslähteeksi ainakin Packman niin saat multimedia ominaisuudet toimimaan.

    Asenna ohjelmat käyttäen YaST2 -> Software -> Install and Remove Software

     
    Last edited: Aug 17, 2005
  11. oieeeeeee

    oieeeeeee Guest

    Yast on mainio ohjelmien asennuksessa, mutta myös konsolia kannattaa opetella käyttämään.
    Paketin asennus: Kirjoita konsoliin 'rpm -i paketinnimi.rpm'
    Lisäohjeita käskyyn 'rpm': Kirjoita konsoliin 'man rpm'
     
  12. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos kaikkia paketin tarvitsemia kirjastoja/ohjelmia ei ole asennettu, niin rpm ei ole mitenkään informatiivinen työkalu. Kun käyttäjä on yrittänyt asentaa ohjelmaa rpm:llä eikä siinä tunnu onnistuvan, ja vihdoinkin lukee tuon man rpm ja löytää sieltä maagiset force ja nodeps komennot, rpm-hell on valmis.

    Eli kun <LISÄÄ HALUAMASI JAKELU> on käytössä kannattaa käyttää järjestelmän omaa pakettienhallintaa, aina, jos ohjeissa ei toisin mainita. Niin joo 'yast' on myös konsoliohjelma(ncurses).

    Jos tietää mitä on tekemässä, asennuslähteet ovat lisättyinä ja toiminnassa, 'y2pmsh' on kätevä konsoliohjelma tuohon ohjelmien lisäämiseen/poistamiseen/yms.
     
  13. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Konsoliin voi myös kirjoittaa roottina yast -i paketin nimi ja yast ratkoo riippuvuudet ja asentaa paketin.
     
  14. Jammy_X

    Jammy_X Regular member

    Joined:
    Jun 13, 2005
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mä en oikein ymmärtänyt tota juttua et miten mä saan jotkut ohjemat tonne yast:tiin että ne voi sitten sieltä asentaa...eli minkä tiedoston otan sieltä hamistosta ja muuta... muuten voitteko kertoa mulle ihan tarkat ohjeet miten saan toimimaan msn messengerin siinä..vaikka jonkun emulaattorin kautta ku nämä linuxin omat ei toimi ku ne ei käytä HTTP porttia eli 80 ku täällä asuntolassa on kaikkio muut portit näköjään blogattu
     
  15. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/suser-gbv/rpms/SuSE_9.3/ Tuolta imuroit amsn-0.94-0.gbv.1.noarch.rpm se on msn messenger klooni.Kun oot saanu imuroitua klikkaa pakettia hiiren oikealla ja valitse actions>install whit yast.

    Kirjoitat vaan ohjelman nimen siihen hakukenttään ja yleensä löytyy. Niitä devel paketteja ei tarvitse asntaa jos et rupee ite kääntään sorsista. http://amsn.sourceforge.net/index.php siinä vielä amsn:n kotisivu.

    Vielä jos englanti taipuu niin tossa miten ja mistä paketteja asennellaan:http://opensuse.org/index.php/YaST_package_repository
     
    Last edited: Aug 20, 2005
  16. Jammy_X

    Jammy_X Regular member

    Joined:
    Jun 13, 2005
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kuuleppas ku nyt tuli semmonen ongelma että kuulin ja sain todetakkin että koulu palomuuri on blogannut portteja vähän niin ei tämä FTP toimi..eikä paljon mikään muukaa ohjelma..hyvä kun mese toimii..joten kuten..ku olen täällä koulun asuntolassa...täällä on aivan paska netti.

    eli ei olisi mitään muuta mahdollisuutta.. saada ohjelmia asennettua?
     
  17. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Vaihda ftp -> http:ksi

    http
    ftp4.gwdg.de
    pub/linux/misc/suser-gbv/rpms/SuSE_9.3/
     
  18. Jammy_X

    Jammy_X Regular member

    Joined:
    Jun 13, 2005
    Messages:
    311
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin vielä semmosta että miten saan asennettua tar.gz päätteiset ohjlmat?
     
  19. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    1. tar -xvzf ohjelma.tar.gz
    2. cd ohjelma
    3. ./configure && make && make install

    Kolmosessa pitää olla admin oikeudet.
     
  20. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    Elikkä jos ketjuttamalla (ite kutsun siks, en tiiä onko virallinen nimitys :)) halaut tehä niin oikee rimpsu menis näin:

    3. ./configure && make && su -c 'make install'
     

Share This Page