Suse linux, ja Windows XP samalla kovalevyllä?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Geeq, Sep 7, 2006.

  1. Geeq

    Geeq Guest

    Niin elikkäs.. Mulla nyt jotenkin tuli semmonen olo että tekisi mieli vaihtaa OSsia Suseen.. En kyllä tiiä siitä yhtikäs mitään, mutta harjoitus tekee mestarin.. Niin kysyisin vain sitä että miten olisi mahdollista pitää Windows XP sitli aktiivisena levyllä, jos ei tästä tulisikkaa mitään? Olen kuullut jotain pientä semmoisista ohjelmista että pysytyisi niin tekemään, mutta en muista nimeä... Vai toimiiko tuo juttu ilman mitään ohjelmaa? Selitän vähän huonosti tämän kun en ole aivan varma miten tämä homma sujuu..
    Niin ja jotkut sivut jossa olisi ohjeita tähän Susen käyttöjärjestelmän käyttämiseen, olisi myös aika iso apu.

    Kiitos
     
  2. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tästä on useaan kertaan juttua tällä foorumilla, mutta susen asennusohjelma (yast) hoitaa ton homman automaattisesti. Se antaa ehdotuksen linuxin ja windowsin koolle ja jos haluaa windowssin kokoa voi suurentaa.

    Yast asentaa käynnistyksen lataajan (grub) josta voi valita kumpaan käyttikseen haluaa mennä.

    http://www.kotoistaminen.novell.fi/ tuolla kannattaa käydä ekana vähän opiskelemassa
     
  3. kelpaako

    kelpaako Guest

    Moro!
    Mulla on kysymys tavallaan samaan aiheeseen:

    Elikkäs ajattelin vaihtaa Linux Susen koneelle, mutta kuitenkin pää sääntöisesti käyttää Wintoosaa. No buutin DVD:ltä ja sitten siitä painoin että asenna ja noin pois päin. Heti alkuun kuitenkin tuli kutakuinkin tälläinen ilmoitus:
    "Yksi tai useampi RAID kovalevy on käytössä. sitten kaikkea selitystä... Jos asennat RAID levylle, menetetään kaikki RAID levyllä sijaitsevat tiedot."

    Ja minulla tuo raid levy on siis ilemisesti WDC 250 GB missä myös Windows sijaitsee ja koska tuossa sanotaan "...Menetät kaikki RAID levyllä sijaitsevat tiedot" en uskaltanut jatkaa. Eli tarkkoittaako tuo, että joko menee windows ja kaikki muut tiedostot tai ostan uuden kovalevyn linuxin käyttöön? Eli en saa Linuxia koneelle menettämättä windowsia ja muita tieddostoja tai rahaa?

    Hieman epäselkee ja tuo ilmoitus on "noinsuunnilleen" koska en muista tarkalleen mitä siinä sanottiin.

    Kiitos jos joku viitsii auttaa!

    EDIT:
    Minulla on siis 4 osiota windowsilel ja 1 Linux ubuntulle...
     
    Last edited by a moderator: Sep 9, 2006

Share This Page