Suse ja xp rinnakkain

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by eftu, Apr 30, 2005.

  1. eftu

    eftu Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    165
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulla on koneessani sekä Suse että win xp, ongelmana on se että win xp on irtisanoutunut(jälleen kerran). Kumpikin järjestelmä on minulle välttämätön, ja nyt pitäisi saada asennettua xp uudelleen. Kun laitan xp cd:n sisälle ja koitan tehdä korjausasennuksen, kone sammuu. Jos koitan mennä vikasietotilaan, kone käynnistyy uudelleen. Windows ei käynnisty. Mutta kun koitan uudelleen asentaa wintoosan cdltä, tulee ilmoitus "asennus tutkii tietokoneen laitteistoa", tämän jälkeen näyttö menee mustaksi ja mitään ei tapahdu. Miten siis asennan win xp:n uudelleen. Tietokoneessa ei ole vikaa, ja Suse pitäisi saada jätettyä koneeseen. Molemmat käyttöjärjestelmät ovat välttämättömiä. Kiitos.
     
  2. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Voit formatoida winxp osion ja asennat xp:n uudelleen samalle osiolle. Kun windows on asennettu, laitat SUSEn levyn sisään ja aloitat SUSEn asennuksen, mutta siinä vaiheessa kun pitäisi valita asennustyyppi niin valitse "Boot installed System".

    Sitten kun SUSE on käynnistynyt niin suorita YaST -> System -> Boot loader configuration ja kirjoitat XP:n sotkeman boottisektorin uudelleen.
     
  3. eftu

    eftu Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    165
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mistä sitten formatoin jonkun aseman linuxin puolelta?
     
  4. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    YaST -> System -> Partitioner
     
  5. eftu

    eftu Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    165
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nyt olen formatoinut c:n ja asentanut wintoosan uudelleen... Miten saan Linuxin siis auki vielä. Mulla on vain Suse 9.2 Mini-install cd FTP:tä varten, saako sen mitenkään sillä auki. Onko myös mahdollista saada Firstbootiksi Suse?
     
    Last edited: May 1, 2005
  6. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    toivottavasti sulla on nopea nettiyhteys ;-)

    Eli boottaa kone sillä mini-install cd:llä, ja aloita asennus normaalisti asennus lataa sen asennuspaketin ftp:ltä, kun graafinen asennus alkaa niin sulta kysytään asennustapa valitse "Boot installed System" ja se käynnistää sun "vanhan" SUSE järjestelmän. Kun järjestelmä on käynnistynyt niin
    YaST -> System -> Boot loader configuration
    Valitse SUSE defaultiksi ja tallenna valinnat, bootsector kirjoitetaan uudelleen. Käynnistä kone uudelleen.
     
  7. eftu

    eftu Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    165
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Elikkä nyt pääsin Linuxiin, ei tarvinnut ladata mitään netistä vaikka siihenkin olin varannut aikaa. Se vain että mitän saan tuon GRUBin aukeamaan automaattisesti, olen tässä muutaman kerran kokeillut eikä se toimi. Vaikkei netistä tarvitse ladata mitään, niin menee silti Linuxin käynnistämiseen tunti cdltä, joka on hieman liikaa (ainakin minulle). Laitoin tuolta Yastista Grubin first bootiksi linuxin, mutta koko Grub päätti jättää käynnistymättä kun avasin koneen. Mitä pitäisi tehdä?
     
  8. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Edelleen YaST -> System -> Boot loader configuration

    Katso että Boot loader location/Käynnistyslataajan sijainti on oikein.

    Default Section/Oletus kappale valitse tuo ja paina edit/muokkaa

    Valitse SUSE ja paina Set as Default/Aseta oletukseksi ja sitten OK

    SUSEn 9.3 on sellainen kohta kuin Save Method/Tallennustapa(en muista onko tuota 9.2 mutta jos on niin) valitse se ja paina edit/muokkaa. Laita rasti kohtaan Force Saving Everything/Pakota kaikkien muutosten tallennus. Ja paina OK. Ja sitten Finish/Valmis.
     

Share This Page