Suse, Kubuntu vai Ubuntu 700mhz kannettavaan.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by exlex, Mar 17, 2006.

  1. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olisin tiedustellu mielipiteitänne mikä näistä kyseisitä jakeluista kannattaisi asentaa seuraavanlaiseen kannettavaan: Pentium III 700mhz, 512MB keskusmuistia, 20gb kovo, WLAN, Bluetooth, DVD-asema.

    Jättäsin vielä rinnalle tuon Windows XP:n. Eli asentaisin samalle kovolle Linukan vielä. Ongelma on siinä että käytin Susen live cd:tä niin en saanut toimiin verkkokorttia enkä Äänikorttia. Em myöskään läytänyt ohjelmaa WLan-yhteyteen. Taas Kubuntu toimi moitteettomasti mutta ohjelmistot ovat rajoittuneemmat. mm. haluaisin selkeän filemanagerin kun en jaksa liikkua tuolla shellissä aina.
    Kubuntun asennuksesta ei ole kokemusta kun taas Susen on.

    Minkä valitsen näistä kolmesta?
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Pitää muistaa, että linux tarvitsee sitten omat osionsa...ilmeisesti oletkin tästä tietoinen, jos susen olet asentanut.

    Jos saat laitteesi toimimaan jossain linuxissa, niin silloin ne toimivat myös kaikissa muissa linuxeissa. Kuullostaa vähän oudolta, että Kubuntun ohjelmat olisi jotenkin rajoittuneempia, kuin Susen, koska oletuksena ne käyttävät samaa työpöytää (eli KDE:tä)...

    Oikeastaan se on ihan makuasia, koska kaikki pitäisi toimia, mutta itse valitsisin noista kolmesta ehdottomasti Ubuntun.

    EDIT: fix
     
    Last edited: Mar 17, 2006
  3. Danshaku

    Danshaku Guest

    hmm.. Kyllä toi ubuntu ois ihan suositeltava, ja filemanager on nautilus, joka jossainmäärin muistuttaa windowsin exploreria.. siis vain jossainmäärin. Ja jos alkaa gnome, eli ubuntun työpöytäympärostö kyllästyttämään, niin synapticista, eli paketinhallinnasta, josta asennetaan ohjelmat, jokin muu työpöytäympäristö, esim kde, xfce tai jos haluaa lähteä nörttäilemään, nii fluxbox tai vastaava "täysin muokattavissa" oleva ympäristö. Itellä tällähetkellä käytössä xfce 4 ja olen tykännyt siitä sen keveyden takia.
     
  4. JwN

    JwN Guest

    Asensin Suse 10:n IBM:n 800Mhz 256Mb 12Gb.

    Toimii kuin junan vessa ja suomeksi, tosin DVD toiston kanssa piti ladata codecit erikseen, mut sen tietää jokainen.
     
  5. exlex

    exlex Regular member

    Joined:
    Mar 29, 2005
    Messages:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Päädyin kuitenkin Suseen, mutta minulla on tällähetkellä asennus ongelmia sen kanssa, että jää nähtäväksi saanko ikinä asennetua Suse. Vian voi lukea Artikkelista "Asennusongelma Suse 10.0 kanssa"...

    Kiitos avusta.
     
  6. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Mielestäni kannattaa lähestyä asiaa toisesta näkökulmasta.
    Infoa Linuxista kannettavista saa mm.
    http://www.linux-laptop.net/ ja
    http://tuxmobil.org/

    Tuolta etsit laitteesi tai sitä vastaavan, ja näin pystyt mahdollisesti selvittämään, kuinka jouhevasti Linux siihen asentuu. Pääsääntöisesti itse jakelulla ei ole niin suurta merkitystä vaan ne ratkaisut, joilla laitteet saadaan (jos ylipäätään) toimimaan tuossa kannettavassa.

    Lisäys: Live-CD -versioilla voisi aluksi kokeilla Linuxin toimivuutta. Knoppix ja esim. SimplyMepis (molemmat perustuvat Debian-jakeluun) ovat varsin hyviä tuollaiseen testiin.
    http://www.knoppix.net/
    http://www.mepis.org/
     
    Last edited: Mar 18, 2006
  7. matrix82

    matrix82 Regular member

    Joined:
    Mar 14, 2006
    Messages:
    567
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mä oon tällä hetkellä aikeissa ottaa joko Ubuntun tai Kubuntun.
    Neuvoa olen kysynyt jo aikaisemmin eräältä ammattilaiselta joka vastasi näin:

    Keskeisin ero Ubuntun ja Kubuntun välillä on se, että Ubuntu pohjautuu Gnome-työpöytäympäristöön ja Kubuntu KDE-työpöytäympäristöön. On makuasia, kumpaa näistä haluaa käyttää.

    Gnome sopii ympäristönä paremmin niille, jotka eivät halua äärimmäistä muokattavuutta vaan tyytyvät siihen, mitä eteen tarjotaan. KDE puolestaan on säätäjän unelma, jossa voi muuttaa melkein mitä tahansa työpöytään liittyvää asetusta ja vieläpä graafisesti.

    Toivottavasti tosta on jotain apua jonkun päätökseen noiden kahden välillä.
     
  8. zxcvbv

    zxcvbv Member

    Joined:
    Jan 10, 2004
    Messages:
    69
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itse suosittelen kubuntua. Omasta mielestä kde paljon parempi ja pakettienhallinta helpompi kuin ubuntussa. Tuo Xfce4 saattaa olla hyvä, ainaki kaikki kehuu sitä. Xubuntu kuulostaa parhaalta.
     

Share This Page